در نشست سراي اهل قلم كه به نقد و بررسي نمايشنامه "خشم و هياهو "اختصاص داشت ، مهرداد راياني مخصوص گفت:سعي مي كنم در آثارم شفاف باشم و هميشه براي مخاطب نوشته ام.
در ابتداي اين برنامه "عباس حبيبي"،"كامران علمدهي" و "محمد باباوند" به روخواني نمايشنامه "خشم و هياهو" پرداختند.
در ادامه"مهرداد راياني مخصوص" گفت:از سال 62 وارد فضاي جدي تئاتر شدم و "صبور" اولين نمايشنامه اي بود كه نوشتم.
وي با اشاره به اينكه نمايشنامه هاي "عزيز مايي"،"دغدغه هاي پرچين چهار زبل و رمز و رازهاي دور و دراز نيمه شب"،"شب نشيني در جهنم"،"مرده شور" از ديگر آثارم است،گفت:دو كتاب درباره تحليل و درك مباني تئاتر نوشته ام كه بزودي منتشر مي شود.
اكبرلو در اين برنامه گفت:آثار راياني به "تئاتر اجتماعي" تعلق دارد و بيشتر نوشته هاي وي مسائل معاصر اجتماعي را تحت پوشش قرار مي دهد.
كيومرث مرادي ادامه داد:راياني مخصوص صاحب زباني متفاوت و به روز در نمايشنامه هايش است و اين تفاوت به زندگي شخصي و تجربه جواني او بر مي گردد.
وي با اشاره به اينكه نمايشنامه هاي راياني مخصوص نوعي از تئاتر اجتماعي است و شخصيت ها از بطن جامعه هستند،گفت:به دليل زاويه ديد نويسنده در نمايشنامه هايش، شخصيت ها را زنده و به روز مي بينيم و اساسا شخصيت هاي آثار وي جذاب هستند.
در ادامه نشست راياني مخصوص با اشاره به اينكه هنگام نوشتن به مخاطب بسيار توجه مي كنم و به رويكرد اجتماعي بسيار اهميت مي دهم،گفت:نمايشنامه"عزيز مايي" بيش از 100 اجرا داشته است و در انواع و اقسام صحنه اي،خياباني،سريال و تله تئاتر در آمده است و اين نشان از به روز بودن نمايشنامه دارد.
مرادي در ادامه با اشاره به اينكه ريتم،ضرباهنگ و لحن زبان نمايشنامه هاي راياني مخصوص بسيار موفق است و به چينش كلمات و نوع ديالوگ اهميت مي دهد،گفت: اوج كارگرداني راياني مخصوص در نمايش"خشم و هياهو" نمود پيدا كرد،در واقع در اين نمايش همه چيز متاثر از با هوشي راياني بود.
وي با اشاره به اينكه نمايشنامه نويسي كه به مسائل روز اجتماعي و به دغدغه آدم ها به صورت ريشه اي بپردازد، بسيار كم داريم،گفت:بعضي از نمايشنامه هاي راياني وقتي به سوي فرديت مي رود، ضعيف مي شود.
اكبرلو در ادامه نشست آثار راياني را به دو قسمت تقسيم كرد و گفت:دسته اول آثار وي ساختار خطي،ارسطويي دارند يعني علت و معلولي هستند با بحران شروع مي شوند و در انتها گره گشايي صورت مي گيرد،دسته دوم پيچش معماي دارند ولي الزاما از ساختار ارسطويي تبعيت نمي كنند.
راياني در ادامه با اشاره به اينكه نمايش موقعيت و ترسيم آن براي من مهم است، گفت:سعي مي كنم در آثارم شفاف باشم، هر كجا درصد ابهام را كاهش دادم،موفق تر عمل كردم.
وي "تهران پرندك" را بهترين نمايشنامه خود دانست و اضافه كرد:شيوه نوشتاري مثل اين نمايشنامه كم داريم.
راياني مخصوص با اشاره به اينكه نگاه كميك نمايشنامه"خشم و هياهو" باعث جذاب شدن اين اثر شده،گفت:دو نمايشنامه"خشم و هياهو" و "شب نشيني در جهنم" ادبيات فاخر و بلند ندارند ولي در اجرا خود را نشان دادند.
در ادامه مرادي اضافه كرد:اوج نمايشنامه نويسي راياني در نمايشنامه"عزيز مايي" است و نمايشنامه"هزاردستان" از نظر پختگي ديالوگ،شخصيت ها و چينش اهميت دارد.
مرادي يادآور شد:اگر نمايشنامه نويس و كارگردان روح خود را در اثر هنري كه مي سازد،شريك نكند،نمايش بازاري،ساده و سطحي در مي آيد.
نظر شما