چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
صالحی امیری: تشکیل دو شورای بزرگ «مکتب» و «مهتاب» بزرگترین دستاورد کتابخانه ملی بوده است

سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ضمن افتتاح نمایشگاه «دولتِ ملت»، با تشریح اقدامات و دستاوردهای کتابخانه ملی در دولت فعلی گفت: تشکیل دو شورای بزرگ مجمع کتابخانه‌های بزرگ (مکتب) و مجمع هماهنگی نهادهای اسنادی (مهتاب) مهم‌ترین دستاورد کتابخانه‌ملی در دو سال گذشته بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نمایشگاه «دولتِ ملت» به مناسبت بزرگداشت هفته دولت، چهارشنبه (3 شهریورماه) با حضور سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در موزه کتاب و میراث مستند ایران افتتاح شد.
صالحی امیری پس از افتتاح این نمایشگاه به بازدید از بخش‌های مختلف آن، شامل نمایشگاه اسناد و نشریات با موضوع هفته دولت، کتاب‌های روسای جمهور دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران و نمایشگاه نشان‌های دولتی، شامل 17 نشان عالی، تخصصی و عمومی پرداخت.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حاشیه بازدید از نمایشگاه «دولتِ ملت» درباره مهم‌ترین دستاوردهای کتابخانه ملی در دولت فعلی گفت: مهمترین اقدام ما در دو سال گذشته، تشکیل دو شورای بزرگ مجمع کتابخانه‌های بزرگ (مکتب) و مجمع هماهنگی نهادهای اسنادی (مهتاب) بود که با هدف ایجاد انسجام، هماهنگی، همگرایی و تبادل اطلاعات میان مجموعه نهادهای 15 گانه در حوزه کتاب و کتابخانه و حوزه‌های 13 نهاد آرشیوی در کشور تشکیل شدند.

وی افزود: خوشبختانه امروز مجموعه این نهادها یک هماهنگی بسیار کارآمد با یکدیگر دارند که در پی تصویب این موضوع در مجلس هستیم. در دو روز گذشته که در کمیسیون فرهنگی مجلس حاضر بودیم، اعضای کمیسیون وعده کردند که این موضوع را در برنامه ششم به‌عنوان یک محور مستقل بگنجانند.

صالحی امیری با اشاره به سایر اقدامات این کتابخانه عنوان کرد: کتابخانه ملی در دوره جدید به یک مرکز فرهنگی پویا در کشور تبدیل شد، به‌طوری‌که 551 نشست فرهنگی طی دو سال گذشته در کتابخانه ملی برگزار شد و اندیشگاه کتابخانه ملی هر روز، بدون استثناء میزبان یک الی سه نشست با محوریت کتاب بوده است.



رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی توجه به تسهیل دسترسی نخبگان به منابع کتابخانه و آرشیو ملی را از رویکردهای جدید کتابخانه ملی دانست و افزود: ما یک برنامه را شروع کردیم که طی آن در هر ثانیه یک برگ از اسناد، نسخ خطی و دیگر منابع مکتوب را دیجیتالسازی می‌کنیم، با این هدف که بتوانیم در یک برنامه پنج‌ساله 20 درصد از منابع سازمان را برای تسهیل دسترسی نخبگان و پژوهشگران سراسر کشور و حتی جهان، دیجیتال کنیم.

وی در ادامه با اشاره به همکاری کتابخانه ملی با نهادهای بین‌المللی گفت: ما با سه سازمان یونسکو، شورای جهانی کتاب (ایفلا) و شورای جهانی آرشیو (ایکا) همکاری داریم و تاکنون 43 اثر در سطح ملی، پنج اثر در سطح منطقه‌ای و 9 اثر در سطح بین‌المللی و یونسکو، در قالب برنامه کمیته حافظه جهانی ثبت کردیم.

صالحی امیری، مخزن نسخ خطی این کتابخانه را گنجینه‌ای از هویت ملی دانست و اظهار کرد: طی دو سال گذشته بیش از دو هزار نسخه خطی بی‌نظیر که سابقه آن‌ها از 1015 سال قبل تا امروز سابقه می‌رسد، به مخزن نسخه‌های خطی ما اضافه شد و از آنجا که این نسخه‌ها تشکیل‌دهنده هویت فرهنگی ملت بزرگ ایران خواهد بود، برای ما از ارزش بسیاری برخوردار است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: انجام پژوهش‌های بنیادی و استانداردسازی از دیگر اقدامات مهم این سازمان در دوره جدید مدیریتی است. ما چند پژوهش بنیادی همچون دانشنامه فرهنگ معاصر، دانشنامه‌های استان و دانشنامه اسناد و تاریخ را آغاز کردیم. همچنین تاکنون بیش از 9 استاندارد را تصویب کردیم و آن‌ها را از تصویب استاندارد ملی هم گذراندیم و به نهادها و دستگاه‌های حوزه کتاب و کتابداری و آرشیو هم ابلاغ کردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها