سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
درخشش نام خلیج فارس در مکتوبات به ثبت رسیده است/ مطالعات دراین زمینه باید اولویت پژوهشی باشد

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: آثار تاریخی بسیاری بر هویت و ارزش خلیج فارس تاکید دارد و باید پژوهش در این مکتوبات در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی با بیان این‌که خلیج فارس از جهات مختلفی برای کشور اهمیت دارد و دارای ظرفیت‌ها و اهمیت قابل توجه‌ است، به پنج محور اساسی اهمیت خلیج فارس در مسیر حرکت توسعه کشور اشاره کرد.

پنج محور اساسی اهمیت خلیج فارس در مسیر حرکت توسعه

معاون رئیس جمهوری در مراسم بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس که امروز سه‌شنبه (9 اردیبهشت) در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان برگزار شد گفت:
و گفت: نخستین محور اساسی اهمیت خلیج فارس، جزایر 14 گانه‌ای است که با دارابودن مناطق، سواحل و آثار تاریخی بسیار جذاب و با هویت، ارزش ویژه‌ای به امر گردشگری می‌دهند و امید است سرمایه‌گذاری‌های بیشتری برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی در این منطقه انجام شود.

به گفته سلطانی‌‌فر، نقش ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی خلیج فارس از دیگر محورهایی است که بر اهمیت این منطقه می‌افزاید؛ به طوری‌که آسیا و اروپا را به هم مرتبط می‌کند و اگر فعالیت‌هایی در راستای فعال‌تر شدن این مسیر صورت گیرد، ‌می‌تواند نقش سازنده‌ای در اقتصاد کشور داشته باشد.

ذخایر غنی انرژی، اعم از نفت و گاز، ذخایر آبزیان و تاثیر خلیج فارس در حفظ منافع و امنیت ملی از دیگر محورهایی بود که سلطانی‌فر به اهمیت آن‌ها اشاره کرد و از آن‌ها به‌ عنوان فاکتورهای مهم این منطقه استراتژیک نام برد.

در مکتوبات به ثبت رسیده، نام «خلیج فارس» می‌درخشد نه «خلیج »
محمدباقر وثوقی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و محقق و پژوهشگر خلیج فارس نیز گفت: فرهنگ و تمدن ایرانی در طول هزاران سال همچون رودی خروشان از گذشته‌های دور جاری است و تمدن ایران یکی از چند کشور جهان است که از آن به عنوان بهشت باستا‌ن‌شناسان یاد می‌شود که بخش عمده و ناشناخته آن در دل خاک نهفته و این امری سترگ و بزرگ را به دوش سازمان میراث فرهنگی گذاشته است. 

وی ادامه داد: جزایر و بنادر خلیج فارس در وسعت تاریخی‌ یکی از نواحی فرهنگ و تاریخ تمدن و میراث این فرهنگ به‌شمار می‌آید و از همین رو در استناد علم تاریخ، خلیج‌فارس از وحدت جغرافیایی و فرهنگی به صورت توامان برخوردار است. 

وثوقی با بیان این‌که وحدت جغرافیایی ناظر به شرایط نسبتاً یکسان از پوشش گیاهی، جانوری، ذخایر طبیعی و غیره است گفت: منظور از وحدت فرهنگی خلیج‌فارس پیشینه مشترک تاریخی، فرهنگی و تمدنی این منطقه است که در متون و منابع مکتوب و در حافظه تاریخی به نام و نشان خلیج‌فارس شناخته شده است. 

وی در ادامه سخنانش به موضوع نام خلیج‌فارس و اهمیت و ارزش آن از منظر میراث فرهنگی جهانی پرداخت و عنوان کرد: نام خلیج‌فارس که در وحدت جغرافیایی و فرهنگی تجلی پیدا کرده، در منابع و آثار کلاسیک و جدید علم جغرافیا از جمله منابع یونانی، رومی و هندوچین منعکس شده و از همه مهم‌تر در مکاتب جغرافیای اسلامی نام خلیج‌فارس به عنوان معرف و شناساننده این آبراهه‌ مهم ثبت و ضبط شده است. 

وثوقی اظهار کرد: نام خلیج‌فارس براساس شواهد و مدارک مکتوب و غیرمکتوب بخش جدایی‌ناپذیر از حافظه جهانی است و به‌وسیله اندیشمندان بزرگ یونانی، رومی، اروپایی و امریکایی در حافظه تاریخی ثبت و کشف شده است. 

وی ادامه داد: در سال 1331 هجری قمری یعنی 392 سال پیش در چنین ایامی در دهه نخست اردیبهشت، بنابه نوشته‌های مکتوب در تنگه هرمز برای حفظ میراث تاریخی، نبردی آبی ـ خاکی سنگینی با قدرت‌های نظامی از سوی دلاورمردان ایرانی به پایان برده شد. از این‌رو ما نیز به عنوان پاسداران این منطقه که دارای ذخایر مادی و فرهنگی سرشار، متنوع و منحصر به فرد است باید به طور شایسته و بایسته مطالعات خلیج‌فارس را در اولویت پژوهشی قرار دهیم و بر مجامع جهانی عرضه داریم. 

جغرافیای انسانی خلیج فارس بیشتر مورد توجه  باشد

در ادامه این مراسم علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد که یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود به اهمیت نقش خلیج فارس و شناساندن بیشتر آن تاکید کرد و گفت: اگرچه مستندات مکتوب زیادی درباره نام و منطقه خلیج فارس وجود دارد، اما مستند قابل توجه دیگری که در این زمینه وجود دارد، «‌جغرافیای تاریخی» این منطقه است که آن‌طور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است.

وی با بیان این‌که باید بررسی‌های عمیق‌تر و بیشتری در حوزه جغرافیای انسانی خلیج فارس صورت گیرد گفت: عمق‌ دادن و پرواندن این حوزه در کشور ما، باور و پافشاری‌های ما ایرانیان را بر نام خلیج فارس بیشتر و کمک بیشتری به شناساندن آن در جوامع بین‌المللی می‌کند.

معاون هنری وزیر ارشاد با تاکید بر این‌که خلیج فارس منطقه‌ای است که در دامان انسان پرورش یافته است افزود: این منطقه، در طول سال‌ها، مادر جریانات فرهنگی بوده‌ است که با خیلی از مناطق خلیج فارس و کشورهای همسایه در ارتباط بوده است؛ چنانکه کماکان این مبادلات فرهنگی بین مناطق مختلف این منطقه در جریان است.

مرادخانی در ادامه سخنانش با تاکید بر اهمیت فرهنگی این منطقه، نشست‌های تخصصی در زمینه خلیج فارس را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: چنین نشست‌هایی می‌تواند در بالابردن یافته‌های ما موثر و به عنوان سندی مکتوب مورد استفاده جوامع علمی قرار گیرد.

تجلیل از برگزیدگان صاحب تالیف
همچنین در انتهای این مراسم از افراد و برگزیدگانی که در حوزه خلیج فارس فعالیت‌های شاخصی را انجام داده بودند و صاحب تالیفات متعددی در این زمینه بودند تجلیل شد.
«محمد باقر وثوقی»، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، محقق و استاد تخصصی مطالعات خلیج فارس، «امیر هوشنگ انوری» پژوهشگر و مولف چندین مقاله و کتاب درباره خلیج فارس، «ارد عطارپور»، مستندساز بهترین فیلم خلیج فارس در پنجمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در بخش مستند تاریخی از جمله برگزیدگان این مراسم هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها