دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳
صلاحی: 330 هزار نسخه خطی در کشور وجود دارد

اسحاق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از اختصاص بودجه 200 میلون تومانی برای افزایش ضریب امنیتی اسناد و نسخ خطی موجود در این سازمان خبر داد و گفت: در حال حاضر 330 هزار نسخه خطی در کشور وجود دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری اسحاق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اصحاب رسانه درباره عملکرد این سازمان در حوزه‌های مختلف همراه با امضای تفاهمنامه با موسسه عصای سفید صبح امروز (چهارم شهریور ماه) با حضور محمد اعتماد، مدیر عامل این موسسه و جمعی از نابینایان کشور برگزار شد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این نشست از انتشار نسخه‌های بیست و یکم تا بیست و چهارم فهرستگان نسخ خطی این سازمان (فنخا) خبر داد و گفت: کتابخانه ملی در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران 20 جلد از فهرستگان نسخ خطی ایران(فنخا) را عرضه کرده بود و اکنون جلد‌‌های بیست و یکم تا بیست و چهارم این مجموعه منتشر شده است.

وی افزود:سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تا نمایشگاه بین المللی کتاب سال 1393 تمامی 40 جلد این مجموعه فهرستگان نسخ خطی را منتشر خواهد کرد. 

صلاحی با بیان این‌که در ایران 330 هزار نسخه خطی وجود دارد که تا کنون شناسایی شدند، عنوان كرد: آمار نسخ خطی که تاکنون شناسایی شده در فهرستگان نسخ خطی( فنخا) برای استفاده مخاطبان و پژوهشگران درج خواهد شد.

صلاحی با اشاره به رفع‌خوانی مخرن نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: تمامی نسخ خطی و چاپ سنگی و سربی و همچنین کتاب‌های نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با آمار‌های موجود در سیستم این سازمان انطباق داده شد. 

انتشار چهار شماره فصلنامه ایران و اسلام
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه با اشاره به دریافت مجوز انتشار فصلنامه ایران و اسلام از 15 سال پیش تاکنون در این سازمان گفت: اکنون چهار شماره از این فصلنامه منتشر شده است که برای استفاده مستشرقان درباره ایران کاربردی ویژه خواهد داشت. 

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین از برپایی همایش ایران و استعمار انگلیس با محوریت مبارزه، مقاومت و پیروزی خبر داد و گفت: 12 شهریور ماه همزمان با سالروز شهادت رئیسعلی دلواری این همایش در بوشهر برگزار می‌شود.

وجود 140 هزار منبع در کتابخانه ملی کودک و نوجوان
صلاحی با بیان این‌که 30 هزار جلد کتاب کودک و نوجوان بر اساس برنامه استراتژیک کتابخانه ملی اسکن شدند، گفت: این منابع از طریق تالار دیجیتال در اختیار مخاطبان به ویژه ایرانیان خارج از کشور قرار گرفته و در مجموع 140 هزار منبع در تالار کتابخانه ملی کودک و نوجوان این سازمان قرار دارد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: بر اساس آمار تا نیمه اول امسال، 34 هزار منبع آن فهرست‌نویسی شدند و در حال حاضر نيز  فهرست‌نویسی بقيه این منابع ادامه دارد.

اهدای سه هزار و 700 منبع به کتابخانه ملی در کمتر از یک ماه
صلاحی با اشاره به اهدای سه هزار و 700 منبع به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در کمتر از یک ماه به این سازمان اظهار کرد: این منابع در طول کمتر از یک ماه ثبت و بعد از فهرست‌نویسی به مخازن امانت این کتابخانه ارسال شدند.

وی ادامه داد: اعضای کتابخانه در داخل سازمان و افراد دیگر در بیرون از طریق سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می‌توانند از طریق تالار رقومی از این منابع استفاده کنند.

صلاحی همچنین با اشاره به کتاب واژه‌‌نامه سه زبانه فارسی، عربی و انگلیسی در میان این منابع اهدایی گفت: این اثر مربوط به سال 1775 میلادی است.
 
وی افزود: همچنین ماهنامه تعلیم و تربیت که مربوط به جمع آوری اطلاعاتی مبنی بر تغییر زبان رسمی کشور از سوی رضا شاه بود از جمله آثار منحصر به فردی است که در میان این آثار اهدایی است.

صلاحی با اشاره به راه‌‌اندازی مراکز استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: سال گذشته یک مرکز استانی در گیلان فعال شد و این سازمان امسال نیز مراکز استانی قزوین را با هدف دسترسی مخاطبان استانی به اسناد بومی کتابی منطقه‌ای راه‌‌اندازی کرد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین از اهدای مجموعه 80 جلدی نسخ خطی و چاپ سنگی به این سازمان خبر داد و عنوان کرد: خانواده و وراث مرحوم فقیهی هفته گذشته مجموعه 80 جلدی از نسخ خطی و چاپ سنگی خود را به این سازمان اهدا کردند. 

اختصاص 200 میلیون تومان برای افزایش ضریب امنیت نسخ خطی 
صلاحی با اشاره به کاهش بودجه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: این سازمان در سال جاري با توجه به محدودیت بودجه، 200 میلیون تومان را به بحث افزایش ضریب امنیت اسناد و نسخ خطی در آرشیو این سازمان اختصاص داده است.

دستاورد‌های کتابخانه ملی در ایفلا
صلاحی با اشاره به حضور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در کنفرانس بین‌المللی ایفلا اظهار کرد: شش مقاله و دو پوستر از سوی ایران در این کنفرانس بین‌المللی عرضه شد و این کنفرانس سال 2014 در فرانسه و 2015 در آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد. 

گزینه‌های ثبت در حافظه جهانی یونسکو مشخص شد 
صلاحی با اشاره به گزینه‌های ثبت آثار مکتوب ایران در حافظه جهانی یونسکو عنوان کرد: «مثنوی معنوی» و «سفرنامه ناصرخسرو» ممکن است به صورت مجزا و یا ثبت منطقه‌ای در حافظه جهانی یونسکو ماندگار شوند و«کلیات و بوستان سعدی»، «صورالکواکب» از بررسی در کارگروه‌های نهایی، برای ثبت در حافظ جهانی یونسکو از سوی ایران پیشنهاد خواهند شد. 

گزینه‌هايی که ثبت ملی می‌شوند
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به این‌که هر سال دو اثر را ثبت ملی می‌کنیم، اظهار کرد: مجموعه «ممالک ممحوسه مظفری» که مربوط به سال 1315 است و همچنین «تصویر مجلس خبرگان رهبری» بعد از بررسی‌های نهایی، از سوی این سازمان به ثبت ملی خواهند رسید.

وی افزود: «مجموعه صداهای رادیو ایران با عنوان نهضت ملی شدن صنعت نفت» و «گنجینه اسناد و فرهنگ مردم ایران» از گزینه‌هایی هستند که در صورت تصویب نهایی، ثبت ملی می‌شوند.

امضای تفاهم‌نامه کتابخانه ملی با موسسه عصا سفید
صلاحی با اشاره به امضای تفاهمنامه میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و موسسه عصای سفید با توجه به استقرار پژوهشکده عصای سفید در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: بر اساس این تفاهمنامه طرفین از منابع اطلاعاتی، ظرفیت‌‌ها و فرصت‌های پژوهشی، مطالعاتی و تخصصی یکدیگر بهره‌‌مند خواهند شد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره مفاد این تفاهم نامه اظهار کرد: همکاری سازمان با این موسسه برای تهیه آرشیو شفاهی از افراد برجسته کم بینا و نابینا، هماهنگی این دو مجموعه در برپایی گردهمایی‌ها و سمینار‌های علمی و پژوهشی مشترک و همچنین پروژه‌های تحقیقاتی، پژوهشی، تخصصی و انتشاراتی از جمله مفاد همکاری این دو نهاد محسوب می شود. 

برپایی نمایشگاه با عکس های نایاب

صلاحی در این نشست با اشاره به برپایی نمایشگاه عکسی با نام کودتای 28 مرداد ماه گفت: نمایشگاهی شامل 65 عکس از شخصیت‌های قبل و بعد از کوتای مرداد ماه 28 مرداد در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد و 30 سند که تاکنون در معرض نمایش گذاشته نشده بود، رونمایی شد و ویژگی این نمایشگاه این بود که حتی فردی که 40 سال درباره کودتای 28 مرداد ماه کار تحقیقاتی انجام داده بود این عکس‌ها را مشاهده نکرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط