چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۹
کتابخانه‌ها در ارایه منابع و نسخه‌های خطی خست دارند

رییس کتابخانه مجلس در مراسم رونمایی از کتاب «احوال و آثار درویش عبدالمجید طالقانی» از خست کتابخانه‌ها در اشتراک‌گذاری نسخه‌های خطی انتقاد کرد و گفت: با ارایه رایگان این نسخ زمینه پژوهش فراهم می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رونمایی از کتاب «احوال و آثار درویش عبدالمجید طالقانی» عصر ديروز(2 خردادماه) با حضور رسول جعفریان رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، غلامرضا مشعشعی، نویسنده اثر و جمعی از خوشنویسان كشور برگزار شد. 

جعفریان در ابتدای مراسم گفت: آشنایی با استاد مشعشعی برای من توفیقی بود چرا که بنده را به حوزه هنر بردند و با فعالیت‌های ایشان از نزدیک آشنا شدم.

وی ادامه داد: من پژوهشگر تاریخ هستم و به صورت کلی به مطالعه تاریخ علم علاقه دارم و در تاریخ هنر همواره به دنبال منشا اثر بوده ام، این‌که هنر چه تطوراتی داشته و به کجا رسیده و اصولا سیر تحول تاریخی یک پدیده چه بوده و چه می‌شود تا یک پدیده به قله می‌رسد. عبدالمجید طالقانی نیز در اوج هنر خطاطی ایران و خط شکسته است، با نگاه به این تصاویر آدمی به وجد می‌آید و یکی از افتخارات کتابخانه مجلس این است که این مرقعات را دارد.

جعفریان در ادامه سخنانش با اشاره به پروژه دیجیتالی کردن نسخه‌های خطی این کتابخانه گفت: اکنون بیش از 42 هزار عنوان نسخه خطی در برنامه آذرسا( سامانه کتابخانه دیجیتال مجلس) قرار گرفته و این نسخه‌ها به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. همچنین دوازده هزار نسخه چاپ سنگی و سربی نیز به‌زودی در سایت قرار می‌گیرند.

این پژوهشگر تاریخ از عدم در دسترس نهادن نسخ توسط سایر کتابخانه‌ها انتقاد کرد و گفت: می‌دانید كه سایر کتابخانه‌ها در اعطای نسخه‌های خطی و به اشتراک‌گذاری آن چقدر زحمت و مشقت دارند و چقدر نیز خست به خرج می‌دهند. بسیاری از دانشجویان قدرت خرید پرینت نسخ خطی را ندارند و به دنبال نسخه‌های خطی هستند، با رایگان ارایه کردن این نسخ، زمینه پژوهش فراهم می‌شود. باید عشق و آتش را در دل دانشجو روشن کرد آن‌وقت می‌بینیم که تا پايان عمر در این راه قدم بر می‌دارد.

رییس کتابخانه مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلوه معنویات در هنر خط گفت: تنها جنبه‌های هنری خط نباید مدنظر باشد، بلکه جنبه‌های معنوی و محتوایی آن هم مهم است. بهترین معنویات و میراث فرهنگی ما با بهترین خطوط نوشته شده است اما متاسفانه از انتقال معنویات به مردم به‌وسیله هنر دور شده‌ایم.

وی افزود: در دوره عثمانی وقتی که چاپ آمد، جمعی از خطاطان علیه جنبش چاپ اعتراض می‌کردند اما در ایران چنین اعتراضی وجود نداشت و هرگز خطاطان با چاپ مخالفتی نکردند و این نشان‌دهنده فهم بالای ایرانیان است.

جعفریان در پایان سخنانش اظهار کرد: خوشحالیم که درهای کتابخانه مجلس به روی مردم گشوده شده است. مجموعه صد قطعه‌ای دیگری از مرقعات خوشنویسی در این کتابخانه موجود است که به‌زودی منتشر خواهد شد.

به گفته وی محققانی که مانند مشعشعی، هم هنرمند باشند و هم پژوهشگر، در کشور ما بسیار کم است و باید از این افراد قدردانی شود. 

در پایان این مراسم از کتابی که غلامرضا مشعشعی سی‌وپنج سال برای نگارش آن زحمت کشیده بود، رونمایی شد. این کتاب در 619 صفحه نگارش شده و به یکی از نوابغ خوشنویسی ایران، سرآمد شکسته‌نویسان درویش عبدالمجید طالقانی اختصاص دارد. 

مشعشعی در آیین رونمایی از این کتاب گفت: من از رسول جعفریان بابت حمایت از انجام این طرح و چاپ آن سپاسگزارم. همچنین از مجتبی سبزه نیز برای زحماتی که در تدوین این کتاب کشیدند تشکر و قدردانی می‌کنم. 

وي گفت: تلاش کردیم تا در این کتاب در کنار آثار طالقانی از آثار سایر بزرگان خوشنویسی استفاده کنیم و این کتاب به نوعی یک دایره‌المعارف خط شکسته است.

عبدالله ملکی‌پور، مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران سخنران بعدی این مراسم نیز گفت: انسان در خلقت تکوینی خویش و اراده محض خداوند قرار دارد. انسان تا این لحظه چهار میدان را برای وصول خود تجربه کرده است. حوزه وحی مخصوص افراد خاص و برگزیده، حوزه علم، حوزه فلسفه، حوزه وجدان، فطرت و حوزه هنر.

وی ادامه داد: حوزه هنر یک مسیری است که در گذر این چهار مسیر متعالی است و به دنبال درختی می‌گردد که در سایه آن درخت به آرامش برسد.

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان اضافه کرد: طالقانی در دهکده‌ای کوچک که هنوز هم دهکده کوچکی است به دنبال چه می‌گشت؟ در جاده آسفالت به سمت طالقان، سه تا چهار ساعت زمان می برد، چه الهامی به او شد؟ و این مسیر صعب‌العبور را به جان خرید. به دنبال چه اتفاقی می‌گشت و آن چه بوده؟

وی گفت: بیماری‌اي چون بیماری طالقانی بیش از چهار، پنج سال به آدمی امان نمی‌دهد ولی طالقانی وقتی بیمار شد، با خداوند وارد صحبت شد و آنچه در ذهنش پیدا شده بود را یافت. هنر را برای ساحت و تعالی خود باید استفاده کرد.

ملکی پور افزود: حلقه خوشنویسان، حلقه قلندرها، عارفان و «محی‌الدین‌»هاست. خداوند را سپاس می‌گویم که به ما این موهبت را فرمود که نزدیک‌ترین راه برای تعالی را بیابیم و آن را به ما ارزانی کرد.

وی درباره این کتاب گفت: این کتاب یک کتاب راهنما و مرجع است. وی در پایان سخنانش خواستار حمایت و تشویق کردن هنر و هنرمندان شد.

محمدعلی گرجستانی دبیر شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسی ایران در بخش دیگری از این مراسم گفت: مشعشعی این کتاب را در بیش از 35 سال تألیف کرده و تا قبل از انتشار، این کتاب در حد یک رویا بوده است که امروز به خواست خدای متعال جامعه عمل به آن پوشیده شد. این کتاب جامعه خوشنویسان را شاد کرد.

وی افزود: هر سه مقدمه نگاشته شده در ابتدای این کتاب که یکی از آن‌ها را جعفریان نوشته، آموزنده و مفید است.

گرجستانی افزود: تولد، زادگاه، انگیزه‌های هنر، شخصیت، خصوصیات اخلاقی، خلاقیت، شخصیت معاصرین وی، سبک هنری و غیره همه در این کتاب آمده است. مشعشعی در این کتاب نمونه آثار هر یک از استادان برجسته چه قبل از درویش و چه بعد درویش و حتی شاگردان وی را آورده است.

مجتبی سبزه، مدیر هنری این کتاب به معرفی درویش عبدالمجید و سیر انجام این کار پرداخت و گفت: استاد مشعشعی در نگارش این کتاب بسیار اهتمام ورزیدند و در تمام مراحل چاپ اثر حضور داشتند و نظرات خود را برای هر چه بهتر شدن چاپ ابراز می‌کردند.

وی افزود: استاد با این آثار در سی سال اخیر همدم و همراه بود، تمام آثار را می‌شناخت و به قطعات آن موجودیت می داد.

در پایان این مراسم از کتاب «احوال و آثار درویش عبدالمجید طالقانی» رونمایی شد. رسول جعفریان از غلامرضا مشعشعی به پاس نگارش این کتاب تقدیر و لوح تقدیری به او اهدا کرد.

این کتاب در 619 صفحه نگارش شده است و به یکی از نوابغ خوشنویسی ایران، سرآمد شکسته نویسان درویش عبدالمجید طالقانی اختصاص دارد.

در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی از آثار این خوشنویس برای علاقه‌مندان بر پا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها