یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
بزرگترها به داد قلم برسید! / قلم در حال نزول از جایگاه اصلی خود است

اهل قلم در ضیافت افطار از کتاب گفتند و تاکید کردند که کتاب می‌تواند بهترین همنشین در این زمانه باشد اما به دلیل نزول جایگاه اصلی قلم در جامعه لازم است بزرگترها به داد آن برسند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  مهدی محقق، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ضیافت افطار اهالی قلم که شامگاه شنبه (14 تیرماه) برگزار شد، با بیان این‌که انسان، کتاب تکوینی ثقیل است، اظهار کرد: امام صادق (ع) انسان را کتاب دانسته‌اند؛ کتاب انفسی در کنار کتاب معنوی.

وی در ادامه سخنانش گفت: علت این‌ را که در بسیاری از مواقع، از انسان به عنوان کتاب یاد شده است می‌توان در مهم بودن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه دانست.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: به همین منظور است که به کرات مشاهده می‌کنیم در اعصار گذشته دانشمندان بزرگ چندین جلد کتاب به رشته تحریر درآورده‌اند.

محقق با بیان این‌که کتاب، بهترین همنشین در این زمانه است، گفت: دانشمندان باید توجه کنند که کتاب‌نویسی از قبل از ورود صنعت چاپ، معمول بوده است. از این‌رو می‌بینیم که دانشمندان، کتاب‌های زیادی نوشته‌اند که اکنون برای نسل ما به عنوان نسخ خطی باقی مانده‌اند.

پز دادن به استفادن نکردن از قلم
حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، نویسنده و فعال فرهنگی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی در این مراسم اظهار کرد: متاسفانه اکنون وضعیت اجتماعی و نظام آموزش و پرورش ما به‌گونه‌ای است که برخی مدارس از این‌که از قلم استفاده نمی کنند، پُز می‌دهند!

وی افزود: واقعیت این است که هویت مملکت ما به تدریج در حال از بین رفتن است چرا که قلم در حال نزول از جایگاه اصلی خود است.

حجت‌الاسلام زائری ضمن تاکید بر این موضوع که فرزندان ما باید با قلم مانوس شوند، اظهار کرد: متاسفانه نسل امروز از برخی تجربیاتی که ما در حوزه فرهنگ و ادب داشتیم، محروم‌ هستند. امروز حتی دیگر نقش مدارس نیز کم‌رنگ شده است؛ به‌گونه‌ای که دیگر ساعت درس «کتابخوانی» و «انشا» در مدارس وجود ندارد.

این فعال عرصه فرهنگی عنوان کرد: مشکل این‌جاست که بچه‌های ما دیگر کتاب نمی‌خوانند و از قلم جدا هستند! در بسیاری از کشورها بسیاری از مهارت‌ها از طریق درس انشا به کودکان آموزش داده می‌شود اما متاسفانه در ایران حتی زنگ انشا وجود ندارد.

وی در پایان سخنانش گفت: احساس می‌کنم یک جایی باید فریاد زد و گفت که «بزرگترها به داد قلم برسید.»

ایران با آثار معماری فاخر، در جهان شناخته می‌شود
سخنان محمود گلابچی، استاد نمونه دانشکده معماری دانشگاه تهران و چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران در مهندسی راه و ساختمان بخش دیگر این مراسم را به خود اختصاص داد. وی در این ضیافت با بیان این‌که معماری، نماد تمدن و فرهنگ یک کشور است، اظهار کرد: پرداختن به معماری برای ما یک ضرورت است. امروز کشور ما در جهان با آثار فاخر و برجسته آن شناخته می‌شود.

این استاد نمونه دانشکده معماری ادامه داد: بدون تردید شناخت معماری گذشته ایران و درس‌های معماری امروز، بخشی از ثروت‌های فرهنگی است.

گلابچی با بیان این‌که معماری ظرف زندگی ما است، بیان کرد: پرداختن به حوزه معماری و شهرسازی این فرصت را فراهم می‌کند که مردم سایر کشورها نیز با تمدن غنی ایرانی _ اسلامی آشنا شوند.

وی با اشاره به این موضوع که معماری با تاریخ، سنت و باورهای ما پیوند ناگسستنی دارد، گفت: از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب که در برگزاری چنین مراسم‌هایی اهتمام می‌ورزند، تشکر می‌کنم. 

‌ضیافت افطار اهالی قلم به همت موسسه خانه کتاب شامگاه شنبه (14 تیرماه) با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و جمعی از اهالی قلم در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط