سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
دولت به محتوای آثار مجوز می‌دهد، نه شخصیت‌ها / نظام جامعیت مالکیت ادبی در انتظار تصویب مجلس

پای «کلنل» اثر محمود دولت‌آبادی به نخستین نشست حسین نوش‌آبادی نخستین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باز شد اما موضع ارشاد همان است که بود: دولت به محتوای آثار مجوز می‌دهد، نه شخصیت‌ها. در این نشست البته از برنامه‌های هفته کتاب و افتتاح فروشگاه‌های زنجیره کتاب هم سخن گفته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نوش‌آبادی در حاشیه نشست خبری خود که با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات شورای فرهنگ عمومی برگزار شد در پاسخ به پرسش ایبنا مبنی بر اینکه «یکی از اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترویج فرهنگ کتابخوانی است، این وزارتخانه با توجه به اینکه هفته کتاب را پیش رو داریم چه اقداماتی در دستور کار دارد؟» گفت: هرساله شاهد برگزاری هفته کتاب هستیم اما امسال با رویکرد جدیدتر و نگاه عمیق‌تر این رویداد فرهنگی را دنبال خواهیم کرد.

وی بابیان اینکه امسال برنامه‌های هفته کتاب در سه سطح ملی، استانی و شهری برگزار خواهند شد گفت: تلاش می‌کنیم با به‌کارگیری ظرفیت‌های استان‌ها و شهرستان‌ها، ادارات ارشاد سراسر کشور و همچنین سایر نهادها و مراکز فرهنگی کشور، هفته کتابی خوبی را در پیش رو داشته باشیم.

وی ضمن تأکید بر این نکته که هفته کتاب سال جاری متفاوت از سال‌های گذشته خواهد بود گفت: امسال در نظر داریم روستاها و شهرستان‌های فعال در حوزه فرهنگ و کتاب را معرفی کنیم.
.
 
نوش‌آبادی توضیح داد: هفته کتاب سال جاری اهرم‌های تشویقی خوبی دارد و حمایت‌های خوبی از فعالان این عرصه می‌شود. امسال برای اولین بار فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب در سطح استان‌ها باهدف دسترسی آسان مردم به کتاب راه‌اندازی می‌شوند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه کتاب مهم‌ترین محصول فرهنگی و مهم‌ترین میراث مکتوب تمدن بشری به شمار می‌رود، گفت: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه در هفته کتاب، توسعه فرهنگی کتابخوانی، ترغیب مردم به کتابخوانی، سهولت دسترسی مردم به کتاب و اجرای برنامه‌هایی به‌منظور انس بیشتر مردم به کتاب است.

نوش‌آبادی در پاسخ به خبرنگار دیگری که از فعالیت‌های وزارت ارشاد به‌منظور راهگشایی بخش خصوصی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی پرسید، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست واگذاری بخش‌هایی که قابلیت واگذاری دارند را شروع کرده است. این وزارتخانه در واسپاری کارها به بخش خصوصی تلاش مستمر دارد و می‌کوشد تصدی‌گری‌های خود را در فرهنگ و هنر به اصناف و بخش‌های خصوصی واگذار کند.

دولت بر اساس محتوای آثار مجوز می‌دهد، نه شخصیت‌ها

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره علت مجوز نگرفتن کتاب «کلنل» اثر محمود دولت‌آبادی پرسید گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم مجوزها را بر اساس شخصیت‌ها نمی‌دهد، بلکه نگاه این وزارتخانه به محتوای آثار است درصورتی‌که محتوای آثار متناسب باسیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند مجوز دریافت می‌کنند. تاکنون مجوزی برای انتشار اثر آقای محمود دولت‌آبادی به دلیل اشکالات و نواقصی که در محتوای این اثر وجود دارد، داده نشده است. بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است در صورت مطابقت با قوانین صدور مجوز نشر و قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران به این اثر مجوز نشر داده می‌شود.

آمادگی برای پاسخگویی به شبهات نمایندگان را داریم

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که درباره خبرهای مبنی بر استیضاح جنتی از سوی نمایندگان مجلس مطرح‌شده و اینکه این موضوع تا کی ادامه خواهد داشت گفت: ما استیضاح را به‌عنوان ابزار نظارتی مجلس به رسمیت می‌شناسیم، اما اعتقادداریم ابزارهای دیگری نیز برای نظارت وجود دارد که باید از آن‌ها بهره گرفته شود.

نوش‌آبادی در ادامه سخنانش گفت: تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیش از ۱۰۰ سؤال و ۵۰ تذکر وارده از سوی نمایندگان مجلس با طیب خاطر و آمادگی لازم پاسخ داده است ازاین‌پس نیز اگر سؤالی و ابهامی وجود داشته باشد پاسخگو خواهیم بود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: ازآنچه به‌عنوان استیضاح مطرح می‌شود، زمینه و بستری برای مطرح کردن این موضوع در مجلس نمی‌بینیم؛ چراکه اکثریت نمایندگان مجلس رضایتی به این موضوع نداشته و ندارند اما بااین‌وجود اگر جلسه‌ای برای پاسخگویی دوباره برگزار شود ما از آمادگی لازم برخورداریم و همچنان تعامل خود را با مجلس حفظ می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که درباره آثاری که مجوز نشر می‌گیرند، اما متأسفانه با گروه‌هایی مواجه می‌شوند که مانع از انتشار آن‌ها می‌شوند پرسید، گفت: صدور هرگونه مجوز در حوزه کتاب، موسیقی و سینما اگر طی تشریفات خاص خود صورت گرفته باشد بدون تردید منتشر می‌شوند و وزارت ارشاد در این زمینه پایبند به تعهدات خود است مگر اینکه تولیدات این سه حوزه با مصوباتی که قبلاً به امضا رسیده‌اند مغایرت داشته باشند.

نظام جامعیت مالکیت ادبی هدیه دولت به هنرمندان و نویسندگان

نوش‌آبادی به خبرنگاری که درباره وضعیت لایحه نظام جامعیت مالکیت ادبی و حقوق مرتبط پرسید، گفت: خوشبختانه پس از ماه‌ها پیگیری‌های جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این لایحه در کمیسیون‌های ذی‌ربط دولت مصوب و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد؛ امیدواریم امسال این لایحه هرچه سریع‌تر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد تا بتوانیم آن را به‌عنوان هدیه به هنرمندان و نویسندگان ارائه کنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگاری که از تعداد و وضعیت کتاب‌هایی که مجوز نمی‌گیرند اما در فضای مجازی منتشر می‌شوند، گفت: در دولت یازدهم ۶۵ هزار عنوان کتاب مجوز نشر گرفته‌اند که ۳۵ هزار عنوان آنها چاپ نخست‌اند؛ جالب است که از صدور این‌همه مجوز کسی حرف نمی‌زند اما جایی که کتابی به دلایل قانونی مجوز نشر نمی‌گیرد، سریع اعتراض‌ها وارد می‌شود؛ بدون تردید اگر کتابی مجوز نشر نمی‌گیرد بدین معناست که باید محتوای آن اصلاح شود و این مغایرتی با قوانین ندارد؛ جالب‌تر اینجاست که ما اصلاً حرفی از انتشار ندادن آثار نمی‌زنیم، بلکه می‌گوییم باید آثار اصلاح شوند و بعد منتشر شوند. ما به‌هیچ‌وجه زیر بار خطوط قرمزی که از سوی اشخاص و احزاب مختلف وارد می‌شوند نخواهیم رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها