پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
«کتابگردی» با احمد مسجد جامعی در پنجمین روز از هفته کتاب

احمد مسجدجامعی در دومین سال از برگزاری حرکت فرهنگی «کتابگردی» به همراه هیأتی از مسئولان و فعالان فرهنگی در حال بازدید از کتابفروشان تهرانی است. کتابگردی مسجدجامعی از خیابان شریعتی آغاز و پس از بازدید از کتابفروشی‌های راسته کریمخان و خیابان جمهوری، در راسته انقلاب ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) حرکت فرهنگی «کتابگردی» که از سال گذشته با ابتکار احمد مسجدجامعی در ایام هفته کتاب شکل گرفت، دومین سال برگزاری خود را از صبح امروز 28 آبان آغاز کرد.

احمد مسجد جامعی در پنجمین روز از هفته کتاب به همراه سید رضا صالحی امیری، رئیس کتابخانه اسناد و کتابخانه ملی، علیرضا تابش، مدیر بنیاد فارابی، رجبعلی خسروآبادی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، برزین ضرغامی،‌ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان و جمعی از پیشکسوتان، ناشران و نویسندگان کتابگردی خود را از کتابفروشی «مهرگان» در خیابان شریعتی آغاز کرد.

وجه مهم «کتابگردی» جنبه اخلاقی و انسانی آن است
مسجدجامعی درباره حضور مسئولان در حرکت «کتابگردی» به خبرنگار ایبنا گفت: آنچه در کتابگردی مورد توجه ماست موضوع اخلاقی و انسانی آن است. ساعت 7 و نیم امروز در کتابفروشی فانوس به دیدن ناشری آمدیم که نسل چهارم حرفه ناشری در خانواده خود بوده‌اند و حضور مسئولان و پیشکسوتان عرصه کتاب و نشر در کتابفروشی آنها برایشان بسیار خوشحال کننده بود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه «کتابگردی» وظیفه مسئولان فرهنگی است، ادامه داد: اهمیت دادن به کار نشر و کتاب با تمام دشواری‌های آن، وظیفه‌ای است که برگردن همه مسئولان فرهنگی است که طبیعتاً تحرکی در این صنف ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا کتاب از سایه بیرون بیاید و در مرکز توجهات قرار گیرد.

وی افزود: کتابفروشان نیز در این روز با برگزاری نشست‌های مختلف و دعوت از نویسندگان و مترجمان خود، می‌کوشند بیش از پیش توجه دیگران را به کتاب جلب کنند که تبعا این گونه حرکات در رونق گرفتن فعالیت ناشران و کتابفروشان بسیار مؤثر است، اما موضوعی که برای ما مهم است وجوه اخلاقی و انسانی «کتابگردی» است که البته وجوه اقتصادی هم در آن مترتب است.

«کتابگردی» جریانی برای بازگشت به کتاب است
این هیأت پس از حضور در کتابفروشی «لارستان» و « فانوس» در خیابان فتحی شقاقی، عازم میدان هفت تیر شدند تا از کتابفروشان راسته کریمخان بازدید کنند. فروشگاه شماره دو انتشارات «علمی و فرهنگی» اولین مقصد این هیأت در راسته کریمخان بود، که با استقبال گرم مسعود کوثری، مدیر انتشارات علمی و فرهنگی روبه رو شد.

مسعود کوثری درباره این بازدید به خبرنگار ما گفت: باید به سمت کتاب بازگشت کنیم، چراکه خیلی از آن دور افتادیم. ما در گذشته نسبت نزدیک‌تری با کتاب داشته‌ایم اما امروز شرایط به شکل دیگری رقم خورده است. به نظر من جریان «کتابگردی» نوعی بازگشت به کتاب است.

مدیر انتشارات علمی و فرهنگی ادامه داد: ضمن ارج نهادن به کتاب الکترونیکی و تمام نرم افزارهایی که در اینترنت کتاب ارائه می‌کنند، باید به کتاب کاغذی برگردیم و روند «کتابگردی» را در این بازگشت مؤثر می‌دانم.

طی این بازدید احمد مسجدجامعی، سیدرضا صالحی امیری و مسعود کوثری، از اولین شماره ماهنامه تخصصی کودک و نوجوان «پرنده آبی» که از سوی انتشارات علمی  فرهنگی منتشر شده، رونمایی کردند.

«کتابگردی» و اهمیت کتابفروشی به عنوان پاتوق فرهنگی
کتابگردی احمد مسجدجامعی با هیأت همراه در خیابان کریمخان، با دیدار از کتابفروشی‌هایی چون «چشمه»، «ثالث»، «اساطیر» و «هنوز» ادامه پیدا کرد که پس از آن عازم بازدید از کتابفروشی‌های واقع در خیابان جمهوری شدند.

سید رضا صالحی امیری طی این بازدیدها در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: «کتابگردی» حرکتی سمبولیک و عمدتاً برای نشان دادن ضرورت حضور مردم و خصوصاً نسل جوان در کتابفروشی‌ها است. کتابفروشی در واقع تنها محلی برای فروش کتاب نیست، بلکه یک پاتوق فرهنگی است و نسل جوان باید دائما درگیر آن باشند و بحث گفت‌وگو باید در اینجا شکل بگیرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه کتابفروشی می‌تواند کانون‌هایی چون خانواده، مدرسه و دانشگاه را دربر داشته باشد، افزود: در گذشته همه کتابفروشی‌ها یک پاتوق فرهنگی بودند که در آن نوعی مصرف فرهنگی اتفاق می‌افتاد. این حرکتی که ما با سایر عزیزان انجام داده‌ایم یک حرکت سمبولیک است برای نشان دادن اهمیت کتابفروشی به عنوان یک پاتوق فرهنگی.

«کتابگردی» نشان دادن حمایت مسئولان از کتابفروشی‌هاست
محمود آموزگار نیز که به عنوان نماینده جامعه ناشران و کتابفروشات در این حرکت فرهنگی شرکت کرده بود، گفت: در سالیان گذشته غفلتی در سیاست‌گذاری فرهنگی ما ایجاد شده بود که به فراموش شدن نقش کتابفروشی‌ها در چرخه نشر انجامید و بزرگ‌ترین مصداق آن نیز برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و استانی بود که باعث شده بود کتابفروش نتواند نقش خود به درستی در چرخه نشر پیدا کند.

رئیس اتحادیه ناشران کتابفروشان افزود: موضوع «کتابگردی» سال گذشته به ابتکار آقای مسجد جامعی بنا گذاشته شد و به دلیل اینکه با استقبال خوبی از سوی جامعه فرهنگی مواجه شد، امسال نیز با جدیت و فراگیری بیشتری در حال انجام است و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم خود را موظف دید تا در این حرکت نمادین که به حمایت از کتابفروشی‌ها اختصاص دارد، شرکت کند.

وی با اشاره به نمادین بودن این حرکت گفت: ما نیاز به تدوین سند ملی کتاب داریم و باید به عنوان یک برنامه دراز مدت و میان مدت به موضوع کتاب بپردازیم، ولی به هر حال این حرکت نشان دهنده توجه مسئولان فعلی به این حوزه و همین‌طور غفلتی که طی سالیان گذشته صورت گرفته، است که می‌تواند مایه امیدواری و دلگرمی افرادی باشد که به شغل کتابفروشی اشتغال دارند.

کتابگردی مسجدجامعی با هیأت همراه، پس از خیابان جمهوری در راسته انقلاب ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها