دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳
صالحی‌امیری: می‌کوشیم به منابع عظیم نسخ خطی فارسی و عربی دسترسی پیدا کنیم / دولت تدبیر و امید برای حفظ نسخ خطی برنامه دارد

سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با اعلام اینکه دولت تدبیر و امید برای حفظ نسخ خطی برنامه دارد گفت: در تلاشیم به ظرفیت منابع عظیم نسخ خطی فارسی و عربی دنیا دسترسی پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با محوریت تجلیل از مقام علمی علامه فقید استاد عزیز الله عطارُدی و با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، سید رضا صالحی‌امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار رئیس جمهوری در امور اقلیت‌ها، نجفقلی حبیبی، دبیر علمی این همایش، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام محمدعلی احمدی ابهری، بنیان‌گذار همایش، آیت‌الله مرعشی نجفی، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، یاسر هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مجید غلامی‌جلیسه سرپرست مؤسسه خانه کتاب امروز (8 دی‌ماه) در سالن اجتماعات کتابخانه ملی برگزار شد.
 
صالحی‌امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم، اظهار کرد: رابطه وسیعی میان حوزه تمدن فرهنگ ایرانی و منابع خطی می‌بینم؛ از این منظر من این جمع را که امروز گردهم آمده‌اند، هویت نسخ خطی می‌دانم.
 
وی ادامه داد: ایران به‌عنوان ارزش بنیادین، بخشی از هویت ماست. کتاب، نسخ خطی، قلم و فرهیختگان به‌عنوان حاملان فرهنگی، بخشی از هویت ایرانی ـ اسلامی است و از این منظر باید بدانیم که تولید و بازتولید هویت به بنای نظام سیاسی و تداوم حیات فرهنگی کمک بسیاری می‌کند.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: کتابخانه ملی تصمیم دارد گامی مهم در توسعه فرهنگی کشور بردارد؛ از این منظر می‌کوشیم با هدف گسترش و حفاظت از نسخ خطی به ظرفیت منابع عظیم نسخ فارسی و عربی دنیا دسترسی پیدا کنیم.
 
صالحی امیری توضیح داد: یک میلیون نسخه خطی در شبه‌قاره، نیم میلیون نسخه خطی در آسیای میانه، 400 هزار نسخه خطی در داخل کشور و در منازل شخصی مردم، 38 هزار نسخ خطی و 34 هزار نسخ سنگی در کتابخانه ملی وجود دارد؛ اگر قرار است از گذشته‌ها سخن بگوییم باید بکوشیم این نسخ خطی که سفیران فرهنگی امروز در فردای ما خواهند بود، جمع‌آوری کنیم.
 
وی عنوان کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی از آمادگی لازم برای برگزاری نشست‌های فرهنگی تخصصی در حوزه‌های مختلف فرهنگی برخوردار است تا بتواند قدم مثبتی در حفظ و پاسداشت فرهیختگان و گذشتگان خود بردارد. خوشبختانه دولت تدبیر و امید نیز برای توسعه و حفظ منابع و نسخ خطی فارسی و عربی دنیا برنامه دارد.
 
در ادامه این مراسم، یاسر هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیام ایشان را به همایش بزرگداشت حامیان نسخ خطی با تجلیل از مقام علمی علامه فقید استاد عزیز الله عطارُدی را قرائت کرد.

 

نجفقلی حبیبی: همایش بزرگداشت حامیان نسخ خطی هر دوسال یک‌بار برگزار شود

نجفقلی حبیبی، دبیر علمی همایش بزرگداشت حامیان نسخ خطی از دیگر سخنرانان این مراسم، بود. وی اظهار کرد: کرامت انسانی، دو نوع است؛ نخست کرامت ذاتی و دیگری، کرامت اکتسابی است.

کرامت ذاتی به انسان مربوط می‌شود به این معنا که باید به همه انسان‌ها به لحاظ انسان بودنشان، احترام گذاشت. کرامت اکتسابی به‌واسطه جایگاه مردم مشخص می‌شود به این معنا که فردی به لحاظ مؤمن بودن و دیگری ازنظر دانشمند بودن، صاحب کرامت است. برگزاری جلساتی مانند همایش بزرگداشت حامیان نسخ خطی فرصتی فراهم می‌کند تا از کرامت اکتسابی انسان‌ها قدردانی شود.
 
دبیر علمی همایش بزرگداشت حامیان نسخ خطی افزود: همه ما می‌دانیم که وحدت ملی یکی از ضرورت‌های همه کشورها ازجمله کشور ایرانی ـ اسلامی است. برای این‌که وحدت ملی مستدام باشد، بدون تردید به هویت فرهنگی نیاز دارد؛ وقتی طرح شد که یونسکو اعلام کرده است در سال 2013 و 2014 میلادی، بزرگداشت هزارمین سال تألیف کتاب «قانون» ابن‌سینا برگزار خواهد شد، همه ایرانیان به وجد آمدند. بنابراین، معلوم می‌شود که هویت ایرانی ـ اسلامی در سراسر دنیا زبانزد عام و خاص است.
 
حبیبی عنوان کرد: باید بپذیریم که دولت جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای سطح فرهنگ و دانشمندان این مملکت که انصافاً بسیار زحمت‌کشیده‌اند، گام‌های جدی برداشته است. برگزاری چنین همایش‌هایی ضمن این‌که فرصتی فراهم می‌کند تا از دانشمندانی که متون کهن و نسخ خطی را تولید کرده‌اند، تجلیل شود، زمینه را برای قدردانی از شخصیت‌هایی که این آثار را احیا، تصحیح و صیانت کرده‌اند نیز فراهم می‌کند.
 
وی بابیان این‌که یکی از برکات این جلسات، تشویق جوانان به‌ویژه دانشجویان برای حرکت در مسیر احیا و تصحیح متون کهن و نسخ خطی و سنگی است، گفت: پیشنهاد می‌کنم این همایش به‌جای این‌که سالانه برگزار شود، هر دو سال یک‌بار برپا شود چراکه دانشمندان و مصححان ما برای فعالیت در این عرصه نیاز به زمان بیشتری دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط