چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
محمد خانی: جای خالی داستان‌های سهروردی در آثار کودکان و نوجوانان احساس می‌شود/ گزارشي از 15ماه سهروردي پژوهي

معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب با بیان این‌که داستان‌ها و رساله‌های فارسی سهروردی می‌تواند منبع خوبی برای نویسندگان ما باشد، گفت: با توجه به این که سهروردی داستان‌های زیبایی دارد جای خالی معرفی آن برای کودکان و نوجوانان حس می‌شود و داستان‌نویسان لازم است به این فیلسوف بیشتر توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آستانه‌ روز بزرگداشت سهروردی، نشست هفتگی شهر کتاب با عنوان «عصری با سهروردی» سه‌شنبه ۳۱ تیرماه با حضور دکتر ضیاء موحد، دکتر سید محمود یوسف‌ثانی و علی‌اصغر محمدخانی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

محمدخانی معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب در این نشست با اشاره به کارنامه سهروردی‌پژوهی در کشور گفت: باید پرسید سهروردی کیست و چرا سهروردی را نمی‌شناسیم؟ 

وی ادامه داد: سهروردی مبدع فلسفه اشراق است و آثار فارسی او در زمره زیباترین آثار فارسی در حوزه فلسفه به‌شمار می‌رود. آثار سهروردی را افزون بر 50 اثر می‌دانند که شامل چهار کتاب بزرگ تالیفی است که مهم‌ترین آن حکمت اشراق است که فلسفه خودش را در آن شرح می‌دهد. 

وی با بیان این‌که سهروردی دارای شخصیتی عجیب بود اظهار کرد: سهروردی در حوزه فلسفه اسلامی به حکمای ایران باستان و فرهنگ ایران باستان علاقه و به یونان نیز اشاراتی داشته است. او پیوندی را میان عناصر فرهنگ باستان و حکمت اسلامی برقرار کرده است.

محمدخانی یکی از کارهای سهروردی را پیوند دادن فلسفه و شاهنامه عنوان کرد و افزود: سهروردی به کیخسرو تعلق خاطر داشته و از او به عنوان یک انسان کامل، پادشاه عادل و حکیم موید به تایید الهی یاد می‌کند. همچنین او در کنار توجه به ایران باستان بیشترین بهره را از قرآن کریم برده و نخستین فیلسوفی است که در آثارش از آیات قرآن استفاده کرده است. 

وی افزود: شهرت سهروردی بیشتر به دلیل نظریات و آثار فلسفی و منطقی او و آثار فارسی است که وجه تمایز با ابن سینا و ملاصدرا دارد. بسیاری از آثارش تفسیر آثار ابن‌سیناست. ویژگی دیگر سهروردی را در صحنه ادبیات فارسی می‌توان جست‌وجو کرد. بعضی از آراي او در شاعران فارسی زبان تاثیر گذاشته که بیشتر از طریق آثار فارسی رمزی اوست.

محمدخانی با اشاره به این که از 15 ماه گذشته تاکنون آثاری که درباره سهروردی يا از او منتشر شده شامل 25 چاپ اول یا تجدید چاپ بوده است، گفت: 10 عنوان از این کتاب‌ها چاپ نخست و 15 کتاب نیز تجدید چاپ است. 

وی ادامه داد: از مجموعه آثاری که در 15 ماه گذشته منتشر شده می‌توان چند نکته استخراج کرد: نکاتی که مورد توجه می‌توانند باشند این است که اولا آثار تطبیقی بیشتر مورد توجه بوده‌اند و ثانيا به آثار فارسی سهروردی توجه بیشتری شده است. 

معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب در بخش دیگری از سخنانش به مقدمه مدرس صادقی در کتاب «قصه‌های شیخ اشراق» اشاره کرد و گفت: این داستان‌نویس می‌نویسد: «ظهور رساله‌های داستانی شیخ اشراق یک اتفاق استثنایی و بی‌نظیر در تاریخ ادبیات فارسی است و شیخ اشراق بی‌‌تردید یک نابغه است. زبان قدرتمند و پر از قابلیت‌های بکر و باورنکردنی در این رساله‌ها دیده می‌شود. این داستان‌ها از نظر ایجاز با بهترین داستان‌های کوتاه قرن بیستم مقایسه است.»

به گفته وی، داستان‌ها و رساله‌های فارسی سهروردی می‌توانند منبع خوبی برای نویسندگان ما باشند. در سال آینده در بزرگداشت سهروردی می‌توانیم از آثار وی تحلیل‌های گوناگون داشته باشیم و بفهمیم جای چه پژوهش‌هایی درباره سهروردی خالی است.

وی در پایان سخنانش گفت: با توجه به این که سهروردی داستان‌های زیبایی دارد جای خالی معرفی آن برای کودکان و نوجوانان حس می‌شود و داستان‌نویسان لازم است به این فیلسوف بیشتر توجه کنند.

به گفته محمدخانی، گروه‌های فلسفه اسلامی و حوزه‌ها می‌توانند خلاءهای پژوهشی را در این حوزه در رساله‌های خود پر کنند تا سهروردی بتواند بیش از آن که ما انتظار داریم مطرح شود. توجه حوزه‌های علمیه به سهروردی در این دهه بیشتر شده است و می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها