سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» اثر روح الله قاسمیان امروز (25 تیر) برگزار شد. قاسمیان در این مراسم گفت: در این کتاب با دلایلی متقن و توضیحاتی مفصل از صحنه تحولات سوریه، توضیح داده‌ام که این تحولات در زمره بیداری اسلامی نیست بلکه یک توطئه به تمام معنا و یک دخالت خارجی است که بازیگران داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» با حضور جمعی از کارشناسان سیاسی در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد.

روح الله قاسمیان، مولف این کتاب در ابتدای این مراسم اظهار کرد: بعد از ظهور تحولات در سوریه، عده‌ای حوادث سوریه را انقلاب و برخی دیگر، آن‌ را بیداری اسلامی معرفی کرده‌اند. در این میان عده‌ای هم این تحولات را توطئه و بحران‌آفرینی برای تغییر مسیر انقلاب‌ها اعلام کردند.

وی در ادامه گفت: خبرگزاری فارس بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری که فرمودند «آن‌چه در سوریه رخ می‌دهد با دیگر کشورها تفاوت دارد» تصمیم گرفت که ماهیت آن‌چه را در سوریه در حال رخ دادن است برای افکار عمومی روشن کند. بر این اساس به سوریه سفر و در آن همه طیف‌های بازیگر در این تحولات اعم از موافق، مخالف، افراد مسلح، اعضای دولت، کابینه مبارزان سیاسی و مبارزان داخل را بررسی کردم.

قاسمیان افزود: بعد از اقامت یک ماهه در سوریه به ایران بازگشتم و حاصل این مشاهدات را در قالب 40 یادداشت منتشر کردم. از آن‌جا که دبیرخانه مطالعات بیداری اسلامی حوادث هر کدام از کشورهای تحول خیز را در قالب یک کتاب بررسی می‌کند، پیشنهاد تالیف کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» را پیشنهاد داد.

مولف کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» توضیح داد: این کتاب به این سوال که «آیا آن‌چه در کشورهای تونس، لیبی مصر و یمن در جریان است، سنخیتی با ماهیت بحران سوریه دارند؟» پاسخ می‌دهد.

وی ادامه داد: این اثر در قالب شش فصل تنظیم شده است. فصل نخست، به معرفی اجمالی سوریه، ساختارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی، جغرافیای انسانی و ترکیب جمعیتی آن می‌پردازد. چارچوب مفهومی ـ نظری در فصل دوم این کتاب بیان شده است.

قاسمیان عنوان کرد: بحران سوریه، ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن با سایر کشورهای تحول‌خیز در فصل سوم بررسی شده‌اند. فصل چهارم، به بررسی وضعیت بازیگران صحنه تحولات سوریه در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اختصاص دارد.

مولف کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» با بیان این‌که این اثر با رویکرد آشنایی مخاطبان و پژوهشگران با تحولات سوریه و واقعیت‌های پنهان به نگارش درآمده است، افزود: در فصل پنجم، طرح‌های مفروض با هدف هدایت تحولات سوریه در دو بخش نظامی و جنگ‌طلبانه و راه‌حل‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز به رشته تحریر در آمده است. نقش رسانه‌ها در تحولات سوریه و جهت‌دهی به افکار عمومی در فصل ششم بررسی شده‌اند.

دکتر علی آدمی، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دیگر سخنرانان این آیین بود. وی اظهار کرد: آگاهی‌بخشی نسل جوان به‌ویژه قشر دانشگاهی از هر آن‌چه در منطقه پیرامون نظام صهیونیستی می‌گذرد، جزو وظایف و ماموریت‌های ما محسوب می‌شود. در این راستا کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» به‌حق و به صورت شایسته توانسته است یکی از این ماموریت‌ها را محقق سازد.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که ما وظیفه داریم بحث بیداری اسلامی را مانند بحث انرژی هسته‌ای به یک مطالبه دانشگاهی تبدیل کنیم ادامه داد: امیدوارم در فضاهای دانشگاهی و انجمن‌های سیاسی و علمی شاهد برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با رویکرد محتوای کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» باشیم.

وی با بیان این‌که اکنون شاهد وقوع رنسانس فرهنگی در منطقه خاورمیانه هستیم، توضیح داد: آن‌چه در سوریه رخ می‌دهد، می‌تواند مورد توجه ایران نیز واقع شود چرا که منافع ملی ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آدمی با بیان این‌که گفتمان مقاومت باید به یک بحث کلیدی تبدیل شود، اظهار کرد: امیدوارم برخی از کشورهای اسلامی که شاهد بروز دوگانگی‌هایی در کشورهای غرب هستند، به خودشان بیایند و کمک کنند تا یک محور بومی با هدف حمایت از منافع ملی راه‌اندازی شود.

از دیگر کارشناسان حاضر در این آیین می‌توان به مصیب نعیمی، کارشناس سیاست خارجی اشاره کرد. وی اظهار کرد: کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» نتیجه یک تحقیق جدی و میدانی است. بنابراین می‌تواند برای جامعه مفید واقع شود.

این کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: این اثر به دلیل فاش کردن تمام وقایع مربوط به تحولات سوریه می‌تواند هم برای نسل حال و هم برای آیندگان موثر واقع شود.

نعیمی با بیان این‌که آگاهی از وقایع و تحولات سوریه حق مردم ایران است عنوان کرد: کتاب «کنکاشی در تحولات سوریه ریشه‌ها، بازیگران و پیامدها» به دلیل آگاهی‌بخشی به نسل جوان می‌تواند مانع از بروز برخی آسیب‌های اجتماعی و سیاسی جبران‌ناپذیر شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    با سلام لطفا انتشارات این کتاب را معرفی کنید .سپاسگذارم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط