دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۰
بیگی حبیب‌آبادی: هر حرکت تشویقی در حوزه کتاب مثبت است

پرویز بیگی حبیب‌آبادی، شاعر و از داوران جایزه «کتاب فصل»، حرکت‌های تشویقی و حمایتی در حوزه کتاب را مثبت می‌داند و معتقد است، اختلاف میان آثار معرفی شده به عنوان کتاب‌های برگزیده و آثار رسیده به مرحله نهایی اندک است و باید این آثار نیز از حمایت و تشویق برگزار‌کنندگان جایزه «کتاب فصل» برخوردار شوند.\

بیگی حبیب‌آبادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ارزیابی‌اش از جایزه «کتاب فصل» گفت: هرگونه حرکت تشویقی در زمینه کتاب و به ویژه حوزه شعر و ادبیات می‌تواند سبب بالندگی یک نسل ادبی شود و انگیزه مولف را در ادامه بهتر مسیر دوچندان کند.

وی افزود: جایزه «کتاب فصل» با انتخاب بهترین آثار در هر فصل دامنه رقابت را وسیع‌تر می‌کند. با شناختی که از حوزه شعر دارم معتقدم با برپایی چنین جایزه‌ها و جشنواره‌هایی شاعران حضور گسترده‌تر و فعالیت بیشتری در حوزه شعر دارند.

این شاعر در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا جایزه «کتاب فصل» می‌تواند بستر مناسبی برای جایزه «کتاب سال» باشد، تشریح کرد: بدیهی است کتاب‌هایی که در جایزه «کتاب سال» ارزیابی می‌شوند از چند مرحله ارزیابی عبور کرده‌اند. حضور کتاب‌های راه یافته به مرحله نهایی جایزه «کتاب فصل» در میان آثاری که باید در جایزه «کتاب سال» و مطابق با معیارها و تعاریف این جایزه ارزیابی شوند حداقل امتیازی است که این کتاب‌ها از آن برخوردارند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا چهار بار برگزاری این جایزه در طول سال می‌تواند زمان لازم برای بررسی و داوری آثار و دقت داوری‌ها را کاهش دهد توضیح داد: چهار بار برگزاری این جایزه در طول سال فرصت بیشتری را برای ارزیابی آثار فراهم می‌کند؛ چراکه در هر دوره از برگزاری آن تعداد آثار محدود و مشخصی بررسی می‌شوند. اما در دیگر جایزه‌ها و جشنواره‌ها تعداد آثاری که باید ارزیابی شوند بسیار بیشتر است.

بیگی حبیب‌آبادی یادآور شد: اگر مراحل اداری برگزاری جایزه «کتاب فصل» با دقت و زمان‌بندی مناسب صورت بگیرد و آثار به موقع در اختیار داوران قرار بگیرد زمان در نظر گرفته شده برای داوری، زمانی ایده‌آل است.

وی به ارائه پیشنهاداتی برای بهتر برگزار شدن جایزه «کتاب فصل» در دوره‌های بعد پرداخت و گفت: از آن‌جا که میان آثار رسیده به مرحله نهایی و آثار معرفی شده به عنوان کتاب‌های برگزیده در جایزه «کتاب فصل» اختلاف بسیار ناچیزی وجود دارد بهتر است از کتاب‌های رسیده به مرحله نهایی و پدیدآورندگان آن‌ها نیز حمایتی صورت بگیرد.

مسوول انتشارات «فصل پنجم» در پایان یادآور شد: خرید کتاب‌های رسیده به مرحله نهایی این جایزه و اهدا لوح تقدیر به پدیدآورندگان آن‌ها می‌تواند باعث تشویق این افراد نیز شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط