یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۳
تنديسي از دانش، ادب و تجسم فضل و كمال

پنج سال پيش در چنين روزي آيت‌الله ميرزا جواد تبریزی از مراجع تقلید شیعه دار فاني را وداع گفت. از اين رو «ايبنا» مروري دارد بر بخشي از اقدامات و تاليفات اين انديشمند ديني در ساحت مكتوباتي كه تاكنون منتشر شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، جواد تبریزی معروف به میرزا جواد تبریزی سال ۱۳۰۵ در محله منجم‌باشی تبریز متولد شد. وي از مراجع تقلید شیعه در ایران بود كه سال 85 حضورش را براي هميشه از دست داديم.

وي تحصیلات خود را تا پایان سال دوم دبیرستان در شهر تبریز تمام کرد، به دلیل علاقه فراوان به مسايل دینی و با وجود مخالفت اطرافیان، به مدرسه طالبیه تبریز وارد شد و سال ۱۳۲۳ در سن هجده سالگی تحصیل علوم دینی را آغاز كرد. وي طی چهار سال، مقدمات و مقداری از دروس سطح را در شهر تبریز به پایان رساند. جواد تبریزی سال ۱۳۲۷ وارد حوزه علمیه قم شد، در قم دوره سطح را به پایان رساند و به مدت پنج سال در درس خارج فقه و اصول از مكتب استاداني مانند سیدمحمد حجت و سیدحسین طباطبایی‌بروجردی استفاده کرد.

آيت‌الله تبریزی سال ۱۳۳۲ برای ادامه تحصیلات به نجف رفت و در آنجا در شمار شاگردان سیدعبدالهادی شیرازی و سیدابوالقاسم خوئی درآمد. وي بعد از گذشت ۲۳ سال حضور در حوزه علمیه نجف، سال ۱۳۵۵ هنگام برگشت از كربلا به نجف، توسط رژیم بعث عراق دستگیر و به ایران فرستاده شد.

پس از درگذشت محمدعلی اراکی، وی یکی از هفت مرجع تقلیدی بود که از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معرفی شدند. 

بسياري از علما و صاحب‌نظراني كه حضور وي را درك كرده بودند، از اين انديشمند ديني به عنوان يكى از مفاخر و فقهاى نامدار شيعه و يكى از اكابر و متبحرين در علوم اسلامى ياد مي‌كنند كه در شمار استوانه‌هاى فقهى و اجتهادى فقه اسلامى قرار داشت. آنان او را فردي عابد، زاهد، اهل خشوع و تهجد مي‌دانند كه از صفاتي مانند مداومت بر علم و دانش برخوردار بود. عده‌اي از نزديكان وي مي‌گفتند: «هرگاه در پى شناخت وي برآييم او را آگاه بر هر فنى خواهيم يافت. جملات مدح و ستايش در معرفى او، ناتوانند. گويا او تنديسي علم و دانش و ادب و تجسم فضل و كمال است.»

وي در كنار اقدامات سياسي و مذهبي در حوزه تاليفات، حاشيه‌نويسي و تدريس نيز فعاليت‌هاي فراواني انجام داد. تعداد
تالیفات وي بيش از 20 عنوان گزارش شده‌اند كه برخي از آنها عبارتند از:
ـ ارشاد الطالب
ـ اسس القضاء والشهادات
ـ‌ طبقات الرجال
ـ تکمله منهاج الصالحین و تعلیقه بر آن
ـ رساله توضیح المسائل
ـ مسائل منتخبه
ـ مناسک حج
ـ حاشیه عروه الوثقی
ـ حاشیه بر وسیله مرحوم اصفهانی
ـ حدود و قصاص
ـ فی علم الاصول
ـ فی علم الفقه
ـ شرح کفایه الاصول
ـ صراط النجاة در ۶ جلد
ـ قصاص
ـ التهذیب در احکام حج
ـ الأنوار الالهیة فی المسائل العقائدی
ـ رساله احکام بانوان
ـ رساله احکام نوجوانان و جوانان
ـ استفتائات جدید

آیت الله تبریزی به جوانان به ویژه طلاب جوان توصیه می‌کرد: «جوانی را غنیمت بشمارید که زودگذر است. درس خواندن برای خدا، از بهترین اعمال است. شما زحمات و مشقات آن را تحمل کنید تا ان شاءالله به درجات عالی علم برسید.» همچنین بارها گفته است: «توصیه این جانب به شما این است که ابتدا به درس اهمیت بدهید و از نظر علمی و اخلاقی خود را پرورش دهید و در مجادلات علمی، سعی کنید از جاده انصاف و اعتدال خارج نشوید.»

سرانجام آيت‌الله تبریزی ۳۰ آبان ۱۳۸۵ مطابق با ۲۹ شوال ۱۴۲۷ در شهر قم درگذشت و پيكرش در حرم فاطمه معصومه(س) دفن شد.

تاليفات متعددي درباره آرا و انديشه‌هاي اين مرجع ديني و يافته‌هاي علمي او در سال‌هاي اخير تدوين و منتشر شده‌اند كه برخي از آن‌ها عبارتند از: 

ـ سیری کامل در خارج فقه معاصر: کتاب الطهاره: با استفاده از دروس خارج فقه حضرت آیت‌الله العظمی تبریزی / محمد دادستان (تهیه و تنظیم)/ فیضیه / 1388

ـ اینچنین بود استاد یگانه و فقیه فرزانه حضرت آیت‌الله العظمی تبریزی رحمه الله/ حسنعلی خزائلی / گنج عرفان / 1387

ـ درس‌های برگرفته از فقیه مقدس آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی / میرزاجواد تبریزی / دار الصدیقه الشهیده / 1387

ـ زندگینامه فقیه مقدس راحل آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی / دار الصدیقه الشهیده /1387

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط