سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۸
برگزیده شدن مسوولیت شاعری را سنگین می‌کند

برگزیدگان هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، این جایزه را تشویقی برای ادامه مسیر شاعری خود می‌دانند. اغلب این شاعران در گفت‌وگو با «ایبنا» تاکید کردند که این جایزه سبب می‌شود شاعر در ازای شعری که می‌سراید، احساس مسوولیت بیشتری داشته باشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین پایانی هفتمین جشنواره شعر فجر با حضور محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوري، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دست‌اندرکاران جشنواره و جمعی از شاعران و علاقه‌مندان این حوزه و اصحاب رسانه‌ها عصر دیروز (هفتم اسفند) از ساعت 18 و 30 دقیقه تا 22 در تالار وحدت برگزار شد و 19 برگزیده این جشنواره در 6 بخش معرفی شدند.

اغلب این برگزیدگان از شاعران جوان بودند که خبرنگار «ایبنا» در حاشیه این مراسم با آنان گفت‌و‌گوهایی انجام داده است. 

جشنواره شاعران را دلگرم می‌کند 

الهه تاجیک‌زاده،
برگزیده دوم بخش شعر سپید و نیمایی که با ارسال 40 قطعه شعر در قالب سه‌گانه در این جشنواره شرکت کرده بود، درباره ویژگی‌های سروده‌اش گفت: این قالب جدید شعری در دو شاخه موزون و سپید سروده می‌شود و به نوعی احیا شده قالب نوخسروانی است.

وی که سه کتاب در حوزه کودک و نوجوان را به دست چاپ سپرده است و درباره جشنواره شعر فجر توضیح داد: به‌طورکلی شعر را تنها برای شعر بودنش دوست دارم و به عنوان شاعر هدفم شرکت در جشنواره‌ها یا جایزه‌ها نیست، اما معتقدم به هر رو جایزه و برگزیده شدن در چنین جشنواره‌ای به نوعی دلگرمی و تشویقی برای شاعران است و در ادامه کار آن‌ها تاثیر مثبت دارد.

سکوی پرتابی به جامعه شعری 

ساجده جبارپورماسوله،
برگزیده دوم بخش شعر سنتی از گیلان نیز با ارسال 10 قطعه شعر با مضامین عاطفی و اجتماعی در این جشنواره شرکت کرده بود. وی گفت: برای من که 22 سال سن دارم برگزیده شدن در چنین جشنواره‌ای می‌توان سکوی پرتابی به جامعه شعری باشد و کمک می‌کند استادان بزرگ شعر خود را از نزدیک ببینم و با آن‌ها آشنا شوم.

وی ادامه داد: همچنین جامعه شعری نیز از حضور من به عنوان شاعری جوان نیز آگاه می‌شود و آهسته آهسته سروده‌های من نیز شناخته خواهد شد.

این شاعر در پایان به پیشنهاد داوری کتاب شعر از سال آینده اشاره‌ای داشت و توضیح داد: هر چند چاپ کتاب شعر کار ارزشمندی است، اما در طول یک سال به‌طور حتم تعداد اندکی کتاب چاپ می‌شود و این مساله سبب می‌شود رقابت محدودتر شود. از سوی دیگر برای شاعرانی چون من که هنوز امکان چاپ کتاب را پیدا نکرده‌اند، این مساله مشکل‌ساز می‌شود و بهتر است همچنان بخشی از جشنواره برای بخش تک‌ اثر نیز در نظر گرفته شود. 

ردپای مثبت جشنواره شعر

محمدرضا طهماسبی، برگزیده دوم بخش پیامبراعظم (ص) نیز که پیش‌تر دفتر شعر «گزاره‌ها»‌ی او از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است و مجموعه شعر «واژگان واژگون» را در دست چاپ دارد، در این بخش با ارسال 10 قطعه شعر در قالب غزل و قصیده شرکت کرده است.

وی معتقد است در هر دوره‌ای از جشنواره سلیقه داوران آن جشنواره با یکدیگر متفاوت است و بی‌شک این سلیقه در نتیجه نهایی بسیار اثرگذار خواهد بود. برای مثال داوران بخش پیامبر اعظم(ص) در جشنواره هفتم همگی قصیده‌سرا بودند و شاید اگر سروده‌های من در قالب سپید بود، هرگز به عنوان برگزیده انتخاب نمی‌شدم.

این شاعر با تاکید بر تاثیر مثبت برپایی چنین جشنواره‌هایی بر ادامه مسیر شاعران جوان توضیح داد: تا زمانی‌که برخی شاعران مطرح در این جشنواره حضور نمی‌یابند، یا برخی اعتراض دارند که چرا برگزیده نشده‌اند، نمی‌توان از این جشنواره به عنوان بزرگترین رویداد شعری کشورهای فارسی‌زبان یاد کرد.

برگزیده شدن مسوولیت ایجاد می‌کند 

احمد امیرخلیلی، برگزیده دوم بخش سرود و ترانه، حدود 17 ترانه با موضوعات جنگ، عاطفی، مناجات و آیینی را برای این دوره از جشنواره ارسال کرده بود. وی درباره پله هفتم جشنواره شعر فجر گفت: زمانی‌که نتیجه‌ها اعلام شد، به‌نظر بیشتر استادانم که با من تماس گرفته بودند، این دوره منصفانه‌ترین داوری‌ها را داشته و کیفیت آن بالاتر از دوره‌های پیش بوده است.

وی تاکید کرد: پس از برگزیده شدن در چنین جشنواره‌ای بی‌شک ادامه مسیر شاعران تغییر می‌کند و البته ادامه راه برای آن‌ها دشوارتر می‌شود؛ چراکه برگزیده شدن، ایجاد مسوولیت می‌کند و سبب می‌شود شعر یک شاعر بیشتر شنیده شود.

این ترانه‌سرا ادامه داد: خطی که ما به عنوان شاعر به جامعه می‌دهیم، اگر مثبت باشد تاثیر مثبتی بر جای خواهد گذاشت و برعکس اگر منفی باشد، تاثیر آن نیز منفی است.

پژوهشگران  شعر در سکوت نماندند

احسان شواربی‌مقدم،
برگزیده دوم بخش نقد و پژوهش برای کتاب «دیوان منجیک تِرمِذی» (اشعار گردآوری شده سده چهارم هجری) بود. این کتاب از سوی انتشارات مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است و پیش‌تر در بخش «متون قدیم» بیست‌ودومین جایزه «کتاب فصل» نیز به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.

شواربی‌مقدم اهمیت برپایی جشنواره‌ای چون شعر فجر را در قدردانی و تلاش از شاعران و پژوهشگرانی می‌داند که در این ارزیابی‌ها و داوری‌ها کارشان دیده شده و در سکوت نمانده است.

کار شاعران دیده می‌شود 

حامد عسگری، برگزیده سوم بخش سروده و ترانه نیز در این دوره جشنواره شعر فجر با 15 ترانه شرکت کرده بود. پیش‌تر از این شاعر و ترانه‌سرا کتاب‌هایی چون «حال و حوای ترنج و بلوچ» و «خانمی که شما باشید» منتشر شده است.

وی جشنواره شعر فجر را دیده شدن کار شاعران و تشویق و دلگرمی برای آن‌ها دانست که سبب می‌شود شاعران در آینده رو به جلو حرکت کنند.

به گفته عسگری، به هر رو هر جشنواره‌ای در پایان یکسری ناراضی و یکسری راضی دارد؛ این در حالی است که خود این شاعر از ناراضیان جشنواره بود؛ چراکه در لوح تقدیرش عنوان رتبه دوم برای وی ذکر شده بود، اما در فهرست اسامی شاعران برگزیده که در اختیار خبرنگاران قرار گرفت و هنگام معرفی و اهدا جایزه برگزیدگان از او به عنوان شاعری که رتبه سوم را کسب کرده است، نام برده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط