جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹
رييس‌جمهور بعدي فرانسه؛ زير باراني از گفته‌ها و ناگفته‌ها!

بلافاصله پس از برگزاري دورنخست انتخابات رياست جمهوري فرانسه و راهيابي فرانسوا اولاند و نيكلا ساركوزي به مرحله دوم، آثار سياسي تازه‌اي درباره رييس جمهور جديد و نتايج نهايي انتخابات رياست‌جمهوري راهي چاپخانه‌هاي فرانسه شده‌اند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، به نقل از خبرگزاري فرانسه، ناشران فرانسوي همگي رؤياي انتشار اثر به يادماندني ديگري چون «سپيده دم، عصر يا شب» اثر ياسمينا رضا را دارند كه عرضه آن همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري 2007 فرانسه فروشي 285 هزار نسخه‌اي را به همراه آورد.

ياسمينا رضا در آن اثر مجموعه خاطرات سياسي خود از نيكلا ساركوزي را از يك سال پيش از به دست گرفتن قدرت توسط ساركوزي تا زمان انتخاب او به عنوان رييس‌جمهور پس از ژاك شيراك در كاخ اليزه، در دسترس خوانندگان قرار ‌داد. اين نمايشنامه‌نويس فرانسوي درصدد بود با انتشار ديده‌ها و شنيده‌هايش از جلسات محرمانه و محافل خصوصي نيكلا ساركوزي آينده سياسي فرانسه را به زباني ادبي و آميخته با خاطره‌نويسي به بحث بگذارد.

بر همين سبك و سياق لوران بينه نويسنده رمان سياسي پرخواننده «HHhH» (نشر گراسه، 2010) و برنده جايزه رمان اول گنكور، زندگي فرانسوا اولاند را زير ذره‌بين گرفته و بر اساس اعلام انتشارات گراسه اثر جديدش را تابستان امسال در اختيار خوانندگان قرار خواهد داد.

با اين حال از هم‌اكنون آثار تازه‌اي براي فرداي 6 مه (17 ارديبهشت) روز تعيين سرنوشت سياسي فرانسه در انتخابات رياست جمهوري 2012، براي جلوه در پيشخان كتابفروشي‌هاي فرانسه و قرار گرفتن در برابر چشمان رييس‌جمهور جديد صف‌آرايي كرده‌اند.

بر اساس برنامه‌ريزي انتشارات آرشيپل، 7 مه (18 ارديبهشت) «شاخص‌هاي يك پيروزي» و «شكست باورنكردني» مجموعه‌اي از نوشته‌هاي خبرنگاراني كه رويدادهاي مربوط به دو رقيب اصلي را دنبال كرده‌اند، راهي كتابفروشي‌هاي فرانسوي مي‌شود. همچنين «دفترچه مبارزه انتخاباتي» اثر تيه‌ري سوسه، مشاور رسانه‌اي نيكلا ساركوزي از سوي همين ناشر عرضه خواهد شد.

اريك دوپن نويسنده‌اي كه سال گذشته با كتاب «گردش‌هايي در فرانسه» از نشر سويل، فرانسه را درنورديده بود، با اثر تازه‌اي با عنوان «پيروزي مسموم» از روز 10 مه (21 ارديبهشت) ديدگاه و صدايش را به گوش ریيس‌جمهور تازه فرانسه مي‌رساند.

به دنبال آن در هياهوي پيروزي ریيس‌جمهور جديد، نيكلا باروت از روزنامه فيگارو و ناتالي شوك از روزنامه لو پاريزين روز 11 مه (22 ارديبهشت) در اثري مستند گزارش‌هاي مستمر خود را از ماه‌ها پيش تاكنون دباره دوئل انتخاباتي ساركوزي-اولاند از سوي نشر ممان عرضه مي‌كنند و گي كارليه در ماه ژوئن اثر طنزآميز «روزنوشت پاتك‌هاي انتخاباتي» را در همين خصوص و از سوي همان ناشر روانه بازار كتاب مي‌كند.

نشر گراسه هم روز 9 مه (20 ارديبهشت) روايت فيليپ كوربه خبرنگار RTL را از تمهيدات نيكلا ساركوزي و يارانش را در كتاب «500 روز مبارزه انتخاباتي نيكلا ساركوزي» منتشر مي‌كند. در همان روز بنيامين اسپورتاچ خبرنگار قديمي خبرگزاري فرانسه كه اكنون در هفته‌نامه اكسپرس قلم مي‌زند، در كتابي تازه با عنوان «در آوردگاه» (نشر فلاماريون) رازهاي نامزدهاي رياست‌جمهوري را بازگو خواهد كرد. اين در حالي است كه لوران نويمن سردبير مجله سياسي ماريان فرانسه به سهم خود «پشت صحنه مبارزه انتخابات رياست‌جمهوري» را در دسترس خوانندگان قرار خواهد داد.

فرداي روز انتخابات مرحله دوم در روز 7 مه (18 ارديبهشت) كلود استير از حزب سوسياليست كه از هم‌اكنون فرانسوا اولاند را رييس جمهور بعدي فرانسه قلمداد مي‌كند، كتاب «فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور» (نشر شرش ميدي) و استفان روئه عكاس رسمي فرانسوا اولاند در كتاب «غافلگيري بزرگ» (نشر شرش ميدي) مجموعه عكس‌هاي اولاند را با مقدمه‌اي به امضاي اولاند راهي بازار كتاب مي‌كند.

نشر آلبين ميشل هم بيكار نمانده و در نظر دارد. كتاب «مردي كه مجبور نيست رييس‌جمهور باشد» را به قلم آنتونن آندره در دسترس خوانندگان بگذارد. از سوي ديگر هم نشر ممان در اثر سياسي ديگري به قلم كريم ريسولي كتاب «حزب سوسياليست ايست! فريب‌ها و خيانت‌ها» را از ناگفته‌هايي درباره سوسياليست‌هاي فرانسوي منتشر خواهد كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها