یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵
موانع و راهكارهاي گذار به دموكراسي از نگاه «تيلي»

«چارلز تيلي» در كتاب «دموكراسي» ضمن بررسي جامعه‌شناسي تاريخ تحولات دموكراتيك، موانع گذار به دموكراسي را مطرح و فرآيندهاي لازم را براي تحقق آن بيان مي‌كند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه در سال 2007 نوشته شده، سبك و سياقي تئوريك دارد و نويسنده با رهيافت و نگاهي تاريخي، مقولاتي نظير نابرابري در سياست و اعتماد و بي‌اعتمادي را به عنوان زيرمجموعه‌هاي دموكراسي بررسي مي‌كند.

تيلي براي بررسي مقولات مورد نظرش، تحولات دموكراتيك كشورهاي مختلف نظير انقلاب فرانسه، برابري و نابرابري در سوييس و جامعه‌شناسي ونزوئلا را از نظر مي‌گذراند.

به گفته دكتر يعقوب احمدي، مترجم اين اثر، توجه اين نويسنده تنها معطوف به تحولات كشورهاي دموكراتيك نيست و با رهيافتي كه در پيش گرفته است، قدرت و سياست عمومي را در كشورهاي مناطق مختلف با گرايش‌هاي حكومتي مختلف بررسي مي‌كند.

اين استاد دانشگاه، رهيافت نويسنده را فرآيندي «جهتي» معرفي مي‌كند كه پيش از اين توسط «رابرت دال» به كار گرفته شده بود. تيلي اصلاحاتي در اين رهيافت صورت مي‌دهد تا با ويژگي‌هاي مورد نظر او مطابقت داشته باشند.

اين نويسنده در پايان كتابش از آينده دموكراسي سخن مي‌گويد و سيزده پرسش را به عنوان نتيجه‌گيري مطرح كرده، به آنها پاسخ مي‌ دهد. اين سيزده پرسش به عنوان موانع مراحل گذار به دموكراسي مطرح مي‌شوند كه پاسخ گفتن به آنها راه رسيدن به دموكراسي را هموارتر مي‌كند.

به اعتقاد تيلي، رسيدن به دموكراسي؛ فراهم شدن فرآيندهايي است كه بايد گردهم آيند و گذار به دموكراسي را ميسر سازند.

دگرديسي‌هاي روابط ميان سياست عمومي و شبكه‌هاي اعتماد، نابرابري گروهي و مراكز قدرت خودگردان و عوامل زمينه‌اي، از فرآيندهاي‌اند كه در آمادگي رژيم‌ها براي دموكراتيك شدن موثرند.

ترجمه اين كتاب پايان يافته و پس از طي مراحل اداري انتشار، از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط