چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
رییس مجلس: حال ناشران خوب نیست/ دو کتابی که لاریجانی در اظهاراتش به آنها استناد کرد

رییس مجلش شورای اسلامی گفت: حال ناشران خوب نیست و احتیاج به کمک دارند. البته معافیت مالیاتی ناشران انجام شده است اما معتقدم که باید کمک‌های بسیاری به ناشران حوزه دفاع مقدس کرد زیرا ثبت بسیاری از خاطرات این دوران وقت‌ و هزینه‌بر است. در این باره نباید خست به خرج داد. خاطرات، زوایای مهمی از جنگ را برای ما روشن می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین پایانی پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و 44 تقریظ مقام معظم رهبری، پیش از ظهر امروز، هشتم مهرماه 1393 با حضور دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، سردار بهمن کارگر، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار علی فضلی، رییس ستاد برگزاری این نمایشگاه، در سالن خلیج فارس باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد.

لاریجانی در این مراسم، با سپاس از  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفان در راه‌اندازی نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، گفت: در سال‌های اخیر روند صعودی را در تدوین آثار از نظر کیفی و کمی در کتاب‌های دفاع مقدس شاهد هستیم. در بخش‌های خاطرات، پژوهش، دایره‌المعارف و ... آثار خوبی نوشته شده است. 

خاطرات و زوایای پنهان جنگ
وی ادامه داد: خاطرات دفاع مقدس زوایای پنهانی را پیش روی ما قرار داده و اضلاع مختلفی از جنگ را نمایش می‌دهند. البته آثار خارجی که در باره دفاع مقدس نوشته شده است نیز از این نظر که بدانیم عراق با چه زمینه ذهنی وارد جنگ با ایران شد، جالب توجه‌اند. انگیزه‌های افراد یاریگر جنگ ایران و عراق را می‌توان در این آثار مطالعه کرد و این کتاب‌ها اسناد معتبری هستند.
وی در همین زمینه افزودک کتاب «وفیق‌السامرایی» که مسوول اطلاعات ارتش عراق بود و به زبان فارسی هم ترجمه شده را مطالعه کرده‌ام که نکات جالب توجهی داشت. 

اشاره لاریجانی به کتاب «ویرانی دروازه شرقی» نوشته وفیق‌السامرایی بود که در پنج بخش «جنگ عراق با ايران»، «از جنگ با ايران تا جنگ با كويت»، «اشغال كويت و جنگ عراق و متحدين»، «صدام و امنيت او در عراق» و «حركت‌هاي مردمي و مخالفان صدام» و با تحليل وی از مسايلي چون علت آغاز جنگ عراق با ايران، چگونگي نبردهاي زميني ارتش متجاوز صدام و تحولات نظامي بعد از سقوط فاو نوشته شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فصلی از کتاب ‌السامرایی به اعتقاد صدام به «جادو» اشاره دارد، افزود: دیدگاه‌های این افسر اطلاعات ارتش عراق در راه‌اندازی جنگ از سوی صدام خواندنی است. 

وی دفاع مقدس را ادامه انقلاب اسلامی دانست که صاحب هویت مشترک با این موضوع است و ادامه داد: کتاب‌های ارایه شده درباره جریان‌های انقلاب اسلامی هم در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس جالب است. دفاع مقدس حادثه‌ای بود که منطقه (خاورمیانه) را برای یک دهه تحت تاثیر قرار داد.  اطلاع از تاثیرات منطقه‌ای خاورمیانه نگاه و فکر ما را بازتر و عمیق‌تر می‌کند. مقاومت اخیر ملت‌های مسلمان منطقه نیز متاثر از دفاع مقدس هشت‌ساله کشورمان است.

لاریجانی در ادامه سخنانش از ناشران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس قدردانی کرد و افزود: باید دانست که حال ناشران خوب نیست و احتیاج به کمک دارند. البته معافیت مالیاتی ناشران انجام شده است اما معتقدم که باید کمک‌های بسیاری به ناشران حوزه دفاع مقدس کرد زیرا ثبت بسیاری از خاطرات این دوران وقت‌ و هزینه‌بر است. در این باره نباید خست به خرج داد. خاطرات، زوایای مهمی از جنگ را برای ما روشن می‌کند و همه هدف انتشار آثار نیست و به این دلیل که احتمال تکرار برخی حوادث وجود دارد، شناختن راه و هدف با مطالعه خاطرات دفاع مقدس مهم است.

وی تاکید کرد: باید اسناد جنگ استخراج و تحلیل شوند و دانست که منهای شخصیت صدام که دوست داشت خود را قهرمان عرب بنامد، چه عواملی سبب طمع وی به ایران شد؟ ضعف ارتش در سال‌ نخست استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، دلیل نخست بود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عراقی‌ها به درستی دریافته بودند که ارتش ایران دچار ضعف شده است و این مساله انگیزه عراق را برای حمله به ایران بالا برد. این نکته مهمی است که بدانیم هرگاه نیرو‌های مسلح کشور‌ها دچار ضعف شود، وسوسه دشمنان برای حمله افزایش می‌یابد. اکنون سپاه و ارتش، دو نیروی نظامی قدرتمند هستند که از جرات دشمنان برای حمله به کشورمان کاسته‌اند.

وی سپس به کتاب «نامه‌ها؛ از آقای بنی صدر به آقای خمینی و دیگران» که به قلم فیروزه بنی‌صدر منتشر شده است، اشاره کرد و گفت: نکته دیگر، آشفتگی سیاسی در کشور بود. روحیه خود‌محوری و تضاد او در میان نامه‌های بنی‌صدر کاملا آشکار است. بنی‌صدر فردی بود که نیرو‌های مقوم نظام جمهوری اسلامی ایران را به بهانه‌های مختلف راند. از سوی دیگر، منافقان و گروه‌های معاند دیگر، نقش مخرب سیاسی ایفا می‌کردند. 

لاریجانی از نقش غرب در راه‌اندازی جنگ عراق علیه ایران، به عنوان عامل سوم بروز جنگ یاد کرد و ادامه داد: در کتاب وفیق‌السامرایی به نامه‌ها و مراودات صدام با غرب به وضوح اشاره شده است. در طول جنگ، کشور‌های آمریکا، آلمان، فرانسه؛ شوروی و...  نقش اساسی علیه ایران ایفا کردند اما صدام تنها وسیله‌ای برای اهداف این کشور‌ها بود. امروز هم ماجراجویی در منطقه (خاورمیانه) نتیجه ردپای غرب است. 

وی در پایان سخنانش بر ضرورت درس‌آموزی از نکاتی که زمینه‌های بروز جنگ را به وجود آوردند، تاکید کرد و گفت: در حین جنگ نیز نکات آموزنده‌ای وجود دارد که توجه ملت ایران به هدایت امام خمینی(ره) موضوع اساسی است.

سردار علی فضلی نیز در این مراسم، به مرور سوابق برپایی نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در استان‌های اصفهان، مشهد، فارس و تهران اشاره کرد و افزود: بخش‌ تقریظ‌های مقام معظم رهبری و مقاومت اسلامی، تازه‌های دوره پنجم بودند که با استقبال مواجه شدند.

معرفی ناشران برتر
در آیین پایانی پنجمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، بیانیه‌ پایانی هم قرائت شد و کمیته علمی نمایشگاه ناشران برتر نمایشگاه را بر اساس نشر کتاب، اطلاع‌رسانی، آیین‌ غرفه‌داری و برنامه‌های جنبی شناسایی کرد.

بر این اساس، انتشارات ستارگان درخشان، موسسه 27 بعثت و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به عنوان ناشران برگزیده بخش دولتی و انتشارات دارخوین، کانون انتشاراتی فاو و موسسه انتشارات ابراهیم هادی به عنوان ناشران برتر بخش خصوصی معرفی شدند.

کمیته علمی پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس همچنین انتشارات روایت فتح، پیام آزادگان و عماد فردا را به عنوان غرفه‌های برتر و کتاب‌های پایی که جا ماند، سلام بر ابراهیم و خاک‌های نرم کوشک را آثار منتخب دیدارکنندگان از نمایشگاه شناخت.

همچنین، گلعلی بابایی، معصومه آباد، اصغر کاظمی، نصرت‌الله محمد‌زاده و سیده زهرا حسینی به عنوان نویسندگانی که آثارشان مزین به تقریظ مقام معظم رهبری شده بود، خبرگزاری بسیج و رادیو کتاب به عنوان رسانه‌های برتر و گروه فعالان جنبشش اسلامی بحرین نیز به عنوان گروه فعال بخش بین‌المللی از سوی کمیته علمی پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس قدردانی شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها