پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: زندگی سلمان فارسی پیام‌های مفید و آموزنده‌ای برای ما دارد/ رونمایی از کتاب «شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی»

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سلمان فارسی ویژه علوم انسانی اسلامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: زندگی سلمان دارای سه مرحله بود که هر مرحله می‌تواند برای امروز ما به عنوان الگو و سرمشق پیام‌های مفید و آموزنده‌ای باشد.

به گزارش نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، اختتامیه نخستین جشنواره سلمان فارسی ویژه علوم انسانی اسلامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، پنجشنبه (26 آذر) با حضور آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی، حجج‌اسلام والمسلمین غلامرضا صفایی مسئول دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه و جمعی از محققان حوزه و دانشگاه در سالن همایش‌های بین‌المللی رسول اعظم (ص) مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد.

پس از انقلاب پژوهشگاه‌ها و کتاب‌های زیادی در اختیار جوانان قرار گرفته است
 
آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به زندگی و سیره سلمان فارسی اظهار داشت: زندگی سلمان دارای سه مرحله بود که هر مرحله می‌تواند برای امروز ما به عنوان الگو و سرمشق پیام‌های مفید و آموزنده‌ای باشد.

وی به تشریح این سه مرحله پرداخت و ابراز کرد: دوره اول زندگی سلمان فارسی دوره جست‌وجو درباره آئین حق و علم‌آموزی و عشق به پیامبر (ص) بود، در دومین دوره زندگی‌اش به محضر پیامبر گرامی اسلام (ص) رسید و پس از رحلت رسول اکرم (ص) در محضر امام علی (ع) علم‌آموزی کرد و در دوره سوم زندگانی خود به استانداری مدائن رسید و در هر مکان و محفلی فضائل امام علی (ع) را بیان می‌کرد.

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) دزباره علم و دانش سلمان فرمودند سلمان دریایی است که عمق و کرانه‌هایش ناپیدا است و گنجی است که هرچه از آن بردارند پایان نمی‌یابد، انسان باید پیرو استاد لایق باشد و نباید او را رها کند بلکه تا می‌شود باید از او علم‌آموزی کند و از محضرش بهره ببرد.

این روحانی بیان کرد: پیش از انقلاب شرایط طوری بود که جوانان نمی‌توانستند مبانی اسلام را درست فرابگیرند و علم بیاموزند، اما بعد از انقلاب، درهای علوم اسلامی به‌سوی همه گشوده شده است و در دانشگاه‌ها و صداوسیما، تعلیمات اسلامی به وجود آمد.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب مجلس‌های فراوان، پژوهشگاه‌ها و کتاب‌های زیادی در اختیار جوانان قرارگرفته است، تأکید کرد: انسان باید دنبال حق و منطق بوده و چشم و گوش بسته تسلیم وضع محیط نباشد چراکه باید عقل خود را حاکم کرده و استقلال داشته باشد.

 آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در پایان به‌قدرت و استقلال ایران اسلامی در منطقه و جهان اشاره و تصریح کرد: ساده‌زیستی سلمان فارسی به‌ویژه در دوران استانداری، درس بزرگی برای همه اقشار به‌ویژه مدیران و مقامات کشور است.
 

انتشار بیش از 700 عنوان کتاب تحقیقاتی از پژوهشگاه امام صادق (ع)

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه باید متغیرهای زمانی و مکانی در انتخاب موضوع‌های پژوهشی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند، اظهار کرد: فضای امروز با گذشته متفاوت است و امروز باید متناسب با متغیرهای زمانی گام برداریم.  

وی زمینه‌سازی برای تحول علوم انسانی در نیروهای مسلح، شناسایی نخبگان و ظرفیت‌های پژوهش در نیروهای مسلح، ترویج و تقویت فرهنگ پژوهش و جهت‌دهی علمی مراکز پژوهش به سمت نیازهای پژوهشی را از اهداف برگزاری جشنواره سلمان فارسی عنوان کرد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه به محورهای برگزاری جشنواره سلمان فارسی اشاره کرد و افزود: لزوم معرفی ظرفیت‌های پژوهشگاه امام صادق (ع) و پاسخ‌گویی به نیازهای علمی پژوهشی نیروهای مسلح، شناسایی و تشویق پژوهشگران به تحقیق از جمله محورهای برگزاری این جشنواره است.

وی در ادامه با اشاره به دریافت 278 اثر به نخستین جشنواره سلمان فارسی گفت: سازمان عقیدتی ارتش 44 اثر، نیروی انتظامی 58 اثر، وزارت دفاع 54 اثر و نماینده ولی‌فقیه 123 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و در نهایت 203 اثر به مرحله نهایی راه یافت.

حجت‌الاسلام سعیدی در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت‌های پژوهشگاه امام صادق (ع) اشاره کرد و افزود: انتشار بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب مطالعاتی تحقیقاتی، ۱۰۰ عنوان کتاب آموزشی و اجرای ۳۰۰ پروژه ازجمله خدمات و فعالیت‌های این پژوهشگاه است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: پژوهشگاه امام صادق (ع) دارای سه پژوهشکده الهیات و معارف اسلامی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی و مطالعات سیاسی است و ۱۲ گروه تخصصی در آن مأموریت تهیه و تألیف مواد و محتوای موردنیاز آموزشی نیروهای مسلح، تولیدات رسانه‌ای و کتابخانه دیجیتال را بر عهده دارند.

 

ارائه آثار پژوهشی سه بخش مختلف نیروهای مسلح در جشنواره سلمان فارسی

سخنران پایانی این مراسم حجت‌الاسلام غلامرضا صفایی، مسئول دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا بود که طی سخنانی با اشاره به اینکه پژوهشکده امام صادق (ع) با نظر مقام معظم رهبری در سال 92 به پژوهشگاه تبدیل شد، اظهار کرد: نظر ما این است که این پژوهشگاه در خدمت نیروهای مسلح باشد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره سلمان فارسی تنها جشنواره‌ای است که سه بخش مختلف نیروهای مسلح در آن آثار پژوهشی ارائه داده‌اند، تصریح کرد: پژوهشگاه امام صادق (ع) کارکردهای مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به اطلاع از آثار و تولیدات فکری و معرفتی، تقسیم‌کار و جلوگیری از موازی‌کاری در راستای ساماندهی استعدادهای علمی نیروهای مسلح در حوزه علوم انسانی و اسلامی اشاره کرد.
 
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر مسئله پژوهش تأکید زیادی دارند، خاطرنشان کرد: تا پیش از انقلاب، نظامی استعمار زده و استثماری در ایران حاکم بود و آمریکا و سایر اربابان شاه معتقد بودند هیچ‌کس نباید به پژوهش و تحقیق در ایران بپردازد و این امر در زمینه علوم انسانی بدتر از سایر دانش‌ها بود.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا ادامه داد: پس از انقلاب و بر اساس آخرین آمار موجود، بیش از یک‌هزار مرکز پژوهشی در ایران در حوزه‌های گوناگون علوم پایه و انسانی مشغول فعالیت هستند و از پنج میلیون دانشجوی مشغول به تحصیل، سه میلیون نفر در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب دغدغه‌های فراوانی در زمینه علوم انسانی اسلامی و لزوم پژوهش در این زمینه‌ دارند و بارها در سخنرانی‌های خود عنوان کرده‌اند علوم انسانی ما متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی تدوین‌ شده‌اند که باید در این زمینه کار جدی و پژوهشی انجام شود.


 

در ادامه همایش، مقاله برتر ارائه شد و از پژوهشگران برتر با اعطای جوایزی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این همایش از کتاب «شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی» که به همت جمعی از محققان و پژوهشگران پژوهشگاه امام صادق (ع) تدوین‌ شده است، به‌عنوان جدیدترین اثر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) رونمایی شد.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی نیروهای مسلح در حوزه علوم انسانی اسلامی در حاشیه این جشنواره در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها