چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۹
تقدیر از یک عمر فعالیت ادبی «اسکار نگت»

بنیاد «آگوست ببل» واقع در شهر «لوبک» که در سال 2010 توسط «گونتر گراس» نویسنده برنده جایزه نوبل آلمان تاسیس شده است، «اسکار نگت» فیلسوف اجتماعی را به عنوان برنده اولین دوره جایزه ادبی خود با نام «آگوست ببل» برگزید.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری اتریش، فیلسوف 76 ساله آلمانی این جایزه 10 هزار یورویی را برای یک عمر فعالیت و خدمات در راستای جنبش های اجتماعی آلمان کسب می کند.

قرار است این جایزه ادبی از شخصیت هایی که همانند «آگوست ببل» در مسیر جنبش های اجتماعی آلمان خدمات انجام داده اند حمایت  و آن ها را وارد حافظه ملی کند. 

«نگت» که همواره در عرصه معنا و مفهوم به فعالیت پرداخته و اثر گذار بوده ، در سال 2010 نیز کتاب «انسان سیاسی» را در همین راستا منتشر کرد.

این جایزه ادبی در تاریخ 21 مارس (اول فروردین 1390) در «ویلی براندت هاوس» در برلین اهدا می شود و سخنرانی تحسین «نگت» را نیز «هریبرت پرانتل» روزنامه نگار اجتماعی بر عهده دارد.«نگت» در کنار «یورگن هابرماس» به عنوان یکی از جامعه شناسان و فیلسوفان اجتماعی پیشرو کشور آلمان به شمار می رود. 

«نگت» در سال 1934 در «کاپکایم / اوست پروس» متولد شده و در رشته فلسفه و جامعه شناسی همراه «مکس هورکهایمر» و «تئودور و آدورنو» در «فرانکفورت آم ماین» تحصیل کرد و در همان جا به درجه دکتری دست یافت. وی در سال 1970 کرسی استادی رشته جامعه شناسی دانشگاه گوتفرید ویلهلم لایبنیتس را احراز کرد و تا سال 2002 یعنی تا زمان بازنشستگی خود در این دانشگاه تدریس می کرد. او به شکلی تنگاتنگ با جنبش های اتحادیه کارگری ارتباط دارد. 

جایزه ادبی «آگوست ببل» در آینده هر دو سال یکبار اهدا خواهد شد. «آگوست ببل» در 22 فوریه 1840 در «دویتس» در کلن متولد شد و 13 آگوست 1913 در «پاساگ» در سوییس درگذشت.اوهمراه با «ویلهلم لیب کنشت» از موسسان سوسیال دموکراسی در آلمان بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها