یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
لاریجانی: توجه عمیق به فرهنگ دینی میراث شهید بروجردی است

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در آئین رونمایی از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» با اشاره به خصایص فکری و دینی شهید محمد بروجردی گفت: توجه عمیق به فرهنگ دینی، میراث شهیدانی همچون شهید بروجردی است بنابراین با نگاه سطحی نمی‌توان عمق انقلاب اسلامی را دریافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» شامگاه شنبه (21 اسفند‌ماه) با حضور همسر و دختر شهید محمد بروجردی، دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار سرلشکر مصطفی ایزدی، معاون ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرتیپ محمدرضا نقدی معاون فرهنگی سپاه و محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران رونمایی شد.

لاریجانی گفت: شهید محمد بروجردی در ابتدای انقلاب مانند ستاره‌ای پرنور درخشید. وی با توجه به تجربه زندگی سخت، آدم خودساخته‌ای بود. در اوایل پیروزی انقلاب گروه‌های چندگانه مبارز و مجاهد را با زمینه مکتبی و تفکر دینی صحیح ایجاد کرد. به‌خاطر دارم در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، اعضای این گروه‌ها در پی نوشتن کتاب «تئوری شناخت» براساس افکار شهید مطهری بودند. رشد فکری، سیاسی و انقلابی وی بر این اساس شکل گرفت.

وی ادامه داد: حوادث ماجراجویانه مراکز اطراف ایران را شهید بروجردی با حضور به موقع خود سامان داد. وی مامور صیانت از این مناطق و از پایه‌گذاران سپاه پاسداران و یک عضو فعال گروه «صف» و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. شهید بروجردی در مناطق کردستان با عملکرد مبتنی بر فکری تیزهوشانه دفاع سرزمینی را با افراد موثر همان سرزمین سامان داد. وی با شخصیت نادر اسوه‌ای برای فرماندهان سپاه پاسداران شد، شهید بروجردی در واقع یک سلسله بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شهید بروجرودی مخلص با تجربه، پرکار و بی‌ادعا و دارای فکری عمیق بود. هرچند تحصیلات زیادی نداشت اما با تفکر و دغدغه دینی، گمشده‌ای در معرفت اسلامی داشت و در دامان این فرهنگ رشد کرد. وی با «تفسیر المیزان» مانوس بود.

لاریجانی با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری نسبت به شهید محمد بروجردی اظهار کرد: توجه عمیق به فرهنگ دینی، میراث شهیدانی همچون شهید بروجردی است چرا که نمی‌‌توان با نگاه سطحی در معارف دینی، راه انقلاب اسلامی را ادامه داد؛ به عبارت دیگر با نگاه سطحی نمی‌توان عمق انقلاب اسلامی را دریافت.

این مقام مسئول در جمهوری اسلامی ایران گفت: عنوان کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» بامسما و بسیار متناسب با شخصیت بروجرودی است. شهید بروجردی در دوران حضور در منطقه کردستان شرایط غبار‌آلود این بخش از کشور را با سلوک خود تغییر داد. امیدوارم کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» تاثیر خود از جمله جوانمردی و عمق دینی را در مخاطب ایجاد کند. علاوه بر این به‌نظر می‌رسد این کتاب برای تولید فیلم و مجموعه تلویزیونی ظرفیت دارد.

امام‌خمینی(ره) معیار شهید بروجردی بود
سرلشگر ایزدی با اشاره به تاثیر‌گذاری شهید بروجردی بر  همرزمانش ادامه داد: مقام معظم رهبری درباره شهید بروجردی فرموده‌اند: «شهید بروجردی آرام،‌ مظلوم،‌ شریف،‌ کم حرف،‌ بی‌تظاهر و پُرکار بود.» صدق وی در بحبوحه‌های رزم برای ما برجسته بود. صبر و استقامت به‌عنوان پیام اصلی شهید بروجردی در کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» به‌خوبی به تصویر کشیده شده است. پیام‌هایی که نشان از توکل و اخلاق خوش و جاذبه عالی این شهید دارد. امام خمینی(ره) برای شهید بروجردی معیار بود. روح پُرفتوح و ملکوتی شهید بروجردی منبعث از اسلام فقاهتی زنده است.                  
 
نصرالله محمودزاده، نویسنده کتاب «محمد؛ مسیح کرستان» گفت: امروز فقط آئین رونمایی از یک کتاب نیست؛ بلکه ورقی از  تاریخ است که چهره درخشان انقلابمان را به نسل‌های بعد منتقل خواهد کرد. به کهنه سربازانی که اعتقادی وارد دفاع مقدس شدند و هنوز بر آن باورند،‌ اعلام می‌کنم،‌ شما خیلی فرصت ندارید که جنگ نا‌تمام خود را سرانجام بخشید. جامعه‌ای که محروم از لایه‌های پنهان افتخارات خود باشد،‌ به شمشیر جهل،‌ با گسست تاریخی مواجه خواهد شد.
 
وی با اشاره به 17 سال زمان برای تدوین کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اظهار کرد: بروجردی ساخته ذهن و خیال محمود‌زاده نیست، کشف انسانی است از لایه‌های پنهان جامعه که معجونی است از باور‌ها، جغرافیا،‌ تفکرات، خطرات و خاطرات. با انتخاب سبک زندگی مقیدم چند خط قرمز را رعایت کنم. قلیلی می‌گفتند؛ بروجردی؛ مردی که باید از او فاصله گرفت، اما کثیری می‌گفتند بروجردی مردی که اگر به او نزدیک شدی دیگر نتوانی از او فاصله بگیری. کدام درست بود؟ پس محمد؛ مسیح کردستان،‌ مردی  بود که  باید او را از نو شناخت
 
«محمد؛ مسیح کردستان» را تاریخ قضاوت می‌کند
محمودزاده ادامه داد: من در این کتاب روش تحقیقی را انتخاب کردم که با مرام بروجردی سازگاری داشت. رعایت اصل بی‌طرفی و سپردن قضاوت به تاریخ و مخاطبان. در مورد مخالفانش همان‌طور نوشتم که او برخورد می‌کرد؛ اگرچه برخی از یارانش در حین مصاحبه مخالفت خود را اعلام می‌کردند.
 
وی افزود: در کتاب با مریدی آشنا می‌شوید که باید رمزش را در مرادش امام‌خمینی(ره) جستجو کنید. فرمانده‌ای که بینش او در گروه توحیدی «صف»، نخستین گردان‌های سپاه و سازمان پیش‌مرگان تجلی یافت. در کتاب با سرعتِ تعالی او و ورود و خروج انسان‌های موثر در زندگی‌اش روبه‌رو خواهید شد. از شهید بهشتی تا روستایی کُرد گمنام.
 
محمود‌زاده اظهار کرد: بروجردی در بدو ورود به کردستان با دو دایره روبه‌رو می‌شود. دایره‌ای با قطر بزرگ که صف ضدانقلاب تصور می‌شد و دایره‌ای کوچک که صف مردم را می‌نمایاند. در این کتاب استراتژی بروجردی جابه‌جایی این دو دایره است. حال، آن دو دایره صف مردم و صف ضدانقلاب را که معیار سنجش بروجردی است در جامعه پهن کنید ببینید عینک شما کدام دایره را بزرگ‌تر می‌بیند، دایره ضدانقلاب یا مردم. بروجردی می‌گوید این مردم خوبند، ماهند، نازنینند.
 
این نویسنده گفت: چرا بروجردی با دست‌های زمخت جهل، سیلی خورد اما آسمان کردستان برایش گریست. کتاب باوقار و آهنگ قهقه‌ مستانه شهدایی چون برادران نمکی، شبلی، عثمان، فرشته، آزادی و نصرت‌زاده، کوچه پس‌کوچه‌های فقر سنندج را آسمانی می‌کند. در دل این خطرات و خاطرات است که او صبوری بود در تصمیم‌گیری، سربلندی در افتادگی، محبوبی بود در لبخند همیشگی. در پایان «محمد؛ مسیح کردستان» لحظه شهادتش آغاز شناخت اوست او سنگ صبور همه بود و در خلوتِ مولوی و اقبال می‌گریست. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها