چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
آیت‌الله بروجردی: تقویت کمبودهای کتابخانه‌های استان قم از ضروریات است

آیت‌الله سید محمدجواد علوی بروجردی، تولیت کتابخانه حضرت آیت‌الله بروجردی (ره) در پنجمین نشست مدیران کتابخانه‌های تخصصی استان قم گفت: تقویت کمبودهای کتابخانه‌های استان قم، از ضروریاتی است که باید به آن توجه شود، نیکوکاران و خیرینی را باید در زمینه رفع کمبودهای کتابخانه‌ها فعال کنیم تا کمبودهای کتابخانه‌ها را برطرف کنند.

به گزارش نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم، پنجمین نشست مدیران کتابخانه‌های تخصصی استان قم سه‌شنبه (26 آبان ماه) با حضور آیت‌الله سید محمدجواد علوی بروجردی، تولیت کتابخانه حضرت آیت‌الله بروجردی (ره) و از استادان حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام سید علی عماد معاون پژوهش حوزه در کتابخانه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (مسجد اعظم) برگزار شد.

ایجاد زمینه مناسب و حمایت لازم از دانش‌پژوهان برای تولید علم و توسعه پژوهش‌های تخصصی، استفاده حداکثری از ظرفیت کتابخانه‌های تخصصی، حوزوی و دانشگاهی استان، بهبود روش‌های مدیریتی با استفاده از تبادل آراء و تجربیات مدیران کتابخانه‌ها، افزایش بهره‌وری از امکانات و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مشارکت هرچه بیشتر در توسعه و تسهیل خدمات بین‌کتابخانه‌ای از اهداف و سیاست‌های اساسنامه مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم است.

نیازمند ارتباط با کتابخانه‌های بزرگ دنیا هستیم

آیت‌الله علوی بروجردی در این نشست بابیان اینکه علاوه بر کتابخانه‌های تخصصی، در کتابخانه‌های عمومی و مسئله کتابخوانی و امر نشر نیز دارای مشکلاتی هستیم، اظهار کرد: امروز مشکلات جدی در نشر کتاب و فرهنگ کتابخوانی در کشور وجود دارد که در این زمینه، در امر مطلوبی قرار نداریم و باید تلاش کرد تا در این زمینه به دستاوردهای خوبی برسیم.

تولیت کتابخانه حضرت آیت‌الله بروجردی (ره) با ابراز تأسف از پایین بودن شمارگان کتاب در کشور گفت: روزی انتقاد به تیراژ دو هزار نسخه کتاب داشتیم اما امروز شمارگان 200 نسخه‌ای در کشور وجود دارد که اصلاً خوشایند نیست، در حالی که در برخی از کشورها شاهد شمارگان میلیونی کتاب‌ها هستیم.

وی با تأکید بر اینکه باید فرهنگسازی کتابخوانی از مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها شروع شود، اظهار کرد: باید در مهدکودک‌ها و مدارس بر اساس سن کودکان کتابخانه داشته باشیم، تا افراد از سنین پایین با امر کتابخوانی و فرهنگ پژوهش آشنا شوند و این امر در جامعه نهادینه شود، در حالی که امروز متأسفانه کتابخانه در مدارس ابتدایی و راهنمایی کمتر وجود دارد که جای تأسف است و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

آیت‌الله علوی بروجردی این مسئله را ناشی از صرفه نداشتن اقتصادی برای ناشر و نویسنده کتاب کودک و کمبود بودجه کتابخانه‌ها دانست و خواستار تأمین بودجه در این زمینه شد.

این استاد حوزه بابیان اینکه باید برای فرهنگ ارزش قائل شویم، تأکید کرد: باید بودجه برای خرید کتاب و تجهیزات در اختیار کتابخانه‌ها قرار داده شود تا بتوانند کتاب‌های موردنیاز را تهیه کنند؛ زیرا بودجه کتابخانه‌ها محدود است و نمی‌توانند کتاب‌های روز را خریداری کنند.

این محقق و پژوهشگر حوزه با تأکید بر این‌که تقویت کمبودهای کتابخانه‌های استان قم، از ضروریاتی است که باید به آن توجه شود، افزود: باید نیکوکاران و خیرینی را در زمینه رفع کمبودهای کتابخانه‌ها فعال کنیم تا کمبودهای کتابخانه‌ها را برطرف کنند.

آیت‌الله علوی بروجردی اظهار کرد: در کتابخانه‌های بزرگ نیاز داریم که امکاناتی مانند فضا و تعداد کتاب‌ها، بر اساس نیاز مخاطبان افزایش دهیم و همچنین نیاز است تا ارتباط‌های خود را با کتابخانه‌های استانی و خارج از استان توسعه دهیم تا منابع بیشتری در اختیار داشته باشیم چراکه کار پژوهشی منوط به مراجعه به منابع کتابخانه‌ها است.

این محقق و پژوهشگر حوزه ادامه داد: امروز کتابخانه شبانه‌روزی در قم وجود ندارد و باید با تجهیز کتابخانه‌ها امکان استفاده به‌صورت 24 ساعته را برای پژوهشگران فراهم‌ سازیم و حتی امکانات رفاهی در اختیار آنها قرار دهیم.
 
وی در پایان بر لزوم تعامل و ارتباط با کتابخانه‌های دنیا تأکید کرد و افزود: ارتباط بین کشورها فقط منحصر به تجارت و آوردن فناوری‌های جدید نیست، بلکه نیازمند ارتباط با کتابخانه‌های بزرگ دنیا هستیم تا پژوهشگران بتوانند به منابع علمی بیشتری دسترسی داشته باشند.
 

مجمع کتابخانه‌های حوزوی و دانشگاهی قم نهادی نوپا اما قوی است

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام سید علی عماد با بیان اینکه در استان قم کتابخانه‌های تخصصی فوق‌العاده و باقدرت نفوذ زیاد داریم، اظهار کرد: امیدواریم که تشکیل مجمع کتابخانه‌های تخصصی (حوزوی و دانشگاهی) قم یک آغاز پرنشاط برای کتابخانه‌های تخصصی استان باشد.

حجت‌الاسلام عماد با تأکید بر تعامل و ارتباط این مجمع با مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور، بیان کرد: آنچه که امروز به‌عنوان فضای مجازی در اختیار انسان قرارگرفته، پیش از آنکه تهدید باشد، فرصتی الهی است که باید با مدیریت صحیح از این ابزار برای نشر معنویت، اخلاق، دانش و فرهنگ استفاده کنیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه بابیان اینکه مجمع کتابخانه‌های تخصصی (حوزوی و دانشگاهی) قم نهادی نوپا اما قوی است، ابراز امیدواری کرد که عرصه پژوهش و دانش بتواند حداکثر استفاده را از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این مجمع داشته باشد و این استان الگوی مناسبی برای سایر استان‌ها باشد تا بتوانند از ظرفیت‌های خود به‌درستی استفاده کنند.

پنجمین نشست مدیران کتابخانه‌های تخصصی استان قم در سالن اجتماعات کتابخانه آیت‌الله بروجردی (ره)، برای بررسی و ابلاغ اساسنامه مجمع کتابخانه‌های تخصصی (حوزوی و دانشگاهی) استان قم برگزار شد؛ استان قم دارای 22 کتابخانه تخصصی حوزوی و دانشگاهی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها