دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
​یک نفر از گشنگی در حسرت نان شاعر است/ یادداشت و شعر صابر قدیمی به مناسب روز قلم

صابر قدیمی از شاعران و طنزپردازان کشورمان به مناسبت 14 تیرماه، روز قلم شعر و متن کوتاهی را در اختیار ایبنا قرار داده است، که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روز قلم بهانه بسیار خوبی است که برای یک روز هم که شده دست از حرف دست بکشیم و گوش به صحبت‌های اهل قلم بدهیم. قشر کوچکی که بی‌توجه به تمام بی‌توجهی‌ها مسیر خود را ادامه می‌دهد و با اتفاقات خوب و بدی که پیرامون این حوزه اتفاق می‌افتد کاری ندارد. از این رو، صابر قدیمی، شاعر و طنزپرداز کشورمان به مناسبت 14 تیرماه (روز قلم)، شعر و متن کوتاهی را در اختیار ایبنا قرار داده، که در ادامه می‌خوانید.
 
قلم خاصیتی دارد که سر تا سینه بشکافی
دگربارش بفرمایی به فرق سر دوان آید
سعدی

صابر قدیمی، شاعر و طنزپرداز:‌ در روزگاری که رونق بازار از سکه افتاده و دهان عده‌ای در راه امرار باده‌ رفاه حداقلی، آسفالت حداکثری گردیده است همچو جاده، سخت می‌نماید که از اهالی قلم باشی و جوهر و جوهره‌ خود را بر کاغذ آز و نیاز نپاشی.

چه صاحبان قلمی که در اوج تنگ‌دستی، دست حقارت بر دامن پیره زنان عشوه‌گر دهر نزدند و چه قلم‌فروشان و نان به نرخ روز خورانی که از هیچ وجود و جودشان، یک شبه به مکنت و ثروت این هیچستان رسیده‌اند.

با تمام دل خود، دست‌بوس بزرگانی هستم که با ریختن جوهر خویش بر پای درخت عدالت و شهامت، ما را از سایه‌ دلچسب شرافت بهره‌مند ساخته‌اند و مایه‌ افتخار بوستان انسانیت هستند و به قول صائب تبریزی:

«سر نمی‌پیچد به ترک سر ز تیغ آبدار
این‌قدر کس چون قلم عاشق سخن باشد چرا»
 
در ادامه شعری را از صابر قدیمی می‌خوانیم:
 
یک نفر از گشنگی در حسرت نان شاعر است
یک نفر از عمق روحش، از دل و جان شاعر است

خسته‌ام از این همه شاعر نمای جیره‌خوار
دور هر دیگی که می‌جوشد هزاران شاعر است

بچه شیطان‌ها میان ما خدایی می‌کنند
بی‌گناهیم و نمی‌دانیم شیطان شاعر است

بی‌قرار و مضطرب، آشفته و درگیر درد
حال و روزش دیدنی، انگار تهران شاعر است

زنده می‌ماند میان قلب مردم تا ابد
آنکه از عمق وجودش،از دل و جان شاعر است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها