سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۹
«نانو تكنولوژي براي مهندسين» منتشر شد

«نانو تكنولوژي براي مهندسين» به قلم دكتر سعيد اسدي و مهندس هانيه پناهي از سوي انتشارات فرمنش منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نانوتكنولوژي در سال‌هاي اخير يكي از مهمترين و رو به رشدترين زمينه‌ها، در علوم مهندسي، فيزيك و شيمي بوده است. اميد زيادي به تكنولوژي نانو براي توسعه و پيشرفت صنعتي وجود دارد. براي درك تاثير نانوتكنولوژي در پيشرفت‌هاي صنعتي، نياز به درك مفاهيم اوليه آن به همراه آشنايي با كاربردهاي متنوع به ويژه در علوم مهندسي است. 

در اين كتاب مفاهيم اوليه به همراه كاربردهاي نوين نانو تكنولوژي براي دانشجويان بيان شده است. پوشيده نيست كه تدريس درس نانو در رشته‌هاي گوناگون به زودي اجرايي مي‌شود. سرفصل اين درس براي رشته‌هاي مختلف به دليل گستردگي علم نانو متفاوت است، ولي براي رشته‌هاي مهندسي سرفصل يكساني را مي‌توان تعريف كرد.

اين كتاب به دنبال ارايه فصل‌هايي است كه دانشجويان رشته‌هاي مهندسي را با علم نانو آشنا كند. يكي از ويژگي‌هاي اين كتاب مناسب بودن آن براي دانشجويان رشته‌هاي مهندسي اجرايي و عمومي است. مطالعه اين كتاب ديدگاه مناسب از علم نانو و تفكر لازم براي استفاده از آن را براي يك مهندس به ويژه در كارهاي صنعتي ايجاد مي‌كند.

در اين كتاب سعي شده كه مفاهيم اوليه و كاربردهاي نانو تكنولوژي به صورت پرسش و پاسخ به دانشجويان منتقل شود. با توجه به نوظهور بودن و گسترش روزافزون نانو تكنولوژي هر روز تحقيقات و كاربردهاي جديدي در رابطه با علم نانو‌ ديده مي‌شود.

اين كتاب داراي شش فصل با عناوين چرا نانو (اندازه، سطح و حجم ذرات نانو)،‌ طبيعت ذرات (تعريف ذرات، تغيير خصوصيات، انفجار گرد و غبار)، ‌توزيع اندازه ذره (ميانه و ميانگين اندازه ذرات، منحني توزيع فراواني، اهداف فرآيند كاهش اندازه، ‌تكنولوژي اميد بخش براي آينده)، كاربرد نانو مواد (فلزات، آلومينيم، نيكل، طلا، اكسيد آهن، اكسيد آلومينيم،‌ اكسيد روي و...) است.

نانوتكنولوژي كاربرد وسيع و روزافزوني در صنايع گوناگون از جمله نانو الكترونيك، داروسازي، ‌انرژي، بيوتكنولوژي، تكنولوژي اطلاعات و به طور كلي ساخت و توليد دارد. در اين كتاب دليل استفاده گسترده از نانو بيان شده و مهندسان با محاسبات اوليه سطح و حجم نانو ذرات، ‌محاسبات توزيع نانو ذرات، روش‌هاي توليد نانو ذرات و محاسبات جداسازي آنها از ذرات ميكرو آشنا مي‌شوند. همچنين كاربردهاي نانوتكنولوژي به ويژه در علوم مهندسي و صنايع در كتاب بيان شده است.

كتاب «نانو تكنولوژي براي مهندسين» در 117 صفحه، 1000 نسخه و بهاي 25 هزار ريال از سوي انتشارات فرمنش منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها