یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
دوست داشتن با کتاب‌ها پررنگ می‌شود!

تهمینه حدادی، نویسنده، و تصویرگر حوزه کودک و نوجوان، معتقد است کتاب‌هایی با موضوع دوست داشتن می‌تواند انتخاب مناسبی برای گذران اوقات‌فراغت خردسالان باشد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-تهمینه حدادی: به نظر من انتخاب کتاب‌هایی با موضوع دوست داشتن می‌تواند انتخاب مناسبی برای گذران اوقات‌ فراغت خردسالان و کودکان باشد. اغلب این کتاب‌ها با آموزش دیگر مهارت‌های رفتاری و امکان گفت‌وگو بین والد و کودک کارایی چندگانه‌ای پیدا می‌کنند که دوباره‌خوانی و درواقع کارایی این کتاب‌ها را صدچندان می‌کند. در ادامه چهار کتاب در زمینه دوست داشتن برای کودکان سه سال به بالا را به مخاطبان معرفی می‌کنم.

«همیشه‌ همیشه دوستت دارم»
این کتاب نوشته جاناتان اِمِت و ترجمه شراره وظیفه‌شناس است که ازسوی انتشارات کانون ‍پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده.
 

«همیشه‌ همیشه دوستت دارم» داستان ماجراجویی دو موش است که ویژگی‌های متفاوتی دارند، یکی از موش‌ها سن بیشتری دارد و به همین دلیل جثه‌اش بزرگتر است که او را با نام «دم دراز» می شناسیم. موش کوچکتر «دم کوتاه» است. قهرمان‌های این کتاب در طول بازی‌شان و در حال عبور از جنگل درباره‌ ویژگی‌های متفاوتشان صحبت می‌کنند. دم دراز به دم کوتاه یاد می‌دهد که وقتی بزرگتر شود بعضی از توانمندی‌‌ها را پیدا می‌کند اما به او نشان می‌دهد حالا هم که کوچک است ویژگی‌های مفیدی دارد که بزرگترها دیگر آن‌ها را ندارند. اما ماجرا این است که ویژگی کدامیک از آن‌ها بهتر است؟ کسانی که ویژگی‌های متفاوتی دارند می‌توانند دوست هم باشند؟ اصلا ما می‌توانیم کسانی را که شبیه ما نیستند دوست داشته باشیم؟

این کتاب به یکی از مهم‌ترین مفاهیم مهارتی یعنی ارتباطات اجتماعی می‌‍پردازد و برای کودکان بالای ۴ سال مناسب است.
 

«آبنبات چوبی قرمز بزرگ»
این کتاب نوشته نوشته رخسانا خان و ترجمه منیژه اسلامی است که از سوی کتاب‌های میچکا منتشر شده. خواهر بزرگتر در یکی از شهرهای کانادا به جشن تولد دعوت می‌شود. خانواده‌ پاکستانی او نمی‌دانند جشن تولد چیست و بعد از اعلام موافقتشان از دخترشان می‌خواهند تا خواهر کوچکتر خود را هم با خودش به جشن ببرد. علی‌رغم اینکه دختر بزرگتر می‌داند چه دردسرهایی ایجاد می‌شود ناچار به این خواسته تن می‌دهد. خواهر کوچک در مهمانی شلوغ می‌کند و آبروی خواهرش را می‌برد. اما آخرین ضربه را زمانی به خواهر بزرگترش می‌زند که پس از بازگشت به خانه درحالی‌که سهمیه‌ آبنبات چوبی خودش را در مهمانی خورده است سراغ آبنبات چوبی خواهرش می‌رود. معلوم است که خواهر بزرگتر شکست می‌خورد و مجبور است تسلیم شود اما اتفاق اصلی داستان چندسال بعد میوفتد، زمانی که خواهر بزرگتر می‌تواند انتقام بگیرد....

این داستان درباره چند مهارت مهم است: بخشش، دوست داشتن، تعامل با کوچکترها و... اما نکته‌ مهم کتاب نه جایزه‌هایی است که این اثر دریافت کرده و نه میزان تیراژ میلیونی آن در ده‌ها کشور. ماجرا این است که تمام این اتفاقات برای نویسنده پاکستانی کتاب رخ داده است، او آبنبات چوبی قرمز بزرگ خواهرش را خیلی سال پیش کش رفته است.
 

«صبح بخیر همسایه»
این کتاب نوشته دیوید کالی و ترجمه رضی هیرمندی است که از سوی انتشارات کتاب چ منتشر شده. موش کوچک برای صبحانه نیاز به تخم‌مرغ دارد اما باید آن را از همسایه‌اش قرض بگیرد. او به در خانه همسایه می‌رود، اما همسایه تخم مرغ ندارد و می‌تواند وسیله‌ دیگری به موش کوچک بدهد. بعد هردو به در خانه‌ دیگر حیوانات جنگل می‌روند و هرکسی یکی از وسایل را آماده می‌کند. خدای من راکون و موش کور و ... همه هستند. حالا باید جایی را پیدا کنند تا بشود کیک صبحانه را ‍پخت! بالاخره کیک آماده می‌شود ولی مساله مهم این است که سهم هرکسی چقدر است؟ کدام ماده برای تهیه کیک مهم‌تر بوده است؟ 

این کتاب به مهارت‌ها همیاری و همکاری و کار گروهی اشاره می‌کند.
 

«درخت دختر» 
این کتاب نوشته لوری نیکُل و ترجمه آناهیتا حضرتی است که از سوی انتشارات پرتقال منتشر شده. به مناسبت تولد دختر کوچک یک درخت افرا توی باغچه کاشته می‌شود. هر دو افرا با هم بزرگ می‌شوند و دوست‌های خوبی برای هم هستند. آن‌ها همدیگر را دوست دارند و از همدیگر مراقبت می‌کنند تا اینکه یک روز خواهر کوچکی به خانواده اضافه می‌شود. مامان و بابا یک درخت بید کنار درخت افرا می‌کارند و اسم دختر جدیدشان را هم می‌گذارند بید. افرا حالا دیگر حسابی سرش شلوغ است، از طرفی نمی‌داند چطور دوست‌داشتنش را بین خواهرش و درخت تقسیم کند. او نمی‌داند باز درخت او را مثل قبل دوست دارد یا نه؟

این کتاب هم مانند دیگر کتاب‌‌ها علاوه بر اینکه به مفهوم دوستی می‌پردازد، به کودک درباره تکامل، روابط در خانواده و برنامه‌ریزی اطلاعاتی می‌دهد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها