دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
جایزه ادبی کتاب‌ دینی سال برگزار شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری در مراسم رونمایی از دفتر اول مجموعه 72 جلدی «قصه عاشورا» پیشنهاد کرد که جلسات کانون‌های ادبیات دینی استمرار یابند و برای بهترین کتاب‌های دینی سال جایزه ادبی در نظر گرفته شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از دفتر اول مجموعه 72 جلدی «قصه عاشورا» نوشته پرویز امینی امروز (26 آذرماه) به همت انتشارات وزیر و با همکاری شرکت توزیع کتاب ترنج، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در موزه امام علی (ع) برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری در این مراسم از تاثیرگذاری این اثر یاد کرد و گفت: این کار در سال‌های آینده خودش را نشان خواهد داد زیرا به لحاظ فرم و قالب مطبوع است. البته امیدوارم متن تحت تاثیر شکل قرار نگیرد.

وی در پایان سخنانش عنوان کرد: در انجام کارهای دینی برای کودکان و نوجوانان بهتر است که نیاز گروه‌های سنی در نظر گرفته شود و جلسات مرتبط با این موضوع استمرار یابد. متاسفانه بسیاری از این کانون‌های ادبیات دینی ابتر باقی مانده و ادامه پیدا نکرده‌اند. به عنوان مثال، بهتر است برای بهترین کتاب‌های دینی سال جایزه ادبی در نظر بگیرند.

پیش از وی نیز یاسر احمدوند، مدیرعامل شرکت ترنج، طی سخنانی گفت: برای نخستین بار است که همکاری بین شرکت توزیع‌کننده کتاب و نویسنده اثر ایجاد شده است. پیش از این همیشه یک حلقه مفقوده‌ در صنعت نشر وجود داشته است که جای خالی مدیریت توزیع را پر‌رنگ‌ می‌کرد.  

احمد‌وند مخاطبان هدف این اثر را قشر نوجوان جامعه دانست و افزود: همان‌طور که ناشر فرصت خود را برای فراهم کردن یک اثر خوب از نظر محتوایی غنیمت می‌شمرد، ما هم اهتمام ورزیدیم تا کار فاخری را ارایه بدهیم و با توجه به این‌که مخاطب این اثر قشر نوجوانانند، برای جذب بیشتر این اثر به شیوه «روایت‌ فیلم» تدوین و تصویرسازی آن به شیوه «رئال» انجام شد.   

مدیرعامل شرکت ترنج در پایان سخنانش اضافه کرد: علاوه بر تولید کتاب، هماهنگی‌های لازم برای ساخت انیمیشن و ترجمه این اثر به زبان عربی صورت گرفته است.

محمود حکیمی، نویسنده آثار دینی، در بخش دیگر این مراسم اظهار کرد: پس از فروپاشی شوروی گرایش شگفت‌انگیزی به سوی دین در سراسر جهان شروع شد و من در مجموعه هفت جلدی که برای نوجوانان نوشتم، به پیدایش کمونیسم و معضلات مردم جهان و فروپاشی آن اشاره کردم. از آغاز قرن 21 بیشتر پژوهشگران علوم اجتماعی، به تشیع و شیعه اثنی‌عشری گرایش یافتند. 

وی به ترجمه انگلیسی «حامد الگار» از کتاب سیدجواد موسوی اشاره کرد و گفت: بیشتر نخبگان اروپا و آمریکا به شیعه اثنی‌عشری گرایش پیدا کرده‌اند، در آفریقا هم گرایش شگفت‌انگیزی به تشیع می‌بینیم و با همه فعالیت‌های گسترده عربستان سعودی و وهابیت در آفریقا، شهریور گذشته تنها در نیجریه فقط 200 هزار نفر شیعه شدند.

حکیمی یادآور شد: گسترش شیعه اثنی‌عشری در حالی است که ماهواره‌هایی که با بودجه عربستان و شبکه‌های وهابیت اداره می‌شوند تلاش‌های بسیاری را برای مخالفت با جهان تشیع انجام می‌دهند. 

این خادم فرهنگی امام حسین(ع) گفت: گرایش مردم دنیا به شیعه اثنی‌عشری، سلفی‌ها را دچار وحشت کرده است و آمار هول‌انگیزی که از کشتار شیعیان اثنی‌عشری در عراق و دیگر کشورهای دنیا می‌شنویم، نشان از درنده‌خویی آن‌ها دارد. 

وی افزود: ما اکنون در شرایط خاصی نسبت به پیش از انقلاب قرار داریم. پیش از پیروزی انقلاب با مشکلات متعددی درباره چاپ کتاب‌هایمان مواجه بودیم و سانسور بسیار زیادی بر کتاب‌ها اعمال می‌شد و انقلاب اسلامی ما را از سیاه‌چال استبداد نجات داد. فضای باز امروزی می‌طلبد تا به نوجوانان بیشتر از همیشه بپردازیم.

حکیمی نیاز نوجوان امروزی را در خلاصه‌خوانی دانست و گفت: سخنان من مقدمه‌ای بود بر ضرورت نوشتن کتاب‌هایی مانند قصه عاشورا. پیش از این نوجوان‌ها یک کتاب 500 صفحه‌ای را می‌خواندند اما نوجوان امروز حوصله کتاب‌های حجیم را ندارد و ما باید براساس شرایط امروزی برای نوجوانان قلم بزنیم. 

سیدعلی کاشفی خوانساری، کارشناس ادبیات کودک و نوجوان، سخنران دیگر این مراسم بود. وی گفت: این‌که چگونه باید با مخاطب کودک و نوجوان ارتباط برقرار کرد یکی از دغدغه‌های فعالان این حوزه است.

وی ادامه داد: ارتباط، یک جریان دوسویه است و تا زمانی که از مخاطب بازخورد نگیریم مسیر ارتباط ناتمام است. پیام‌رسانی و ارتباط در حوزه متون دینی، امروزه ما را در شرایط سختی قرار داده است، زیرا در حوزه ادبی کودک و نوجوان باید مخاطب خود را به خوبی بشناسیم.

کاشفی خوانساری افزود: با ارایه اطلاعات دقیق به مخاطب باور‌مندی که در محیط دینی رشد پیدا کرده است، می‌توانیم آموزش را شیرین‌تر کنیم اما برای مخاطبان عام که ممکن است از این پیشینه دینی برخوردار نباشند، باید بیش ‌از این کار کنیم.

وی از آسیب‌های این حوزه به اشباع شدن از معارف دینی اشاره کرد و گفت: فراوانی تبلیغات دینی باعث اشباع شدن مخاطب کودک و نوجوان از معارف دینی می‌شود چون مخاطب احساس می‌کند که همه چیز را بلد است و در مقابل آموزه‌های دینی مقاومت می‌کند در حالی‌که از سیر و سلوک و اخلاق اهل بیت(ع) چیز زیادی نمی‌داند و به نوعی مخاطب ایرانی ما در برابر آموزه‌های دینی واکسینه شده است. بنابراین، کار یک نویسنده دینی دشوارتر می‌شود و باید به‌گونه‌ای نو و جدید حرف بزند.

به گفته کاشفی خوانساری، مجموعه «قصه عاشورا» با فضای بصری و تصویرگری شاخص، مخاطب را به باور متفاوتی از یک اثر متفاوت می‌رساند. یکی دیگر از شاخصه‌های این اثر هماهنگی با شرکت ‌توزیع آن است که گام نوینی در عرصه نشر محسوب می‌شود. تعامل ناشران پیش از نشر کتاب با شرکت‌های توزیع می‌تواند بازتاب بیشتری داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط