جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
اسلام و نقش خانواده در قبال فرزندان

ويرايش دوم كتاب «حقوق فرزندان در مكتب اهل‌بیت(ع)» نوشته محمدجواد مروجي طبسی و با مقدمه استاد محقق آيت‌الله حاج شيخ محمد‌هادي معرفت از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد. اين كتاب «حقوق» و «تكاليف» فرزندان در برابر والدين را با استناد به منابع معتبر ديني بررسي و ديدگاه‌هاي اسلام در اين زمينه را ارايه مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب با بررسي وظايف والدين و مربيان در برابر فرزندان، حقوقي را كه آنها در تعليم، تربيت و مراحل گوناگون پرورش نيازمندند، يادآور مي‌شود.

در حالي كه درباره وظايف فرزندان ديدگاه‌ها و نظريات گوناگوني وجود دارد، رهنمودهايي جامع از سوى خاندان وحى و نبوت ارائه شده است. كتاب حاضر، با بررسى عميق در منابع حديثى، حقوق فرزندان را در مكتب اهل‏بيت(عليهم‌السلام) در فصل‏هاى متعدد بيان مي‌كند.

بر اساس مطالب كتاب، خانواده نخستین کانون تربیت کودک و معمار نخستين شخصیت اوست. در همین مدرسه بزرگ تربیتی است که فرزندان به تدریج از رفتارهای پدر و مادر الگوبرداری می‌کنند. کودکان تا چند سالی مقلدند و مطابق اصل «همانند‌سازی» تلاش می‌کنند که کارهای خود را «همانند» و «شبیه» آنان سازند. از آن جا که کودکان مطابق فطرت الهی، خداپرست و درست‌کردار به دنیا آمده‌اند؛ چنانچه در محیط تربیتی آنان، رفتارهای مطابق آیین توحید باشد و والدین به وظایف خویش آشنا باشند، آنان نیز موحد و متقی خواهند شد وگرنه منحرف می‌شوند؛ چنان که پیامبر خدا(ص) فرمود: «المولود یولد علی‌الفطرة الا ان ابواه یهودانه و ینصرانه و یمجسانه؛ فرزند بر فطرت پاک الهی آفریده شده است، مگر آن که پدر و مادرش او را یهودی، نصرانی و یا مجوسی کنند.»

مسوولیت خانواده و پدر و مادر تنها تامین غذا و لباس و بهداشت فرزندان نیست؛ بلکه باید آنان را بر فطرت توحیدی و الهی تربیت کنند و بر رفتار، گفتار، دوست، عبادت و ... . کودکانشان نظارت کامل داشته باشند. توجه والدین به کودکان موجب رشد و شادابی و صلاح آنان می‌شود و آنان را از دام‌هایی که شیاطین در پیش رویشان گسترده‌اند، نجات می‌دهد. عدم توجه و رها کردن فرزندان، موجب افسردگی، غلتیدن در منجلاب گناه، همنشینی با دوستان بد و در نهایت نابودی او می‌شود.

در بخشي از مقدمه اين اثر به قلم نويسنده آمده است: «کتاب حاضر بیان کننده حقایق و دستورالعمل‌هایی است که ما در تربیت فرزندانمان به دنبال آن هستیم، زیرا بنیانش بر گفتار و کردار و توصیه‌های معصومین‌(عليهم‌السلام) به فرزندانشان است و تنها امتیاز این نوشته این است که سعی شده در حد امکان سیره معصومین‌(عليهم‌السلام) و کیفیت برخورداری و معاشرت آنان با فرزندانشان نقل شود و به عنوان راه حل نهایی مطرح گردد، بنابراین، بیشتر به روایاتی اشاره شده که در آنها کلمه "فرزندم" آمده و یا وظیفه مشخص و معینی را برای پدر و مادر بیان کرده است.
اما انگیزه و هدف از تالیف آن، این بود که با رهنمودهای پیشوایان معصوم، جان میلیون‌ها کودک و جوان از خطر انحراف، و هزاران خانواده از فروپاشی نجات یابد. زیرا با توجه به اوضاع کنونی جهان که فساد اخلاقی و انحراف عقیدتی به اوج خود رسیده است و از هرسو نغمه ویرانگری به گوش می‌رسد، به علاوه شیاطین با هزاران دام، راه بر کودکان و نوجوانان گرفته‌اند تا آنان را در منجلاب فساد و نیستی غوطه‌ور سازند. از این‌رو وظیفه هرمسلمان دل‌سوزی است که نهایت تلاش خود را جهت نجات نونهالان و حفظ خانواده‌ها بنماید. این انگیزه وقتی در من شدت پیدا کرد که به مناسبتی کتاب شریف "وسائل‌الشیعه" و "مستدرک‌الوسائل" و دیگر متون روایی را بررسی مي‌كردم، در اين بررسي به روایاتی برخوردم که وظایف پدران را در مقابل فرزندان خود بیان می‌کرد، سخت مجذوب این روایات شدم و تصمیم گرفتم با فرصت و دقت بیشتری به جمع‌آوری آنها بپردازم تا با الهام از روایات، یک دستورالعمل نسبتا جامعی که دربردارنده گفتار و سیره عملی پیشوایان معصوم‌(ع) است، درباره چگونگی تربیت فرزندان برای پدران و مادران عزیز ارائه نمایم.»

از ديگر آثار اين نويسنده مي‌توان به كتاب‌هاي «قم عاصمه‌الحضاره ‌الشیعیه»، «حیاةالصدیقة فاطمة(س)؛ دراسة و تحلیل»، «اقرا ... ثم تزوج!»، «حیاة الامام‌الهادی، دراسة و تحلیل»، «اهل‌البیت(ع) فی فترةالصغر»، «البکاء علی‌النبی و آله علی ضوءالسنه والسیره»، «حوارات ساخته بین معاویه و اصحاب علی(ع)»، «حیاة الامام ‌العسکری، دراسه تحلیلیه تاریخیه علمیه لحیاة الامام ‌الحسن ‌العسکری(ع)»، «زنان در حکومت امام زمان(ع)» و «بامداد بشریت؛ مجموعه‌ای از پرسش‌ها و پاسخ‌ها پیرامون امام زمام(عج)» اشاره كرد.
 
ويرايش دوم كتاب «حقوق فرزندان در مكتب اهل‌بیت(ع)» (با ويريش جديد) در شمارگان 3000 نسخه، 288 صفحه و بهاي 22000 ريال (با تخفيف ويژه به سفارش مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري) راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط