دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸
راز عظمت سعدی در سنت عرفان اسلامی

نشست چهارشنبه(20 بهمن) از سلسله نشست‌های سرای اهل قلم به بررسی موضوع «راز عظمت سعدی در سنت عرفان اسلامی» اختصاص دارد. در این جلسه سعدی و جایگاه او از منظر عرفان و تصوف اسلامی بررسی می‌شود.\

علی‌محمد صابری، دبیر این نشست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در این نشست جایگاه سعدی، مبانی کلی اندیشه‌های او و راز عظمت سعدی در سنت عرفان و تصوف اسلامی بررسی می‌شود.

سیدحسن شهرستانی، استاد دانشگاه هنر و مهدی کیایی، مولانا‌پژوه و سعدی‌پژوه میهمانان حاضر در این جلسه هستند که به بحث در موضوع نشست می‌پردازند.

صابری با تاکید بر این که در این جلسه سعدی و آثار سعدی به هیچ‌وجه از دیدگاه ادبی بررسی نمی‌شود، اظهار داشت: بسیاری سعدی را از دیدگاه‌های ادبی بررسی کرده‌اند و به بحر شعرهای او و یا آرایه‌هایی که در شعرهایش به‌کار گرفته است پرداخته‌اند. اما در این نشست ما به سراغ ذوق و ادبیات غنایی سعدی نمی‌رویم.

وی ادامه داد: همچنین از منظر روان‌شناسی نیز به سراغ سعدی نمی‌رویم. هرچند سعدی اوج تجلی غزل فارسی است، اما هدف از این جلسه پرداختن به عرفان سعدی است و افق فکری او را در عرفان اسلامی بازگو می‌کنیم.

دبیر این نشست از سعدی به عنوان یک ادیب یاد و تصریح کرد: اما توجه داشته باشیم که او ادب را نزد شیخ عمر سهروردی که یکی از عارفان بزرگ آن دوران بوده فرا گرفته است و بنابراین ادب او ریشه در عرفان دارد.

وی به بررسی کتاب‌های «گلستان سعدی» و «بوستان سعدی» در این نشست اشاره کرد و افزود: «گلستان سعدی» کتابی اخلاقی و عرفانی است و در این نشست تاحدودی از جنبه‌های اخلاقی به آن پرداخته و برخی از حکایت‌های آن بررسی می‌شود.

نشست بررسی «راز عظمت سعدی در سنت عرفان اسلامی» چهارشنبه(20 بهمن) از ساعت 16 و 30 دقیقه تا 18 و 30 دقیقه با حضور کارشناسان و علاقه‌مندان این حوزه در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط