سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵
تبلیغات بیش از نشر، مشتری چاپ دیجیتال است/ باید چاپ دیجیتال را باور کرد

چهارمین نمایشگاه «چاپ دیجیتال و نشر رومیزی» 27 ‌خرداد با حضور ۴۶ شرکت داخلی و خارجی در هتل المپیک تهران افتتاح شد. صنعتی ناشناخته اما رو به رشد. رییس چهارمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی می‌گوید به آینده این صنعت بسیار امیدواریم اما چاپخانه‌داران سنتی می‌گویند هنوز این صنعت را باور نداریم.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) - محمد عکاف: هر نمایشگاه فرهنگی و اقتصادی که برگزار می‌شود، تجلی فرصت‌ها و دستاوردهای جدید و بستر کارآفرینی و رونق فرهنگی و اقتصادی است. نویدی برای صاحبان صنعت و مسئولان و متولیانی که نگرانند در این شرایط اقتصادی چرخ صنعت چگونه خواهد چرخید؛ اما دل مشغولی‌ها و نگرانی‌ها در صنعت چاپ بسیار بیشتر از این حرف‌هاست. صنعتی مادر اما آسیب پذیر.

تحریم‌ها و تورم کار را برای خیلی از فعالان اقتصادی و صنعتی سخت کرده است؛ برای چاپخانه‌دارن، سخت‌تر! اما این پدیده نوظهور که اسمش را گذاشته‌ایم چاپ دیجیتال هم صنعت گرانی است و هم راهگشا! به قول استادان «جمع نقیضین»! خصوصاً برای آنهایی که می‌خواهند در شمارگان پایین کار نشر داشته باشند. نه هزینه فیلم و زینک دارند نه دغدغه خرید بندِ کاغذ.

واقعیت صنعت چاپ دیجیتال چیست؟
اما واقعیت صنعت چاپ دیجیتال چیست؟ مقصد نهایی چاپ دیجیتال کجاست؟ آینده چاپ با این پدیده نو ظهور چگونه رقم خواهد خورد؟ چاپ دیجیتال در کدام بخش این ماجر است؟
این پرسش‌ها و ده‌ها پرسش دیگر ذهن بسیاری از فعالان عرصه چاپ را به خود مشغول کرده است و برای یافتن راه ­حل، چاره‌ای جز اندیشیدن، تجربه کردن و همسو شدن با تحولات و تغییرات نیست.

رییس چهارمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی می‌گوید: این نمایشگاه که 46 شرکت داخلی و خارجی در آن شرکت کرده‌اند آخرین تکنولوژی‌های این صنعت را به نمایش گذاشته است. از دیگر بخش‌های این نمایشگاه معرفی جدیدترین مواد مصرفی و امکان مقایسه آنها با هم است.

به گفته «جلال ذکایی» مهمترین شاخصه این نمایشگاه با نمایشگاه‌های گذشته ایجاد فضای مناسب برای مقایسه انواع ماشین آلات چاپ دیجیتال و مواد مصرفی این صنعت است. در واقع شرکت‌ها تلاش می‌کنند از فرصت معرفی با هدف ورود بیشتر و جدی‌تر به بازار چاپ دیجیتال ایران استفاده کنند.

تلاش برای ورود به بازار ایران
شرکت‌های خارجی خیلی امیدوارند چون هم اثر تحریم‌ها کمتر شده است و هم به قول معروف هنوز دست توی بازار چاپ دیجیتال زیاد نشده است. خیلی از شرکت‌ها برای ورود در این بازار دور خیز کرده‌اند. هم شرکت‌های اروپایی و امریکایی و هم رقبای جنوب شرقی آسیا.

ذکایی از تکنولوژی‌های جدید هم می‌گوید که نه تنها در ایران بلکه در دنیا تازه و بدیع هستند. برای نخستین‌بار ماشین آلات چاپ سه بعدی به نمایشگاه چهارم چاپ دیجیتال آمده‌اند تا تنور رقابت شرکت‌های خارجی را داغ کنند.

بازار چاپ دیجتال، بازار جدیدی است. به همین دلیل خیلی‌ها توجه‌شان به این بازار جلب شده است. استقبال جوانان خصوصاً تحصیل کرده‌های رشته چاپ برای حضور در این صنعت قابل توجه است اما از آنجایی که این صنعت گران است ورود به آن سخت است و سرمایه یا حامی مالی می‌خواهد که پای ریسک نسل جوان بماند و برای بازگشت سرمایه عجله نداشته باشد.

ناشران و صنعت دیجیتال
بعضی از ناشران این صنعت را به صرفه نمی‌دانند و معتقدند چاپ دیجیتال گران است. ذکایی در پاسخ می‌گوید: من نه این نظر را تأیید می‌کنم و نه رد؛ بلکه معتقدم در شرایط کنونی که هنوز دیجیتال عمومی نشده است، اتفاقاً برای شمارگان پایین‌تر از هزار نسخه، چاپ دیجیتال به صرفه است و برای بیش از این تیراژ باید سراغ چاپ سنتی رفت.

به گفته رییس چهارمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی در حال حاضر بازار تبلیغات بیش از بازار نشر مشتری چاپ دیجیتال است.

چاپ دیجیتال سرشار از مفاهیم جدید و کاربردی است. مفاهیمی نظیر انعطاف پذیری، توجه به سلیقه مخاطب، نوآوری و خلاقیت، افزایش حاشیه سود، ارتباط با مشتری، همگانی شدن چاپ و توجه به نیازهای مشتری، همه و همه از دلایل رویکرد دنیای چاپ به سوی دیجیتالی شدن است.

این مهم تنها به کشورهای توسعه یافته اختصاص ندارد و با نگاهی به وضعیت چاپ و تقاضای بازار در کشورهای درحال توسعه نیز با این واقعیت روبرو هستیم که تجمیع چاپخانه­‌ها، کاهش تیراژ کتاب و مطبوعات، سرعت در انتقال اطلاعات، گرایش به سمت شخصی‌سازی و به حداقل رسیدن زمان بازگشت سرمایه به دغدغه اصلی سرمایه گذاران در حوزه چاپ و بسته­ بندی تبدیل شده است.

در چاپ دیجیتال مقاومت نکنیم
چاپ دیجیتال رو به پیشرفت است و هر روز گونه‌ای از فعالیت‌هایش را برای مخاطبان و علاقه‌مندان رو می‌کند. از این روست که ذکایی معتقد است: من فکر می‌کنم چاپ دیجیتال در آینده جایگزین روش‌های سنتی چاپ خواهد شد به همین دلیل منصفانه‌ترین رفتار ما در برابر این چاپ این است که در برابرش مقاومت نکنیم؛ زیرا تکنولوژی امکان مقاومت ما را در برابر پدیده‌های جدید گرفته است. پس باید چاپ دیجیتال را باور کرد.

چهارمین نمایشگاه «چاپ دیجیتال و نشر رومیزی» از 27 لغایت 30 خرداد سال جاری از ساعت 10 صبح الی 18 در هتل المپیک تهران واقع در بلوار دهکده، جنب در اصلی ورزشگاه آزادی در برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها