سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۷
"رادي" درام نويسي ماندگار است

در مراسم بزرگداشت اكبر رادي كه عصر ديروز برگزار شد، "عطاالله كوپال" با بيان اين كه رادي درام نويسي ماندگار است، گفت: رادي را مي توان با اونيل، ميلر، ويليامز و ايبسن مقايسه كرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مراسم بزرگداشت "اكبر رادي" با حضور دانشجويان، هنرمندان تئاتر و حميده عنقا همسر زنده ياد عصر ديروز در تالار استاد مفخم هنرهاي زيبا دانشگاه تهران برگزار شد. 

در ابتداي اين مراسم جمعي از دانشجويان نمايشنامه‌هاي اكبر رادي را با موضوع "تولد و مرگ" در اثري با نام "از اكبر رادي براي اكبر رادي" روخواني كردند. 

"تاجبخش فناييان" رييس دانشگاه هنرهاي نمايشي و موسيقي پرديس هنرهاي زيبا با بيان اين كه رادي همواره براي دوستداران ادبيات نمايشي و تئاتر يك حضور معنوي، روحاني و هميشگي است، گفت: رادي هنرمندي است كه به ملت، كشور و منطقه جغرافيايي شمال وفادار و نفس او با فضاي ميهني و ملي خود آميخته بود. 

در ادامه "بهزاد قادري" مدرس تئاتر و مترجم به تأثيرگذاري اكبر رادي در نمايشنامه نويسي اشاره كرد و ادامه داد:رادي و ساعدي از پيشتازان نمايشنامه‌نويسي هستند. 

وي پيشنهاد داد كه يك مركز پژوهشي به نام رادي تأسيس شود و يادآور شد:درباره رادي درست قضاوت كنيم.

"عطاء‌الله كوپال" مدرس و پژوهشگر تئاتر در ادامه گفت: رادي درام‌نويسي ماندگار است و به راحتي مي‌توان او را با اونيل، ميلر، ويليامز و ايبسن مقايسه كرد. 

وي ادامه داد: نويسندگان بزرگ آثار ماندگار خود را به گونه‌اي مي‌نويسند كه ساده و پيش‌پا افتاده به نظر مي‌رسد، ولي در واقع اين‌گونه نيست. 

كوپال با بيان اين كه رادي در تركيب‌بندي نمايشنامه خاص، زنده و جاودان است، گفت: مجموعه آثار رادي هيچ‌كدام شبيه به هم نيستند، زيرا كه او كهكشاني از آثار گوناگون را آفريده است و اين عين معاصر بودن است. 

همچنين در ادامه مراسم،خسرو حكيم‌رابط ،رضايي راد،ميكائيل شهرستاني، فريندخت زاهدي و محمد يعقوبي نيز هم از اكبر رادي گفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط