جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۰
دیداراسماعیلی با مراجع تقلید قم

علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر پنجشنبه (پنجم بهمن) در دیدار با آیت‌الله حسین نوری‌همدانی، مرجع تقلید شیعیان گفت: بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با هدف معرفی توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه چاپ و نشر و همچنین ارایه آخرین دستاوردهای نشر ایران برگزار خواهد شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این دیدار جمعی از اعضای شورای سیاستگذاری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همچنین مدیران و معاونان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز حضور داشتند.

علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با بیان این‌که نشر ایران در منطقه رتبه نخست و در جهان رتبه دهم را دارد، اظهار کرد: بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دو بخش داخلی و بین‌المللی برگزار خواهد شد. حدود دو هزار و 450 ناشر در بخش داخلی و یک هزار و 600 ناشر از 77 کشور جهان در بخش بین‌الملل به عرضه حدود 250 هزار عنوان اثر خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: این نمایشگاه بخش جنبی نیز خواهد داشت. سال گذشته حدود 300 نشست تخصصی با حضور 235 سخنران در این بخش برگزار شد. می‌کوشیم این آمار برای بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارتقا یابد.
سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سالانه حدود 10 میلیارد تومان بن کتاب به این نمایشگاه اختصاص داده می‌شود. برای بیست‌وششمین دوره از این نمایشگاه نیز تسهیلات ویژه‌ای با هدف دسترسی آسان مردم به کتاب اندیشیده شده است.

اسماعیلی با بیان این‌که در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود یک هزار و 500 نفر بررس کتاب وجود دارد، بیان کرد: برای بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، معاونت علمی و فرهنگی با هدف نظارت محتوایی در نظر گرفته‌ایم تا به دغدغه‌های مقام معظم رهبری، جنابعالی و سایر مراجع تقلید در راستای ارایه آثار مناسب در این نمایشگاه پاسخ دهیم.

وی افزود: سال گذشته حدود پنج میلیون نفر از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند. می‌کوشیم تا این آمار برای بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارتقا یابد. همچنین برای این دوره از نمایشگاه کتاب تهران به دلیل همزمانی با پنجاهمین سالگرد قیام پانزده خرداد، غرفه‌ای ویژه برای ارایه فعالیت‌های فرهنگی این رویداد از جمله کتاب در نظر گرفته‌ایم.

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی نیز در ادامه این گفتمان اظهار کرد: در میان کارها و مدیریت‌ها هر آن‌چه که با فرهنگ و افکار عمومی در ارتباط باشد، از همه فعالیت‌ها مشکل‌تر است. بنابراین، افرادی که با مطالب مربوط به فرهنگ در ارتباط‌ هستند باید خیلی دقیق باشند و اهمیت کار خود را درک کنند.

وی ادامه داد: امروز دشمنان اسلام از جنگ سخت مایوس شده‌اند. بنابراین، به جنگ نرم و مسایل متعدد وابسته به آن که یکی از آن‌ها کتاب است، روی آورده‌اند. دشمنان اسلام به تمام مقدسات و اعتقادات ما توهین کرده‌اند پس بر شما واجب است که به این هجمه‌ها جواب دهید.

این مرجع تقلید با بیان این‌که کیفیت کتاب‌ها بر کمیت آن‌ها برتری دارد، افزود: کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این جهت که باید از نفوذ مطالب مغایر با سرزمین اسلامی جلوگیری کند، بسیار مشکل است. ما باید از کتاب‌های معتبر نویسندگان بزرگ مانند کتاب «المراجعات» برای ترویج فرهنگ تشیع استفاده کنیم و بر اساس آن‌ها به هجمه‌های دشمنان پاسخ دهیم.

علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به دیدار آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان رفت. وی در این دیدار از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی یاد کرد و گفت: حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب تهران بیانگر اهمیت والای این نمایشگاه است.

رییس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: وضعیت نشر ایران از اول انقلاب اسلامی به بعد از شرایط بهتری برخوردار شده است، به‌گونه‌ای که در سال شاهد تولید و انتشار 69 هزار عنوان کتاب هستیم. در این میان، کتاب‌های دینی و سپس کتاب‌های کودک و نوجوان از اولویت ویژه‌ای برخوردارند.

وی با بیان این‌که اکنون حدود 35 هزار نفر مولف به تولید محتوا می‌پردازند، بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم برای مولفان و هم برای جامعه فرصت مغتنمی است تا با تازه‌های نشر آشنا شوند و همچنین از نظر اقتصادی نیز می‌تواند به ارزآوری در کشور کمک کند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که می‌کوشیم تا نگاهمان به نمایشگاه کتاب تهران نگاهی فراوزارتخانه‌ای باشد، اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران کارگروه تخصصی با هدف تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه کتاب تشکیل داده‌ایم.

آیت‌الله سبحانی در ادامه اظهار کرد: قرآن کریم به قلم و آن‌چه‌ که از قلم فرو می‌ریزد، قسم یاد کرده است. قسم قرآن کریم به قلم یا به خاطر قداست قلم است و یا به خاطر اسراری است که در آن نهفته شده. همین قلم است که دانشمند و عالم پرورش می‌دهد و عالم نیز نظام و کشور را می‌سازد. بنابراین، کتاب ابزار مهم فرهنگی به شمار می‌آید و شما باید در نمایشگاه کتاب تهران کتاب‌هایی را که به سعادت جامعه منجر می‌شوند، عرضه کنید و مانع از ارایه کتاب‌های نامناسب شوید.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مانع پیشروی ناشران متخلف باشد و اگر تخلفی را مشاهده کرد، دیگر حق فروش به آن‌ها ندهد. امیدوارم با اندیشیدن تمهیدات لازم به‌ویژه با فراهم کردن فضاهای معنوی و روحانی شاهد برپایی بهترین نمایشگاه کتاب در تهران باشیم.

علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به دیدار آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی رفت. وی در این دیدار اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وجود مشکلات فراوان، به برگزاری تمام نمایشگاه‌های کتاب در استان‌های سراسر کشور و حتی نمایشگاه‌های کتاب بین‌المللی موفق شده است.

رییس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: استقبال چشمگیر مردم از این نمایشگاه‌ها بیانگر این مطلب است که باید در استمرار برپایی آن‌ها بکوشیم و هر سال نمایشگاه‌هایی با کیفیت‌ بهتر نسبت به سال گذشته برگزار کنیم.

وی اظهار کرد: استان قم بعد از استان تهران سهم پانزده درصدی از نشر کشور را برعهده دارد. محور همه فعالیت‌های استان قم به‌ویژه رویکرد اغلب کتاب‌های این استان دینی است. آمارها نشان می‌دهند که در بخش معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تولید و انشار کتاب‌های دینی در اولویت قرار دارند.
اسماعیلی افزود: با وجود مشکلات موجود در حوزه کاغذ، نشر کشور کاهش محسوسی نداشت و به ورود مقداری کاغذ به کشور موفق شدیم. همزمان با نشر مکتوب، به حوزه نشر الکترونیک نیز ورود پیدا کردیم و توانستیم در این حوزه نیز موفقیت‌هایی را کسب کنیم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در این نشست دوستانه گفت: کتاب مهم‌ترین ابزار فرهنگی است که اغلب درباره آن فکر می‌کنیم. کتاب حلقه اتصال انسان‌های موجود در دنیا با یکدیگر و همچنین حلقه اتصال آن‌ها با نسل آینده است. پیشرفت تمام علوم زیر سایه کتاب حاصل می‌شود چرا که تجربیات نسلی را به نسل دیگر منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: اگر کتاب نبود معلوم نبود که جامعه بشریت اکنون کجا و در چه جایگاهی قرار داشت. چون در نظام جمهوری اسلامی ایران، اسلام از طریق کتاب منتشر می‌شود بنابراین، کتاب در این نظام از جایگاه والایی برخوردار است.

این مرجع تقلید توضیح داد: همان‌طور که کتاب می‌تواند نقش موثری در ترویج خوبی‌ها و فرهنگ غنی اسلامی داشته باشد، می‌تواند از سوی برخی از نویسندگان سوءاستفاده‌گر در ترویج فساد نیز موثر واقع شود. بنابراین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از ورود این آثار به جامعه جلوگیری کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پایان گفت: برپایی نمایشگاه کتاب تهران توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار بسیار ارزشمندی است اما لازم است تا این وزارتخانه بیش از پیش از ترویج فرهنگ ضداسلامی در جامعه تشیع جلوگیری کند و مانع از پیشروی ضد اخلاق‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران شود.

علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با هر کدام از این مراجع تقلید، آن‌ها را برای حضور در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با هدف بهره‌مندی از رهنمودهایشان دعوت کرد. 

در این سفر دو روزه به استان قم قاسم حمزه‌ای، مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه چاپ، احمد علمشاهی، مدیر کل دفتر امور چاپ معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا وصفی، مدیر کل دفتر مجامع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمهدی جعفری، مدیر روابط عمومی معاونت امور فرهنگی ورارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اعضای شورای سیاستگذاری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اعضای شورای سیاستگذاری صنعت چاپ کشور، علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها