یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
کرونا و صنعت نشر

دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جوایز کتاب را بیشتر کند و برنامه‌های معنوی این‌چنینی در حمایت از صنعت نشر و کتابخوانی داشته باشند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ حسین مطیع، مدیر نشر بوک‌تاب؛ کرونا وضعیتی ایجاد کرد که تمام عرصه‌های زندگی را دچار مشکلات فراوان نمود. هیچ شغلی نیز از این  رویداد جهانی در حوزه سلامت بی‌تاثیر نماند. کرونا مردم  را به دوری از اجتماع و فاصله‌گیری مجبور نمود. باعث شد به اجبار مردم به خانه‌ها بروند و انزوا گزینند. به ظاهر این وضعیت می‌توانست اثر مطلوبی در زمینه اوج‌گیری استقبال از مطالعه داشته باشد. این امر می‌توانست فروش ناشران را بالا ببرد. ولی بعد از مدتی مشخص شد چنین انتظاری بیهوده بوده است. مردم چندان به استقبال از مطالعه کتاب نپرداختند. در خانه ماندن بیشتر آن‌ها را به انجام تعمیرات خانه، تفریحات معمولی و درگیری‌های خانوادگی مشغول کرد.

از طرفی کرونا باعث شد بسیاری از فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های کتاب تعطیل شوند. در ایران مهم‌ترین رکن خرید کتاب، در معرض بودن است. اگر مردم در مواجهه حضوری ترغیب به خریدن کتاب نشوند، خود کمتر در پی تهیه کتاب می‌روند. کرونا مشکلات مالی اقشار مختلف مردم را تشدید کرد و این به صرفه‌جویی‌های مالی و کنار گذاشتن خرید کتاب از سبد مالی خانواده‌ها دامن زد. ناشران که به شدت از تحریم کشور آسیب دیده بودند در جریان کرونا دچار آسیب دیدگی مضاعف گشتند. بدیهی ست کمک دولت به حل مشکلات مالی این قشر آسیب پذیر فرهنگی، از آسیب‌های بیشتر در حوزه تولید فرهنگ پیشگیری خواهد کرد. تمام دولت‌های مسئول در سطح جهانی با انواع کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم به ناشران و متولیان فرهنگ آن‌ها را در امر تولید فرهنگی یاری دادند. در خبری آمده بود دولت فدرال آلمان مبلغ 50 میلیارد یورو به بخش فرهنگی اختصاص داده است. ضربه به نشر کشور از آن نوع ضرباتی است که صدای آن بعدها و به شکل ناهنجاری در خواهد آمد.

نشر کشور ما بدون حمایت‌های همه جانبه رشد نخواهد کرد. حمایت‌ها لزوما نباید مالی باشند. این حمایت‌ها می‌توانند به شکل‌های مختلف انجام شوند. حتی شاید حمایت‌های غیر مادی تاثیرات بیشتری در تقویت نشر و توسعه مطالعه مردم داشته باشد. به عنوان مثال سازمان صدا و سیما با مولف‌ها و ناشران برنامه گفت‌وگو داشته باشند. برنامه‌های تبلیغی گسترده برای معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی داشته باشند. دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جوایز کتاب را بیشتر کند و برنامه‌های معنوی این‌چنینی در حمایت از صنعت نشر و کتابخوانی داشته باشند.

از طرفی، نا‌شران نیز باید کمر همت بسته، و با ازدیاد تلاش و فعالیت‌های خود، از این مشکلات و این گردنه صعب‌العبور به خوبی گذر نمایند. به امید بهروزی هر چه بیشتر در صنعت نشر و توسعه کتاب و کتابخوانی.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهمان ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    بیش از دو ماه است کتابخوان الکترونیکی سایز متوسط و بالا در بازار نیست. لطفا رسیدگی کنید.
  • عالی ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    واقعا قیمت کتاب بالاست..دختر من خیلی اهل مطالعه‌ست..ولی کتابها قیمتاش....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها