جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۲
نمایشگاه کتاب های عتیقه در نمایشگاه کتاب لایپزیک

صبح پنج شنبه 17 مارس (26 اسفند) با گشایش درهای نمایشگاه کتاب لایپزیک به روی بازدید کنندگان ، نمایشگاه کتاب های عتیقه لایپزیک نیز در این نمایشگاه کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت رسمی این نمایشگاه، این بخش که با تقاضای بسیار زیاد از سوی علاقمندان برپا شد، از ساعت 10 صبح به وقت محلی با حضور 71 غرفه دار از داخل و خارج کشور آلمان به عرضه کتاب های چاپی چند قرن گذشته تا قرن 20 پرداخت. در این نمایشگاه عتیقه شناسان و کلکسیونرهایی از کشور های آلمان، هلند ، اتریش، سوئد، جمهوری چک و مجارستان کتاب ها ، آثار گرافیکی و آثار دست نویس عتیقه و دست دوم خود را به نمایش درآوردند. 

امسال برای نخستین بار 9 غرفه دار جدید در این بخش دیده می شوند که «گرگور باخمن» و «کارستن ریبیکی» از درسدن و «وینفرید کوهن» از برلین از جمله آن ها هستند.در این نمایشگاه در بخشی با عنوان «مسافت ادبی» پیرامون فضای خارجی منطقه نمایش کتاب های عتیقه ، غرفه داران به ارائه کتاب های داستانی، تاریخ ادبی و فلسغی در طیف قیمت 5 تا 20 یورو می پردازند.طبق گفته «دتلف تورش» برگزار کننده این نمایشگاه، عرضه کتاب در این بخش به دلیل تقاضای بسیار زیاد مخاطبان در سال جاری افزایش یافته است. 

نمایشگاه کتاب های عتیقه لایپزیک در نمایشگاه کتاب لایپزیک در محوطه جدید نمایشگاه در سالن 3 غرفه دی 600 از 17 تا 20 مارس (26 تا 29 اسفند) هر روزه از ساعت 10 تا 18 پذیرای بازدیدکنندگان است. 

نمایشگاه کتاب لایپزیک با خوشبینی افتتاح شد
اما نمایشگاه کتاب لایپزیک چهار شنبه شب 16 مارس (25 اسفند) با اهدای جایزه کتاب لایپزیک برای درک اروپایی به «مارتین پولاک» نویسنده 66 ساله اتریشی به طور رسمی افتتاح شد.این ناشر، نویسنده و مترجم اتریشی این جایزه 15 هزار یورویی را برای کار مهم ، به یاد ماندنی و مسیرنمای خود به خود اختصاص داد.«سیبیله لویچاروف» نویسنده آلمانی در مراسم اهدای این جایزه در سخنانی تحسین آمیز گفت : «پولاک یک فرد به شدت دقیق بدون شیفتگی وسواس گونه است. او زبانی روشن و واضح را به کار می بندد و هرکه براحتی کتاب می خواند، می تواند پولاک را بفهمد.» 

آخرین رمانی که از «پولاک» منتشر شده «قیصر آمریکا» نام دارد. داستان این رمان در مورد فرار دسته جمعی یهودیان از گالیسیا به لهستان و اوکراین در آغاز سده گذشته است.این نویسنده اتریشی که روزنامه نگار نشریه اشپیگل نیز بوده در نطق تشکر خود به کشورهای غرب اروپا هشدار داد که همسایگان شرقی خود را فراموش نکنند.وی افزود : اروپای آزاد و متمول مرزهای خود را از بخش شرقی تغییر داده است اما با این اقدام این مرزها ناپدید نمی شوند و به قوت خود باقی اند. انسان باید تا حد امکان از روی محبت با خویشان نیازمند و همسایگان رفتار کند.فقر نگران کننده است و علاوه بر این می تواند امنیت ما ، قانون و یا دست کم رفاه ما را به مخاطره بیافکند.» 

در نمایشگاه کتاب لایپزیک تا روز یکشنبه 29 اسفند 2150 غرفه دار به نمایش آثار خود می پردازند، 1500 نویسنده جدیدترین کتاب های خود را در طول روز در نمایشگاه و شب ها در مکان های مختلف شهر لایپزیک روخوانی می کنند و کشورهای ایسلند و صربستان میهمان امسال این نمایشگاه هستند. 

از سوی دیگر صنعت کتاب آلمان امسال میزان فروش خوبی را تجربه می کند.به گفته «گوتفرید هونه فلدر» مدیر بورس ناشران وکتابفروشان آلمان، همزیستی کتاب های چاپی و دیجیتالی یک حال و هوای شگفت انگیز غیر تحریک کننده را در این بخش به وجود می آورد، زیرا محتواها نوسازی می شوند و خوشبختانه نه به قیمت کتاب های چاپی. 

سال گذشته مجموع بخش کتاب 8/2 درصد کاهش فروش را تجربه کرد، اما سال 2011 با روندی مثبت آغاز شده زیرا گردش مالی در ماه ژانویه نسبت به زمان مشابه درسال گذشته 8/1 درصد افزایش داشته است.«هونه فلدر» در این زمینه افزود: تصور می کنم که در آلمان باز هم کتاب های چاپی خوانده می شوند. آن هم به طور عمده و موثر و همزمان بازار کتاب های دیجیتال گسترش می یابد. 

«مارتین بول وگنر» مدیر عامل نمایشگاه لایپزیک نیز اظهار داشت: اشتراک مساعی شگفت انگیزی بین ناشران کلاسیک و بخش خدمات دیجیتالی کتاب وجود دارد. در مقایسه با سال گذشته در این نمایشگاه پنج درصد فضای بیشتر اجاره شده که بیشتر از همه انتشاراتی های کوچکی که برای نخستین بار به این نمایشگاه آمده اند در این امر دخیلند. پس از شرایط دشوار سال گذشته ، امسال و در این جا تعهد آشکار ناشران به این نمایشگاه قابل رویت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها