یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۰
بازسازي تهران با آجرهايي از جنس کتاب

مدير كل مطالعات اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران از انتشار 50 عنوان كتاب جديد در سال 89 خبر داد و گفت: تمامي آثار انتشار يافته اين سازمان توسط استادان و نويسندگان مجرب به رشته تحرير در آمده‌اند و دفتر مطالعات اجتماعي و فرهنگي شهرداري، تنها به عنوان ارگان نظارتي، كارها را پيگيري و نتايج آن را در سند‌هاي كاربردي شهرداري اجرا مي‌كند._

سيدرضا مصطفوي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: توجه به تاليف آثار مكتوب از سال 1385 با سفارش سازمان‌ها و ادارات كل حوزه شهرداري در دستور كار قرار گرفت و در پي تحقق آن، پيشنهادهاي ادارات و سازمان‌ها بعد از تصويب شوراي كتاب به مولفان سفارش داده شد و كتاب‌هاي كاربردي به نگارش در‌‌آمد.

مصطفوي ادامه داد: اين تغييرات از سال 85 آغاز شد و توجه به مطالعه در انجام امور شهري به دغدعه‌اي تبديل شد كه نشان مي‌داد بدون مطالعه و پژوهش نمي‌توان در انجام امورات مختلف اداره شهر كاري را به درستي انجام داد، زيرا بدون در نظر گرفتن فعاليت‌هاي پژوهشي و برنامه‌ريزي، اجراي طرح‌ها نتيجه عكس داشت. در واقع، توجه به پژوهش و به كارگيري آن در طرح‌هاي مختلف عمراني و فرهنگي باعث تغيير گسترده چهره شهر تهران مي‌شود.

مدير كل مطالعات اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به جايگاه معاونت مطالعات اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در تاليف كتاب‌ها و منابع پژوهشي خاطرنشان كرد: اين معاونت كار نظارت بر تاليف كتاب‌ها را عهده‌دار است و  امور تحقيقي و تاليفي را به استادان دانشگاهي و مراكز علمي مي‌سپارد تا با تنوع موضوعات مطالعاتي شهرداري و تحقيق و پژوهشي كاربردي، كتاب بنويسند.

مصطفوي با اشاره به كتاب‌هاي ترجمه شده اين سازمان و بومي‌سازي اين آثار و انطباق آن با مسائل مطرح در ايران گفت: بيشتر كتاب‌‌هاي ترجمه شده درباره موضوعاتي‌اند كه تاكنون درباره آنها در ايران كتابي تاليف نشده است. بنابراين اين گونه كتاب‌ها بومي‌سازي نمي‌شوند،اما موارد ذكر شده و كاربردي آنها در پي تصويب يك سند راه‌بردي و دستورالعمل‌هاي مختلف با توجه به ويژگي‌هاي شهر تهران تنظيم و به مرحله اجرا گذاشته مي‌شوند. 

مصطفوي افزود: ارتباط شهرداري با مردم به گونه‌اي است كه بازتاب فعاليت‌هاي آن به خوبي نمايان مي‌شود. بنابراين كار‌هاي پژوهشي بر اساس نوع كار و ارتباط آن با موضوعات شهر تهران انتخاب مي‌شوند كه برطرف كردن موانع و رسيدن به مسائل كارشناسي شده و استاندارد، نيازمند مطالعات و پژوهش‌هاي كاربردي است.

مدير كل مطالعات اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران درباره مراحل مختلف پژوهشي اين سازمان تصريح كرد: پژوهش‌ها علمي به صورت كاملا تفكيك شده‌ يا با توصيف داده‌ها جمع‌آوري مي‌شوند. براي جمع‌آوري داده‌ها نيز پايگاه «داده‌هاي اجتماعي و فرهنگي شهرداري» مسايل را بر اساس شاخص داده‌‌ها تعريف و مبناي سياست‌گذاري قرار مي‌دهد و در مرحله دوم به نيازسنجي و تدوين پژوهش مي‌انجامد. مرحله سوم نيز پژوهش اثربخش را تشكيل مي‌دهد، زيرا زماني كه مطالعه يك برنامه پيشنهادي به مرحله اجرا در‌مي‌آيد، مي‌توان دريافت كه تا چه اندازه تاثيرگذار است، به اهداف شهري رسيده يا خير و ديگر اين كه شهروندان تهراني چقدر از انجام كار‌ها رضايت داشته‌اند.

مدير كل مطالعات اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در ادامه به ديگر موضوعات تاليفي شهرداري اشاره كرد و گفت: 22 عنوان كتاب كه به مسائل اجتماعي و فرهنگي شهرداي تهران ارتباط دارند و اطلاعات آماري را ارايه مي دهند و همچنين 22 عنوان كتاب ديگر نيز در حوزه حاشيه‌نشيني، ورزش همگاني، ورزش شهروندي، آسيب‌هاي اجتماعي و نظرسنجي‌هاي، توسعه كار آفريني و چند عنوان كتاب با موضوع زنان و شهر تهران به نگارش در‌خواهد آمد. 

وي افزود: با توجه به شاخص‌‌ها هر سال نظرسنجي‌هايي صورت مي‌گيرد و مشخص مي‌کند که ميزان رضايت مردم نسبت به امور و فعاليت‌هاي شهرداري كاهش يا افزايش يافته است يا رفتار مديران و كارشناسان با ارباب رجوع و در ديگر حوزه‌ها چگونه بوده است. تمامي اين موارد به صورت كتاب منتشر و در اختيار برنامه‌ريزان شهري قرار داده مي‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط