یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۹

محمد دبير مقدم، معاون علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در همایشی با نام «نقش سیبویه و شیوه زبان‌شناختی وی در نزدیکی فرهنگ‌ها» كه آذر امسال توسط يونسكو در پاريس برگزار مي‌شود، با موضوع «آراي زبان‌شناختی سیبویه» سخنرانی می‌کند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، با همکاری هیات نمایندگی عمان در این سازمان، همایشی به مناسبت سال بین‌المللی نزدیکی فرهنگ‌ها و نکوداشت یک‌هزار و دویست و پنجاهمین سالگرد تولد ابوبشر سیبویه با نام «نقش سیبویه و شیوه زبان‌شناختی وی در نزدیکی فرهنگ‌ها» برگزار مي‌كند.

اين همايش در تاریخ نهم دسامبر 2010 (هجدهم آذر 1389) در مقر دبیرخانه یونسکو در پاریس برگزار مي‌شود.

در این همایش، صاحب‌نظران و شخصیت‌هایی از کشورهای عربی، جمهوری اسلامی ایران و نقاط مختلف جهان شرکت خواهند داشت و در این هم اندیشی یک روزه موضوعاتی چون «نقش سیبویه در ایران اسلامی و گفت‌وگوی بین فرهنگ‌ها»، «نقش سیبویه در گفت‌وگوی بین ایرانیان و اعراب»، «نقش سیبویه در زمینه زبان‌شناسی» و «نقش سیبویه در تعامل زبان فارسی و عربی»  مورد بحث قرار خواهد گرفت.

محمد‌رضا مجیدی، سفیر و نماینده دايم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، طی نشست‌هایی با فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در مورد محتوای علمی این همایش تبادل نظر کرده است.
 
در این همایش محمد دبیرمقدم، معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سخنرانی خود را با عنوان «آراي زبان‌شناختی سیبویه در مقایسه با نظریه‌های زبان‌شناسی نوین» ارايه خواهد کرد.
 
ابوبشر عمرو بن عثمان سیبویه، به سال ۱۴۰ هجری قمری در شهر بیضا، از توابع فارس زاده شد. 

وی از علمای بزرگ نحو و علوم عرب و از فلاسفه بنام است. مهم‌ترین کتاب او، الکتاب، نخستین کتاب حاوی صرف و نحو و از منابع و مآخذ قابل اطمینان است. اهمیت تاریخی سیبویه از آن‌ جهت است که وی نخستین فردی بود که برای زبان عربی صرف و نحو نوشت و صداها را در این زبان مشخص ساخت. بنابراین، علامات ضمه، فتحه، کسره و تنوین‌ها اختراع و کار سیبویه ایرانی است. سیبویه در چهل‌سالگی در شهر شیراز درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها