دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱
سال آینده انتشار دوهزارمین کتاب سمت را جشن می‌گیریم

دکتر احمد احمدی، در نشست خبری سازمان مطالعه و تدوین کتاب‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) با اشاره به آمار بالای چاپ و انتشار کتاب دانشگاهی در این سازمان عنوان کرد: از سال 64 تاکنون این سازمان بیش از یک‌هزار و 700 عنوان کتاب منتشر کرده و 300 عنوان کتاب نیز مراحل مختلف ارزیابی، ویرایش و چاپ را می‌گذرانند که به امید خدا تا سال 93 به چاپ خواهند رسید. در سال 93 انتشار دوهزارمین کتاب سازمان سمت را جشن خواهیم گرفت./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری سازمان مطالعه و تدوین کتاب‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های کشور با سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر احمد احمدی، رییس سازمان سمت و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدرضا سعیدی، معاون اجرایی و پشتیبانی، دکتر حسین هاجری، معاون پژوهشی،دکتر محمد‌جواد ابوالقاسمی، معاون پژوهشی و با حضور جمعی از اصحاب رسانه‌ صبح امروز (دوشنبه یک مهر‌ماه) در محل این سازمان برگزار شد.

دکتر احمدی، رییس سازمان سمت در این نشست خبری در ذکر تاریخچه فعالیت این سازمان گفت: این سازمان از سال 1364 فعالیت رسمی خود را با امکانات بسیار محدود و در حد صفر آغاز کرد که با مساعدت حضرت امام(ره) و کمک یک میلیونی ایشان به سازمان سمت، کار ما رونق بیشتری گرفت و برکت امروز این تشکیلات از همان کمک حضرت امام (ره) است.

رکوردی کم نظیر با چاپ 33 میلیون نسخه کتاب
وی در ادامه با بیان این نکته که تا امروز بیش از یک‌هزار و 700 عنوان کتاب از سوی سازمان منتشر است، عنوان کرد: علاوه بر این در حدود 300 عنوان کتاب نیز در دست انتشار داریم که می‌توان در مجموع به آمار دو هزار عنوان اشاره داشت. تاکنون بیش از 33 میلیون نسخه کتاب در این سازمان چاپ شده است که با توجه به تعداد عناوین کتاب‌های چاپ شده، در کشور کم نظیر است. در حال حاضر نیز در حدود پنج میلیون نسخه کتاب برای پخش در دانشگاه‌های کشور در انبارهای سازمان موجود است.

توجه همزمان به محتوا و نگارش درست زبان فارسی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با ارزیابی مثبت از نحوه فعالیت و نقش این سازمان در حوزه آموزش کشور اظهار کرد: فعالیتی در این سطح در کشوری که پیش از انقلاب هیچ برنامه خاصی برای چاپ کتاب درسی دانشجویان به‌صورت متمرکز نداشته، کار بسیار بزرگی است.

حتی نحوه ویرایش کتاب‌های سمت نیز در کشور کم‌نظیر است. این سازمان، هرساله بیش از دو میلیون نسخه کتاب به دانشگاه‌های کشور عرضه می‌کند. تلاش ما در سازمان سمت این‌است که علاوه بر توجه علمی و ویژه به محتوای کتاب‌ها، به ویرایش و کتابت فارسی متون نیز توجه ویژه داشته باشیم، به‌گونه‌ای که دانشجو با خواندن محتوای کتاب، با زبان فخیم و شیرین فارسی نیز بیشتر انس بگیرد. ما در این سازمان در عین حال که کار علمی انجام می‌دهیم، به سالم بودن محتوا نیز توجه ویژه داریم.

گسترش فضا و فعالیت‌های سمت
احمدی در ادامه با تاکید بر گسترش فضای سازمان سمت در طی دو سال آینده ابراز کرد: درصدد هستیم در کمتر از دو سال آینده با گسترش فضای موجود سازمان بتوانیم نمایشگاهی دایمی و بی‌نظیر از تصاویر همه استادان و نویسندگان پیشکسوتی که از ابتدا تاکنون با این سازمان همکاری داشته‌اند برپا کنیم.

رییس سازمان مطالعه و تدوین کتاب‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها، دایره فعالیت این سازمان را تنها محدود به ایران ندانست و افزود: سازمان سمت نه تنها برای کل کشور، بلکه برای همه عالم اسلام و همه مذاهب و حتی ادیان دیگر کتاب تولید می‌کند. 



60 میلیارد تومان یارانه ناپیدا به دانشگاه‌ها داده‌ایم 
دکتر احمد احمدی با تاکید بر این مساله که در کارمان کمترین استفاده را از بودجه دولتی کرده‌ایم، گفت: بیشتر بودجه‌ای که از دولت دریافت کرده‌ایم تنها صرف ساختمان و تجهیزات شده، در حالی‌که در مقابل در این مدت نزدیک به 60 میلیارد تومان یارانه ناپیدا به دانشگاه‌ها داده‌ایم که نامی از آن نبرده‌ایم. این مساله، یک تاثیر ملی و سیاسی هم دارد که دانشجو با هر گرایش فکری احساس می‌کند این نظام به فکرش بوده و برایش کاری کرده است.

نقش سمت در ارتقای وجهه بین‌المللی فرهنگ ایران
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این نشست یادآور شد: بسیاری از کتاب‌های سازمان به‌عنوان کتاب درسی به زبان‌های مختلف در دانشگاه‌های خارج از کشور تدریس می‌شوند. همچنین بسیاری از دانشگاه‌های برجسته دنیا از کشورهایی همچون آمریکا و کانادا و دیگر کشورهای غربی، کتاب‌های منتشر شده ما از جمله کتاب «نامه باستان» را در تعداد 10 یا 20 دوره برای کتابخانه‌های خود خریده‌اند. این مساله تاثیر سیاسی خوبی دارد، زیرا دنیا می‌بیند که این نظام یک نظام عقلانی با پیشینه تاریخی پر افتخار است. این قبیل فعالیت‌های فرهنگی تاثیر مثبت و بسیار عمیقی در جامعه جهانی دارد.

دزدی فرهنگی، جزو پست‌ترین کارهاست
رییس سازمان سمت با انتقاد از چاپ و انتشار کتاب به‌صورت غیر قانونی در کشور اظهار کرد: امروزه متاسفانه در بسیاری شهرها و استان‌های کشور گروه‌های مختلفی اقدام به چاپ و انتشار غیر قانونی کتاب در شمارگان بالا و میلیونی با نام سمت کرده‌اند. ما در معرض هجوم عده‌ای از دزدان فرهنگی قرار گرفته‌ایم و این‌کار، از پست‌ترین کارهاست. یک لقمه فرهنگی آماده است که عده‌ای به انواع مختلف آن‌را به تاراج می‌برند.

وی در پایان افزود: واقعا نمی‌دانیم با این عده چگونه برخورد کنیم و چگونه جلو این دزدی فرهنگی را بگیریم. منتظر بازگشت رییس جمهوری از نیویورک هستیم تا شکایت‌نامه خود را تقدیم کنیم که بتوان راهکاری قانونی و موثر برای حل این معضل پیدا کرد. در این مسیر، از رسانه‌ها و اصحاب رسانه نیز می‌خواهیم که با صدای رسا به مردم اعلام کنند سمت مانند فروشگاهی شده که در معرض هجوم دزدان مختلف قرار گرفته است.

نشست خبری سازمان مطالعه و تدوین کتاب‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) از ساعت 10 و 30 دقیقه صبح امروز (دوشنبه یک مهر‌ماه) در محل این سازمان واقع در بزرگراه جلال آل احمد، غرب پل یادگار امام (ره) برگزار شد.

گزارش تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها