پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
حکیمی: از دین سراسر محبت بنویسیم

محمود حکیمی در مراسم رونمایی «گنجینه حکیمی» گفت: ما باید بکوشیم چهره واقعی اسلام را ــ که دینی سراسر محبت است ــ نشان دهیم.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مراسم رونمايي از «گنجينه حكيمي» ــ مجموعه 5 کتاب از محمود حکیمی ــ و کتاب «قصه‌های مهربانی» ــ اثر سپیده خلیلی ــ عصر روز ٢٣ ارديبهشت ١٣٩٤ با حضور نویسندگان این کتاب‌ها در سراي اهل قلم كودك و نوجوان بيست‌وهشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد.

محمود حکیمی و تأثیر آثارش
در این مراسم محمود حكيمي ضمن بازگویی سابقه 55 ساله‌ نویسندگی خود گفت که این داستان‌ها برای نخستین بار از سال 1348 در مجله «درس‌هایی از مکتب اسلام» به چاپ رسیده و با استقبال بسیار خوانندگان مواجه شده‌اند.

وی با توضیح درباره چاپ این کتاب‌ها در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افزود که این آثار در چاپ جدید به لحاظ روزآمدسازی زبان و تغییر رسم‌الخط به وسیله محسن هجری ــ نویسنده ــ و خود وی بازنگری شده است.

حکیمی ضمن اشاره به پدید آمدن گروه‌های سلفی و خطر رفتارهای بیرحمانه آنها برای جهان اسلام افزود: تقاضا می‌کنم نویسندگان درباره اعمال پلیدانه این گروه‌ها روشنگری کنند. 

این نویسنده آثار تاریخی و دینی ضمن برشمردن ویژگی‌های قساوت‌آمیز رفتارهای بنیادگرایانه برخی گروه‌ها در مقایسه با بیرحمی‌های بسیاری از خودکامگان تاریخ معاصر، تأکید کرد: در حالی که آنها چهره‌ای خشن از اسلام نشان می‌دهند ما باید بکوشیم چهره واقعی اسلام را که ــ دینی سراسر محبت است ــ نشان دهیم.

حکیمی اظهار کرد که در همین راستا قرارداد مجموعه کتابی را درباره چهارده‌معصوم تحت عنوان «قصه‌های محبت» با انتشارات سروش منعقد کرده است که در آنها بر جنبه‌های مهرورزانه این پیشوایان تأکید شده است.

مهدی کاموس از نویسنده و پژوهشگر حاضر در این نشست نیز در سخنانی کوتاه اظهار کرد که شخصیت مذهبی و انقلابی جوانان دهه چهل و پنجاه خورشیدی در ایران، متأثر از این آثار محمود حکیمی بوده است.

وی افزود: در گفت‌وگوهایی که با نویسندگان ایران برای تدوین تاریخ شفاهی داشتم، بسیاری از آنها گفتند که کتاب‌هایی مانند «اشراف‌زاده قهرمان» و «طاغوت» ــ نوشته محمود حکیمی ــ در انقلابی شدن آنها نقش داشته است.

در این مراسم محمود حکیمی بخشی از کتاب «سلحشوران علوی» را که داستان سربداران است برای حاضران خواند. «سلحشوران علوي»، «سوگند مقدس»، «اشراف‌زاده قهرمان»، «طاغوت» و «پیکار سرنوشت» كتاب‌هاي مجموعه «گنجینه حکیمی» را تشكيل می‌دهند.

سپیده خلیلی و فرهنگ فراموش‌شده
در این مراسم رونمایی، سپیده خلیلی ــ نویسنده کتاب «قصه‌های مهربانی» ــ نیز از سوابق 25 ساله خود در نگارش و ترجمه گفت و درباره انگیزه‌اش از تألیف این اثر توضیح داد: هر روز بیش از پیش متوجه می‌شدم که چه قدر انسانها از هم فاصله می‌گیرند و دورتر می‌شوند و احساس مسئولیت افراد نسبت به یکدیگر کم می‌شود. گویی فرهنگ ما درخت نخلی کهنسال است که سرش را از دست داده است و ما داریم فرهنگمان را از دست می‌دهیم.

وی نقل قولی از دکتر کریم مجتهدی را بازگو کرد با این مضمون که: «فرهنگ مثل درخت نخل است. مهم نیست ریشه‌ات هزاران سال در خاک تاریخ است. مهم این است که سرت هم سالم باشد یعنی نمود فرهنگی امروز جامعه‌ات هم سالم باشد. اگر فرهنگ امروز جامعه‌ای بیمار شد، آن فرهنگ می‌میرد ولو هزاران سال ریشه داشته باشد. وقتی از این گوشه دنیا به جامعه و مردممان نگاه می‌کنم، به گمانم سر این نخل را بریده‌اند...»

وی با نقد فرهنگ آمریکایی که تنها به فکر خود بودن و نپرداختن به مشکلات دیگران را توصیه می‌کند و با یادآوری فرهنگ گذشتگان ما که نان و غذا را برای همسایه نیز می‌فرستادند، افزود: فکر کردم از طریق ترویج مهربانی و دادن نام «قصه‌های مهربانی» به این کتاب بتوان کودک را به این فرهنگ فراموش‌شده باز گرداند که: تنها خودت را نبین.

مراسم رونمایی از «گنجينه حكيمي» و «قصه‌های مهربانی» ــ از تازه‌ترین آثار به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) ــ با پرسش و پاسخ نویسندگان و تصویرگران حاضر در این نشست به پایان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها