چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
انتشار دو کتاب تازه تاریخی و نقد «فلسفه سیاسی چیست؟»

گزارش امروز چه خبر از تازه‌های کتاب، نهادها و موسسه‌ها در حوزه تاریخ، به انتشار دو کتاب «قیام 29 بهمن در تبریز » و «نقدنامه تاریخ، باستان‌شناسی و هنر» و گزارش نقد کتاب «فلسفه سیاسی چیست؟» اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «قیام 29 بهمن در تبریز» نوشته رحیم نیکبخت و کتاب «نقدنامه تاریخ، باستان شناسی و هنر» تالیف مشترک صادق آئینه‌وند و سیمین مقیسه و گزارش نقد کتاب «فلسفه سیاسی چیست؟» که در انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد، محتوای گزارش چه خبر از تازه‌های کتاب، نهادها و موسسه‌های حوزه تاریخ و سیاست را تشکیل می‌دهد.

قیام 29 بهمن در تبریز
 

آذربایجان در تاریخ و فرهنگ و به عبارت بهتر در هویت ایرانی جایگاه مهمی دارد. در تحولات تاریخ ایران اگر سه نقطه عطف مهم را که عبارتند از ورود اسلام، رسمیت تشیع و انقلاب اسلامی را در نظر بگیریم، آذربایجان در هر سه برهه نقش برجسته و قابل توجه دارد.

در این کتاب به قیام 29 بهمن 1356 در تبریز به رهبری آیت‌الله شهید سیدمحمد علی قاضی طباطبایی  در تبریز به راه افتاد، پرداخته شده است.  قیامی که پس از بسته شدن مسجد حاج میرزا یوسف‌آقا و شهادت محمد تجلا به قیامی بزرگ تبدیل و با حمایت امام خمینی (ره) به سراسر ایران منتقل شد.

در بخشی از کتاب «قیام 29 بهمن در تبریز» آمده است: «آیت‌الله قاضی طباطبایی و دیگر علمای آذربایجان درباره قیام 29 بهمن تبریز پیام صادر کردند و امام (ره) نیز در این رابطه پیام مهمی دادند. این قیام آن قدر گسترده بود که برخی مورخان آن را با قیام 15 خرداد 1342 مقایسه می‌کنند.»

فهرست مطالب این کتاب در دو فصل «پژوهش‌ها، قیام شورانگیز 29 بهمن مردم تبریز» و «یادمان‌ها» به همراه اسناد، تصاویر و منابع تدوین شده است.

نقدنامه تاریخ، باستان‌شناسی و هنر 

نوشته‌های این کتاب رابطه میان علومی چون فلسفه، جفرافیا و جامعه‌شناسی را با تاریخ نمایان می‌کند. «فلسفه تاریخ »، «(امامت و سیاست (تاریخ خلفا»، «جغرافیای تاریخی کوفه»، «تجدد بومی و بازاندیشی تاریخ»، «تاریخ خلیج فارس و ممالک همجوار»، «تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری»، «نخستین مسلمانان در اروپا »، «تاریخ بیداری ایرانیان»، «تاریخ اسلام کمبریج»، «منتخب النصوص التاریخیه و الجغرافیه»، «تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران » و «پیام آور رحمت» عنوان بخش‌های مختلف این کتاب را دربرمی‌گیرد.

در بخشی از کتاب درباره ویژگی‌های نقد در یک جامعه پویا می‌خوانیم: «چنان‌چه حیات اندیشه‌ورزی را به نقد بدانیم، بدون تردید نقطه ثقل یک اندیشه متدیک و نظام‌مند نیز وابسته به مؤلفه نقد علمی است، چرا که بدون آن نه تنها ساختار یک پژوهش علمی ناب شکل نمی‌گیرد که از سویی با نقادی، خلاقیت آن تضمین شده و از سوی دیگر به پویایی بایسته خود دست می‌یابد. پس اگر در حوزه علمی - فردی نقادی از ویژگی‌های حتمی یک پژوهشگر بدانیم، در حوزه علمی - اجتماعی نیز می‌توان نقد اجتماعی را از نشانه‌های پویش یک جامعه آزاداندیش قلمداد کرد.»

همچنین نویسنده در بخش دیگری از کتاب به لزوم تدوین مجموعه‌هایی با نام «منظومه نقد پژوهی» آورده است: «با این همه نقد علمی در زمانه ما نیازمند «اصول علمی» و «آداب اخلاقی» است و سزاوار است از این فراتر، به «منظومه نقدپژوهی» نیز بیندیشیم و در آن منظومه متکثر و پیچیده باید به نقشه راهی دست یافت که بتوان پژوهش درباره نقد را به درستی و راستی ترسیم و تنظیم نمود. طرح مسایل و پرسش‌های بایسته در حوزه نقد، تحلیل و تبیین نسبت نقد با قلمرو تخصص‌ها و گرایش‌های گوناگون رشته‌های علوم انسانی، اولویت‌بندی و تقسیم‌بندی آنها بخشی از کار سترگی است که هم اکنون پی‌ریزی پایه‌های آن در جامعه ایرانی اسلامی ما بر دوش اندیشمندان علوم انسانی سنگینی می‌کند.»

کتاب «فلسفه سیاسی چیست؟» نقد شد 

در هفتمین نشست نقد کتاب انتشارات علمی و فرهنگی که با حضور دکتر بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه، دکتر شروین مقیمی و دکتر مهدی میرابیان‌تبار در انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد، پژوهشگران فلسفه سیاسی کتاب «فلسفه سیاسی چیست؟» نوشته لئو اشتراوس را نقد و بررسی کردند.

در این نشست عبدالکریمی با اشاره به شرح حال و سوابق فکری، پژوهشی و علمی لئو اشتراوس، نویسنده کتاب گفت: اشتراوس نظریه‌پرداز، فیلسوف و مورخ فلسفه سیاسی آلمانی - آمریکایی یهودی‌تبار، برجسته‌ترین ناقد تجدد در تاریخ اندیشه سیاسی معاصر غرب است. او بیش از هر چیز مورخ فلسفه سیاسی است و انگیزه‌اش در بررسی فلسفه کلاسیک بیشتر ناشی از درک ویژه‌اش از بحران مدرنیته و بحران جاری غرب است.

سپس میرابیان‌تبار ضمن صحبت از ویژگی‌های فلسفه سیاسی قدیم و جدید از دیدگاه بعضی فلاسفه چون هگل و هابز گفت: فلسفه سیاسی قدیم به واقعیت وجود توجهی نمی‌کند و طرح جامعه آرمانی را می‌ریزد. همان‌طور که افلاطون در کتاب جمهور می‌گوید که زیباشهر من قرار نیست محقق شود. ویژگی دیگر این‌که فلسفه سیاسی قدیم در فکر تغییر عالم نیست و نظم از پیش موجود را می‌پذیرد. 

در ادامه، مقیمی، میهمان دیگر  نشست عنوان کرد: ترجمه کتاب به لحاظ گزینش مقالات، اشکالاتی دارد، چون متن اصلی انگلیسی کتاب، حدود 10 مقاله است که فرهنگ رجایی، مترجم، فقط سه مقاله را آورده و به گفته خودش باقی مقالات را از کتاب‌های دیگر اشتراوس گلچین کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها