شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸
بازگشت نشاط و امید در میان ناشران و آشتی دوباره اهل فرهنگ با دولت

یک سال از یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری (24 خردادماه سال 1392) می‌گذرد؛ سالگرد پیروزی گفتمان اعتدال که باعث بازگشت امید به اهالی فرهنگ و ادب شد. مهمترین دستاورد وزارت ارشاد در یک سال اخیر را آشتی دوباره اهل فرهنگ و قلم با بدنه دولت می‌دانند اما این همه ماجرای یک ساله دستگاه فرهنگ و هنر نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یک سال پیش در چنین ایامی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار شد که طی آن دکتر «حسن روحانی» به عنوان هفتمین رییس‌جمهور ایران برگزیده شد.

بنابر اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، این دوره با مشارکت ۷۲٫7 درصد برگزار شد و حجت الاسلام «حسن روحانی» با ۵۰٫۷۱ درصد کل آرا به عنوان رییس جمهور منتخب مردم ایران برگزیده شد. این انتخاب با واکنش مثبت اهالی فرهنگ و هنر مواجه شد؛ کسانی که امیدوار شدند بسیاری ار مناقشات و مناسبات غلط دولت دهم در حوزه فرهنگ به خط پایان برسد و امید به رواق فرهنگ و ادب بازگردد.

با آغاز کار دولت یازدهم، «علی جنتی» به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شد و موفق به کسب رأی اعتماد شد. او به عنوان سومین وزیر دولت یازدهم مرداد ماه ۱۳۹۲ برای پاسخ به سوال حمید رسایی در مجلس حضور یافت و در نهایت با کسب ۱۰۵ رأی موافق، ۹۷ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ رأی مأخوذه مجوز ورود به دولت را دریافت کرد.

به همین دلیل یکی از شلوغ ترین آیین‌های معارفه دولت یازدهم، بعد از آیین تنفیذ حکم ریاست جمهوری دکتر روحانی، مراسم تودیع و معارفه علی جنتی بود؛ وزیری که با بیم و امید فراوان سکان مهم‌ترین دستگاه فرهنگی و هنری کشور را به عهده گرفت. مجموعه‌ای با بیم‌ها و امیدهای فراوان؛ آ‌ن‌جا که «سیدمحمود دعایی» سرپرست موسسه اطلاعات که به گفته خودش دیرپاترین مسوول در عرصه مطبوعات است در این آیین گفت: «من آرزوی چنین روزی را داشتم وقتی به من گفتند مراسم معارفه یار دیرینم است» و ادامه داد:
«می‌توان در دل اين مزرعه‌ی خشک و تهی بذری ريخت
می‌توان
از ميان فاصله‌ها را برداشت»
و به تعبیر بسیاری، این جمله آغازی بود بر آشتی اهل قلم و فرهنگ با بدنه دولت

فعالیت رسمی اعضای کابینه دولت یازدهم از صبح شنبه (26 مردادماه سال 1392) در وزارتخانه‌های مربوطه رسما آغاز شد و كار خود را در راستای اجرای برنامه ها و اهداف دولت تدبیر و امید و خدمت رسانی به مردم آغاز کردند.

با روی کار آمدن علی جنتی و آغاز فعالیت‌های وی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم، برخی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی دوره‌های پیش همچون روال گذشته برگزار شد و در برخی موارد شاهد ایجاد تغییر و تحول در این فعالیت‌ها بودیم. این برنامه‌ها با رویکرد غنی‌سازی بیش از پیش ابعاد فرهنگی و هنری جامعه و پیشرفت در روابط بین‌المللی فرهنگی به مرحله اجرا در آمدند. در بخش نخست این گزارش، به نمایشگاه‌های کتاب در دولت یازدهم نگاهی خواهیم داشت.

شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت
شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از هفدهم تا بیست و یکم مهرماه سال 1392 در کشور آلمان برگزار شد. نشر ایران در این نمایشگاه با فضایی افزون بر 200 متر مربع ارایه شد.

برگزاری چهار سخنرانی در غرفه ایران و معرفی نمایشگاه کتاب تهران در فرانکفورت از جمله برنامه‌‌های ایران در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت بود.

چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس
چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس دوشنبه؛ 6 آبان‌ماه 92 برگزار شد. این نمایشگاه، تا 13 آبان‌ماه در مصلی تهران برپا بود.

در این نمایشگاه بیش از 120 ناشر از جمله انتشارات فاتحان، انجمن عکاسان دفاع مقدس، روایت فتح، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، ملک اعظم، سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، گروه شهید ابراهیم هادی، سوره سبز، سفیر اردهال، سریر، راویان فتح قم و کنگره سرداران شهید استان‌ها، نگارخانه امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی و جمع دیگری از ناشران این حوزه حضور داشتند.

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی
یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی، به همت انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از 12 تا 15 آبان‌ماه سال 1392 به مدت چهار روز از ساعت 9 تا 18 در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نمایشگاه، 67 هزار جلد کتاب لاتین و 55 هزار جلد کتاب به زبان عربی در دسترس علاقه‌مندان و دانشجویان قرار گرفت. یکصد عنوان از کتاب‌هایی که در این نمایشگاه عرضه شده بودند مربوط به سال 2014، دو هزار عنوان چاپ سال 2013 و هفت هزار عنوان از این کتاب‌ها نیز در سال 2012 منتشر و دیگر کتاب‌های نمایشگاه در سال 2011 و پیش از آن منتشر شده‌ بودند.

هفتمین نمایشگاه کتاب همدان
هفتمین نمایشگاه کتاب همدان از 28 آبان‌ماه سال 1392 در 9 شهرستان آغاز به کار کرد و سوم آذرماه نیز به کار خود پایان داد.

400 ناشر در 191 غرفه در مرکز استان همدان حضور داشتند و در دیگر شهرستان‌ها نیز غرفه‌هایی برپا شد كه در مجموع استقبال خوبی در کل استان از نمایشگاه‌های کتاب صورت گرفت و بیش از 150 هزار نفر بازدیدکننده از غرفه‌ها دیدن کردند. نزدیک به 200 میلیون تومان بُن در این نمایشگاه توزیع شد.

در این نمایشگاه 33 هزار عنوان کتاب و 250 هزار جلد کتاب در دسترس مخاطبان و دوستداران کتاب قرار گرفت. همچنین در کنار نمایشگاه برنامه‌های جنبی نیز برگزار شد.

دهمین دوره جشنواره نقد کتاب
دهمین دوره جشنواره نقد کتاب همزمان با هفته پژوهش، آذر ماه سال 1392 به همت موسسه خانه کتاب با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی نقد برگزار شد.

دومین جشنواره کتاب سال مقاومت
آیین اختتامیه دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) یکشنبه (3 آذرماه سال 1392) در مركز اسوه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در اين مراسم از برگزيدگان 9 حوزه جنگ نرم، نقد و پژوهش، ادبيات داستاني، ادبيات مستند، شعر، هنر، كودك و نوجوان، بيداري اسلامی و مطالعات فلسطين قدردانی شد.

افتتاح نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی ایران در افغانستان
چهارمین نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان و معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوول سفارت در رایزنی جمهوری اسلامی ایران یکشنبه؛ یکم دی‌ماه سال 1392 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر کابل افتتاح شد.

در این نمایشگاه 200 ناشر ایرانی بیش از 20 هزار عنوان و 700 هزار جلد را در دسترس علاقه‌مندان قرار دادند.

بیست و ششمین جایزه کتاب فصل
بیست ‌و ششمین دوره جایزه کتاب فصل یکشنبه (هشتم دی ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب به کار خود پایان بخشید.

در بیست ‌و‌ ششمین دوره جایزه کتاب فصل در مجموع 10 اثر برگزیده شدند که شش اثر در بخش تالیف، دو اثر در بخش ترجمه و دو اثر در بخش تصحیح بود. همچنین 30 اثر به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شدند که از میان آن‌ها 15 اثر تالیف، 14 اثر ترجمه و یک اثر در بخش تصحیح بود.

دوازدهمین نمایشگاه کتاب شیراز
دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب شیراز شنبه (14 دی ماه) با حضور عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد. این نمایشگاه به مدت 6 روز در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شیراز در شهرک گلستان میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی بود.

در این نمایشگاه حدود 700 ناشر با ارایه 140 عنوان کتاب پرداختند.

دهمین نمایشگاه کتاب مازندران
دهمین نمایشگاه کتاب مازندران از 14 تا 20 بهمن سال 1392 در کیلومتر هفت جاده ساری میاندرود از ساعت 9 صبح تا 20 در سالن وفائیان دائر و میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی بود.

در این نمایشگاه 400 ناشر از سراسر ایران، 40 هزار عنوان کتاب در حوزه‌های عمومی، دانشگاهی، زبان‌های خارجی، کودک و نوجوان و حوزوی را ارایه کردند.

اجرای کارگاه‌های تخصصی نشر، نقد کتاب،‌ هم‌اندیشی صاحب‌نظران و متفکران اهل قلم، گردهمایی شعرا و ادبا، واکاوی تأثیر انقلاب اسلامی در حوزه نشر و برپایی غرفه‌های حجاب و عفاف، نماز، مهدویت و پاسخ به شبهات از جمله برنامه‌های جانبی این نمایشگاه محسوب می‌شدند.

سی و یکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
آیین اختتامیه سی و یکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و یکمین جایزه جهانی، 19 بهمن‌ماه سال 1392 با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی جنتی وزیر ارشاد، مسوولین و جمعی از نویسندگان داخلی وخارجی برگزار شد.

سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران آثاری را بررسی کرد که برای نخستین بار در سال 1391 منتشر شده بودند. کتاب‌های درسی و کمک درسی در چرخه داوری کتاب سال قرار ندارند. مجری این جایزه، موسسه خانه کتاب وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

بیست ‌و‌ دومین جشنواره کتاب‌‌های برگزیده دانشگاهی
موسسه انتشارات دانشگاه تهران، بیست و دومین جشنواره انتخاب کتاب‌های برگزیده دانشگاهی را 14 اسفندماه 1392 با حضور استادان، محققان و نویسندگان در محل دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برگزار کرد.

در این مراسم برترین آثار دانشگاهی منتشر شده در سال 1391 معرفی و از پدیدآورندگان آن‌ها قدردانی شد.

شانزدهمین جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان
شانزدهمین جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان 18 تیرماه 1392، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد. این جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان درحالی در تیرماه سال گذشته برگزار شد که تاکنون به صورت دوسالانه به همت کانون برگزار می‌شد، اما در مراسم اختتامیه‌ پانزدهمین دوره‌ این جشنواره، مدیرعامل کانون از سالانه‌شدن آن خبر داد.

نهمین نمایشگاه کتاب اصفهان
نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب اصفهان و دویست و سی و ششمین نمایشگاه کتاب استانی از ۴ لغایت ۹ شهریور ماه سال 1392 در محل دائمی نمایشگاه‌های استان واقع در پل تاریخی «شهرستان» برگزار شد.

این نمایشگاه با حضور 350 ناشر و 65 هزار عنوان کتاب مربوط به حوزه‌های هنر، ادبیات پایداری، تاریخ و تمدن ایرانی _ اسلامی، آموزشی و کمک آموزشی برپا شد.

نخستین جشنواره انجمن خیران کتابخانه‌ساز
نخستین جشنواره انجمن خیران کتابخانه‌ساز کشور به میزبانی استان زنجان پنج شنبه (21 شهریورماه 1392) با حضور 500 میمان مدعو و 300 نفر خیر کتابخانه‌ساز که 13 نفر از آن‌ها عضو هیات امنای خیران استانی بودند، برگزار شد.

جلب مشارکت خیران کتابخانه‌ساز استانی، توسعه کمک‌های عمومی برای ساخت، تجهیز و نوسازی کتابخانه‌های کشور، همکاری فکری و فرهنگی خیران برای ارتقای سرانه مطالعه استان از جمله مهم‌ترین اهداف برپایی این جشنواره محسوب می‌شدند.

بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران
بیست وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سه‌شنبه (نهم اردیبهشت‌ماه) با حضور رییس‌جمهوری در مصلی تهران آغاز به کار کرد و شنبه (20 اردیبهشت‌ماه) به کار خود پایان بخشید.



در این دوره از نمایشگاه كتاب تهران ۲۳۳۰ ناشر داخلی شامل ۱۲۹۶ ناشر در بخش عمومی (شبستان)، ۶۲۳ ناشر در بخش دانشگاهی، ۲۸۳ ناشر در بخش كودك و نوجوان و ۱۲۸ ناشر در بخش آموزشی حضور داشتند كه ۲۶۶ هزار و ۴۲۹ عنوان كتاب را در نمایشگاه عرضه کردند.

همچنین ناشران خارجی از كشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ژاپن، ونزوئلا، مكزیك، روسیه، قطر، عمان و چین نیز با ۱۰۷ هزار عنوان كتاب لاتین و ۲۵ هزار عنوان كتاب عربی در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.

هشتمین نمایشگاه کتاب استان خراسان شمالی
نخستین نمایشگاه کتاب استانی سال جاری (هشتمین نمایشگاه کتاب استان خراسان شمالی) بیستم خردادماه به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران افتتاح شد. این نمایشگاه بیست و ششم خردادماه به کار خود پایان می‌بخشد.

در این نمایشگاه، 22 ناشر استانی به عرضه آثار خود می‌پردازند. این نمایشگاه در طول برپایی، میزبان 11 نشست تخصصی با حضور استادان و کارشناسان حوزه‌های مرتبط خواهد بود؛ «دوره آموزش کتابداران»، «نقد کتاب»، «مشاعره»، «پاسخ به شبهات مهدویت»، «پاسخ به شبهات نماز»، «نقش پوشش در تحکیم خانواده»، «نقد آثار آیت‌الله آقانجفی قوچانی» و «داستان‌نویسی» عناوین این نشست‌ها را تشکیل می‌دهند.

بیست و هفتمین جایزه کتاب فصل
بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل فرصت مغتنمی برای دیدار اهل قلم و بزرگداشت پدیدآورندگان آثار برگزیده و نکوداشت صاحبان آثار شایسته‌ تجلیل را فراهم خواهد کرد و میزبان اهل قلم، فرهیختگان و علاقه‌مندان به کتاب خواهد بود.

این مراسم یکشنبه (25 خردادماه) در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری واقع در خیابان انقلاب، نبش خیابان برادران مظفر جنوبی برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها