چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۷
«بخت برگشته» نماد جامعه امروز ماست

علیرضا لبش در نشست نقد و بررسی رمان «بخت برگشته» نوشته فرزام شیرزادی، این داستان را نماینده اوضاع طبقه متوسط به پایین جامعه عنوان کرد و گفت: گر چه غم در این داستان فراوان به چشم می‌خورد اما این واقعیت زندگی امروز ماست._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی رمان «بخت برگشته» نوشته فرزام شیرزادی امروز (8 خرداد) با حضور علیرضا لبش، نویسنده و منتقد، رسول آبادیان، داستان‌نویس و منتقد و فرزام شیرزادی در سرای اهل قلم برگزار شد.

لبش در این نشست کارهای فرزام شیرزادی و به ویژه بخت برگشته را در سبک کارهای بهرام صادقی، طنزنویس معاصر، دانست و گفت: البته با این تفاوت که کارهای شیرزادی آن سبک فرمیک و روایتی کارهای بهرام صادقی را ندارد و فقط در پی بیان صادقانه مطلب و رسیدن از نقطه «الف» به نقطه «ب» است.

وی افزود: این کار شیرزادی همزمان تراژدی و کمدی را به همراه دارد و در انتها چرخش تکنیکی فرمال زیبایی دارد که به قشنگی کتاب افزوده است. اگرچه داستان، یک داستان یاس‌آور است اما داستانی به نام بخت‌برگشته باید همین باشد.

این منتقد اضافه کرد: یکی دیگر از نکات مثبت کتاب، تسلط نویسنده به ضرب‌المثل‌های عامیانه و بیان روزمره واقعیات و اتفاقات است که به زبانی شیوا به خواننده منتقل می‌شود.

رسول آبادیان دیگر منتقد این نشست در ادامه، بخش «آنتن» این رمان را نقطه اوج کار نویسنده عنوان کرد و گفت: داستان آنتن به زیبایی تمام دغدغه‌های طبقه زیر متوسط ایرانی را به تصویر می‌کشد.

وی افزود: من البته در این داستان نوع نگاه به زن را نمی‌پسندم و در همه داستان این مجموعه نویسنده زن را یک موجود مصرف‌کننده و غیر فکور معرفی می‌کند که این نگاه را نمی‌توان کلی دانست و به نظر می‌رسد تا حدودی زن ستیز است.

علیرضا لبش در جواب به این نظر گفت: این نگاه یک نگاه واقع‌نگرایانه به طبقه متوسط و زیر متوسط جامعه است که واقعیات را برشمرده و به نوعی می‌توان آن را یک سند برای نسل‌های بعد دانست که آیندگان به آن مراجعه کنند و حال و روز طبقه زیر متوسط امروز ما را بدانند.

وی افزود: به نظر من هنرمندان از تاریخ‌نگاران راست‌گوترند و بهتر می‌توانند روایات را به آیندگان منتقل کنند و این اثر هم در زمره آن کارها قرار می‌گیرد، چراکه باز هم تاکید می‌کنم این واقعیت بخشی از جامعه ماست.

لبش در پایان صحبت‌هایش گفت: من فکر می‌کنم اگر فلسفه‌ای قوی‌تر پشت این کار بود می‌توانست مانند کارهای نویسندگان نامی شاهکاری ماندگار شود.

آبادیان نیز در ادامه اضافه کرد: وجه ژورنالیستی داستان از سوی نویسنده بیشتر از وجه داستان‌نگاری است و البته نوع نگاه به اجتماع و شخصیت‌پردازی داستان زیرکانه و دقیق است که این نگاه از زوایای مختلف به شخصیت‌ها و مقوله‌ها را می‌توان هوش سرشار نویسنده عنوان کرد.

پروین صدقیانی، ناشر کتاب (نشر گل‌آذین) که در این نشست حضور داشت در پایان از فروش خوب کتاب در نمایشگاه کتاب تهران امسال گفت و عنوان کرد: روی جلد کتاب به انتخاب شیرزادی بود که البته در نمایشگاه کتاب تهران مخاطب را به این کتاب جلب می‌کرد، طرح روی جلد کتاب سوال‌های مختلفی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و این یکی از نکات مثبت اثر است.

فرزام شیرزادی در پایان این نشست گفت: من نه زنده یاد گلشیری هستم، نه استاد محمود دولت آبادی. من خودم هستم و در این داستانم و دیگر کارهایم سعی کرده‌ام راه خودم را بروم و  هیچ وقت نخواسته‌ام شبیه نویسندگان دیگر بنویسم؛ چون در بهترین اوضاع بدل یک اصل باز تولید می‌شود.
 
نویسنده مجموعه داستان« سه شنبه قرقی» افزود: در داستان نویسی نباید با هیچ کس مسابقه داد و مهم این است که نویسنده راست بگوید. 

نویسنده« شاملو در 16 نگاه» تصریح کرد: من این کتاب را حدود11 سال پیش نوشتم و نمی‌خواستم منتشرش کنم و به اصرار همسرم پس از بازنگری کلی آن را به انتشارات گل آذین سپردم. 

نشست نقد و بررسی کتاب بخت برگشته امروز چهارشنبه، (8 خرداد) ساعت 17 در سرای اهل قلم برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها