چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
مراسم «روز استان فارس» با رونمایی از 6 کتاب برگزار شد / 150 ناشر و 113 چاپخانه در استان فارس فعالیت می‌کنند

نشست استان‌شناسی کمیته علمی – فرهنگی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، که چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه به استان فارس اختصاص داشت، با حضور حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران، بهزاد مریدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان فارس و جمعی از مدیران فرهنگی، ناشران و علاقه‌مندان به فرهنگ این استان، با رونمایی از 6 عنوان کتاب در سالن استان‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بهزاد مریدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان فارس در این مراسم با تقدیر از اقدام جدید صورت گرفته در این دوره از نمایشگاه کتاب، مبنی بر اختصاص یک روز به معرفی دستاوردهای صنعت چاپ و نشر استان‌ها، گفت: متاسفانه در دهه گذشته رویکرد کلی کشور، رویکرد پایتخت محور بود و فعالیت‌ها اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متمرکز در پایتخت بود و این موضوع موجبات گسیل فرهنگیان و هنرمندان به پایتخت می‌شد؛ چرا که اگر می‌خواستند دیده شوند گریزی جز مهاجرت به پایتخت نداشتند.

وی افزود: اما اختصاص همین امکانات و ایجاد همین شرایط برای استان‌ها در نمایشگاه امسال می‌تواند این احساس را ایجادکند که می‌توان در هرجایی مطرح بود و دیده شد. فضایی که امسال در نمایشگاه ایجاد شده طبعا می‌تواند بسیاری از استان‌ها را برای شرکت جدی در این نمایشگاه راغب کند.

استان فارس پایتخت فرهنگی و گهواره تمدنی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان فارس، درباره برنامه‌های این استان، گفت: ما سعی کردیم در روزی که به استان فارس اختصاص پیدا کرده، با سخنرانی اساتید برجسته و رونمایی از چند کتاب مرتبط با سخنرانی‌ها برنامه‌هایی متنوعی را به علاقه مندان به فرهنگ استان فارس ارائه کنیم و برخی از علاقه مندان حوزه کتاب و کتابخوانی استان را به صورت کاروان به بازدید از نمایشگاه کتاب بیاوریم.

وی درباره صنعت چاپ و نشر استان فارس نیز گفت: حضور 150 ناشر و 113 چاپخانه فعال در استان فارس و این موضوع که ناشران برتر کشور در 19 دوره از استان فارس انتخاب شده‌اند، خود نشان از کیفیت فعالیت‌های چاپ و نشر در استان است و حضور ناشرانی چون «نوید»، «ایلاف»، «تخت جمشید»، «پارسیکه» و بسیاری دیگر از ظرفیت‌های فرهنگی موجود استان فارس به عنوان پایتخت فرهنگی و گهواره تمدنی کشور به حساب می‌آیند.

مریدی با اشاره به نمایشگاه استانی فارس، اظهار کرد: بیشترین تازه‌های نشر، بازدید کننده و فروش را در بین نمایشگاه‌های استان کشور، نمایشگاه استان فارس داشته؛ بطوریکه در سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان بن کتاب در این نمایشگاه توزیع شد و آقای صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد عنوان کردند که این اتفاق کمتر در کشور رخ داده و البته غیر از این هم نباید برای استان فارس با داشتن افرادی چون سعدی و حافظ متصور بود.

حضور 150 ناشر و 113 چاپخانه فعال در استان
جمشید رضایی، رئیس اداره چاپ و نشر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی گفت: ما نزدیک به 185 ناشر در استان فارس داریم که از آن میان 150 ناشر به طور پیوسته در حال فعالیت هستند و در سال گذشته بیش از 700 عنوان کتاب در حوزه ادبیات، دانشگاهی، روانشناسی، دینی و به خصوص ادبیات کودک و نوجوان در استان به چاپ رسید.

وی با اشاره به فعالیت‌ چاپخانه‌های استان فارس گفت: همچنین ما در حوزه چاپ نیز حدود 165 چاپخانه در استان فارس داریم که از این میان 113 چاپخانه بصورت فعال در حال کار هستند و در سال‌های اخیر اقداماتی انجام شده تا همه چاپخانه‌های استان، به تمام امکانات لازم در روند چاپ کتاب مجهز شوند.

رضایی ادامه داد: در سال گذشته نسبت به 10 سال اخیر نزدیک به 80 درصد کتاب‌های ما در خود استان فارس چاپ شده و کتاب‌های معدودی برای چاپ به خارج از استان می‌رود، که آن هم در حوزه چاپ کتاب‌های رنگی است که قیمت تمام شده آنها در استان به نسبت استان‌هایی چون تهران و قم که مجهز هستند، بیشتر می‌شود.

شیراز دارای بیشترین قدمت چاپ و چاپخانه در کشور
وی در ادامه با بیان اینکه برخلاف تصور عمومی، قدیمی‌ترین چاپخانه کشور در استان فارس بوده، ادامه داد: یکی از کتابشناسان اروپایی به نام زنکر، در اثر خود به نام « کتاب‌شناسی شرقی» از کتابی نام برده که عنوان آن به انگلیسی «ملاحظات در خصوص خواجه حافظ شیرازی» است. مولف این کتاب آگوست ای. هربن از اعضای جمعیت علوم و ادبیات و صنایع پاریس بوده و کتاب در سال 1220 هجری قمری در شیراز به چاپ رسیده است.

رئیس اداره چاپ و نشر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تصریح کرد: این سند نشان‌دهنده این است که چاپخانه در شیراز، قبل از تبریز و تهران احداث شده  و چاپ و چاپخانه در شیراز قدمت بیشتر از سایر نقاط کشور دارد.

رئیس اداره چاپ و نشر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس درباره تیراژ کتاب در این استان نیز گفت: تیراژ کتاب به تناسب افت کلی تیراژ در کشور، با افت قابل ملاحظه‌ای روبرو بوده که سال گذشته به صورت میانگین به حدود 3000 نسخه رسیده بود.

حاج محمد باقر ملک‌الکتاب اولین ناشر ایران در شیراز
تجلیل از ناشر برتر استان فارس بخش دیگری از این مراسم را به خود اختصاص داد که طی آن از داریوش نویدگویی، مدیر انتشارات «نوید»، که ناشر برگزیده سال 93 نیز شناخته شد، تقدیر شد.

نویدگویی نیز طی سخنانی با اشاره به تاریخچه فعالیت ناشران در استان فارس، گفت: یک ادعای مستند وجود دارد مبنی بر اینکه اولین ناشر ایران، یک شیرازی بوده؛ در فارس بزرگ در سال 1220 هجری که بخش عمده‌ای از کشور امارات و همینطور یمن هم جزء آن بوده، تاجران بسیاری در بنادر به واردات و صادرات مشغول بودند، چند نفر بودند که بسیار علاقه مند به کارهای فرهنگی بودند.

وی افزود: از جمله این افراد شخصی بوده به نام حاج محمد باقر ملک‌الکتاب، معروف به «تاجر شیرازی» که یک انسانی فرهیخته، خوشنویس و اهل قلم بوده و بسیاری از آثار مکتوب آن زمان که درحال نابودی بوده را جمع‌آوری و احیاء کرده است.

شیراز از سرآمدان نشر در کشور است
نوید گویی گفت:ما اگر امروز حدود 13500 ناشر در کشور و عمدتا در تهران، قم، تبریز و شیراز داریم، اعتقاد شخصی من این است که جدای از تهران، استان فارس با وجود ناشرانی با کیفیت بالای کاری سرآمد نشر و کتاب در کشور هستند بطوریکه ما در سال 93 حدود 145 کتاب برتر داشتیم و در سال 94 حدود 50 عنوان کتاب تازه منتشر شده در این نمایشگاه داریم.

وی همچنین با اشاره به سابقه کار صحافی در شیراز گفت: یکی از فعالیت‌های مهمی که در شیراز در کنار کار چاپ و نشر همواره درخشیده و تا کنون ادامه داشته، کار صحافی است. همانطور که ارامنه در تهران خدمت بزرگی به کار صحافی کرده‌اند، باید یادمان باشد که اگر صحافانی برجسته در کشور و به خصوص در شیراز نبودند، بسیاری از کتاب‌ها و منابعی که از گذشته به دست ما رسیده، در همان زمان‌ها نابود می‌شدند.

رونمایی از 6 کتاب منتشر شده در شیراز
همچنین در ادامه این مراسم با حضور سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران و همچنین با حضور اساتیدی چون علی اشرف صادقی، سید احمد وکیلیان، عبدالنبی سلامی، دکتر شیخ‌الاسلامی و ناشران برتر استان از کتاب‌های «گویش لارستان»، «فرهنگ عامه استهبان»، «دیوان حافظ» به خط غلامرضا فیروزی، «شراز از نگاه جهانگردان»، «اعجاز قرآن» و کتیبه‌ها ساسانی» رونمایی شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها