یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مزه‌مزه کردن کلمه‌ها

چهار سال تجربه پشت سر گذاشته شده‌است. سابقه این طرح کوتاه است، اما شاید با نگاهی به همین قدم‌های کوتاه بتوان گفت این طرح برای تاثیرگذاری و موفقیت جای امیدواری دارد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)-فرمهر منجزی، دبیر پنجمین جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان: «گروه‌خوانی و دورهمی هنگام کتاب‌خوانی یا تشکیل باشگاه‌های کتاب‌خوانی، سال‌های سال است که در کشورهای دیگر رواج دارد. شاید یکی از دلایل بالا بودن سرانه مطالعه در کشورهای پیشرفته همین با هم خواندن‌ها باشد.
 
هرگاه فعالیتی گروهی و مشارکتی انجام شود، لذت بیشتری دارد و کتاب‌خوانی گروهی لذتی دو چندان، چراکه هم کتاب خواندن است و هم همراه هم بودن. کتاب موجب شکل‌گیری گروه‌ها و دور هم جمع شدن مردم به‌بهانه کتاب می‌شود تا با یکدیگر به دنبال منافعی که برایشان به‌ارمغان می‌آورد، بروند.
 
در گروه خواندن، تمرین خوب شنیدن و همدیگر را شنیدن است. در گروه خواندن، تمرین نظر دادن و بیان دیدگاه است. در گروه خواندن، تمرین گفت‌وگو و تفکر است. آنچه می‌شنوی را سریع قبول نکن و پرسش‌گر باش. در گروه خواندن، باهم بودن و در اجتماع زندگی کردن است.
 
اکنون «باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان» در سراسر کشور وارد پنجمین سال فعالیت خود می‌شوند. چهار سال تجربه پشت سر گذاشته شده‌است. سابقه این طرح کوتاه است، اما شاید با نگاهی به همین قدم‌های کوتاه بتوان گفت این طرح برای تاثیرگذاری و موفقیت جای امیدواری دارد.
 
در جامعه‌ای که نظام آموزشی آن با خواندن، گفت‌وگو و بیانِ نظر دانش‌آموزان، مخالف است و نه تنها خود چنین سدی است که خانواده‌ها را هم به این سو هدایت کرده‌، پس ارائه چنین طرحی هم به‌نوعی غنیمت است.
 
نظام آموزشی کشور چنان برنامه‌ریزی شده که هر فرصتی را از کودکان بگیرد؛ چه فرصت مطالعه و چه فرصت تفکر و پرسش‌گری را. چنان حجم کتاب‌های درسی زیاد است و چنان همه در یک قالب تنگ قرار گرفته‌اند که جایی برای تکان خوردن نیست. در چنین شرایطی امکان حضور هزاران کودک و نوجوان در کنار هم و به بهانه کتاب خواندن، قدم مؤثری در راه تشویق کودکان به فکر کردن است.
 
کودکان در باشگاه‌های کتابخوانی علاوه بر لذت خواندن، تنوع کتاب‌ها و در کنار هم بودن، فرصت پیدا می‌کنند، افکار و عقاید خود را بیان کنند. در انتخاب آنچه می‌خواهند بخوانند، احساس آزادی کنند و به میل خود بخوانند. درباره آنچه خوانده‌اند، فکر و پرسش کنند و خودشان و هم سالانشان به پاسخی برسند.
 
در موفق بودن این طرح شاید بتوان به نکته دیگری هم اشاره کرد و آن، همه‌گیر بودن طرح است. کودکان در سراسر کشور می‌توانند در این فعالیت، شرکت کنند. می‌توانند فکر کنند و اگر کمبودی دارند آن را برطرف کنند. تمرین می‌کنند، از خلاقیت و فکر خودشان و هم سالانشان استفاده می‌کنند و صرفا منتظر دیگران نیستند تا برای آن‌ها تصمیم بگیرند و مشکلاتشان را حل کنند.
 
و در نهایت آنچه «باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان» به کودکان می‌دهد، تجربه چشیدنِ طعمِ خوش کلمه‌هاست. کودکان و نوجوانانی که با خواندن کتاب‌های غیردرسی آشنا می‌شوند، جهانی فراتر را پیش‌رو خود می‌بینند. دیدگاه و جهان‌بینی‌اش تغییر کرده، وسعت دید پیدا می‌کند و چند بعدی می‌شود.»  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها