چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸
مروري بر سه دوره انتشار نشريه «هنر و مردم»

شماره‌های 13 و 14 فصلنامه «هنر و مردم» منتشر شد. شماره 13 اين نشريه ویژه‌نامه تئاتر ایرانی و شماره 14 به ویژنامه هفته میراث فرهنگی اختصاص يافته است. این نشريه از معدود مجلات تخصصی فرهنگی و هنری پیش از انقلاب بود كه اکنون دوره جدید آن در حال انتشار است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشریه «هنر و مردم» یکی از نشریات فرهنگی پیش از انقلاب بود که به چاپ مقالات تخصصی حوزه‌های مختلف هنر می‌پرداخت. پس از انقلاب اسلامی ایران نیز این نشریه در چهار زبان، فارسی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی و زیر نظر سازمان صنایع دستی و گردشگری منتشر می‌شد.

اين در حالي است كه بهترین مقالات شماره‌های پیش از انقلاب آن نیز در قالب یک کتاب چندی پیش توسط سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

مدیر مسوول و سردبیر دوره جدید این نشریه حمیدرضا نوروزی‌طلب است. او به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: نشریه هنر و مردم سه دوره منتشر شده است. دوره نخست انتشار از سال 1336 یعنی 55 سال در دو شماره قطع کوچک منتشر شد. آقای هادی شفاییه در شماره چهارم دوره جدید نشریه چگونگی انتشار این دو شماره را توضیح داده است.

وی افزود: دوره دوم انتشار نشریه نيز از سال 1341 آغاز شد و تا سال 1358 ادامه یافت. بسیاری تصور می‌کنند که انتشار دوره دوم در سال 1357 متوقف شده است، که کاملا این تصور اشتباه است.

نوروزی‌طلب در ادامه با اشاره به دوره سوم انتشار «هنر و مردم» گفت: انتشار دوره سوم از ابتدای دهه 80 با همکاری تعدادی از نویسندگان قدیمی این نشریه آغاز شد، اما همانطور که «هنر و مردم» قدیمي را کسانی که متعلق به آن نسل بودند، منتشر می‌کردند، در دوره جدید نیز ما تصمیم گرفتیم از آثار فرهیختگان جوانی که تعلق به این نسل دارند، استفاده کنیم. به نظر من «هنر و مردم» فعلی اختصاص به نسل جدید دارد و بر این اساس باید از آثار پژوهشگران جدید استفاده شود.

وی افزود: از نظر چارچوب اداری دوره جدید هیچ ارتباطی به دوره‌های قبلی ندارد، اما از نظر موضوعی به سیاق همان دوره‌ها عمل می‌کند.

شماره 13 این نشریه به تئاتر ایرانی اختصاص يافته است. همه مقالات این شماره از یک نشریه معتبر و قدیمی گزينش شده و ترجمه آن‌ها به قلم  آناهیتا همپارتیان است. 

کاظم شهبازی نویسنده و کتابشناس درباره این نشریه فرانسوی به «ایبنا» گفت: سال 1905 همزمان با سفر مظفرالدین شاه به فرانسه و به مناسبت ورود او به پاریس، مدیران نشریه تخصصی theatre که در پاریس منتشر شد، تصمیم گرفتند ویژه‌نامه‌ای را به تعزیه و دیگر نمایش‌ها و آیین‌های ایرانی اختصاص دهند.

وی افزود: به صورت کاملا اتفاقی یک نسخه از این شماره منحصر به فرد نشریه به دست من رسید و مدت‌ها در دفتر من بود تا این‌که آقای نوروزی‌طلب آن را دید و شیفته مقالات آن شد و تصمیم گرفت که شماره 13 نشریه هنر و مردم را به ترجمه و انتشار این مقالات اختصاص دهد.

مقالات شماره 13 نشریه «هنر و مردم» به ترتیب عبارتند از «زیبایی‌شناختی تئاتر ایرانی»، «پهلوان کچل»، «کمدی»، «تماشا»، «میم در ایران»، «کمدی میرزا فتحعلی»، «درام ایرانی» و «تعزیه». لازم به ذکر است که این شماره حاوی تصاویر و نقاشی‌های متعددی از اجراهای نمایش ایرانی و شخصیت‌های مطرح آن دوران است.

شماره 13 «هنر و مردم» در 60 صفحه و بهای سه هزار تومان در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

همچنین مقالات شماره 14 این نشریه عبارتند از «بررسی مهرهای ساسانی موزه آذربایجان تبریز»، «بقعه شیخ زاهد گیلانی»، «پیچ»، «جل، اسب نمادی از فرهنگ سنتی ایران»، «زنگوله‌های آغاز دوران تاریخی ایران» و «ساختار زیبایی شناسی ساعت‌های دوران قاجار».

نویسندگان این مقالات علی حصوری، مهران هوشیار، فایزه عبایی کوپایی، اکرم کبیری، فایزه محمدی حاجی‌آبادی و حسن رجبی‌نژادمقدم هستند.

این شماره نیز در 68 صفحه و بهای چهار هزار و 500 تومان منتشر شده است. 

حمیدرضا نوروزی‌طلب مدیرمسوول و سردبیر فعلی نشریه هنر و مردم عضو هیات علمی دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا و دانشگاه تهران است. 

او مؤلف، مدیر پروژه و طراح جلد دایرة‌المعارف مصور فرهنگی، تاریخی 18 جلدی تهران با عنوان «از طهران تا تهران» است. جلد اول و دوم این دایرةالمعارف به ترتیب با نام‌های «جلوه‌های زندگی، هنر و معماری» و «گنجینه بناهای ناشناخته تهران» به قلم خود نوروزی‌طلب است. 

از دیگر کتاب‌های او می‌توان به «تجلی ذوق ایرانی» و «The Complete Pictorial Guide to Tehran , 2000» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها