سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۵
«ولايت فقيه» از نگاه آيت‌الله مدني كاشاني

كتاب «ولايت فقيه» به قلم دكتر حسن مفرح‌زاده همزمان با هجدهمين سالگرد درگذشت آيت‌الله رضا مدني كاشاني در روز 5 تيرماه راهي بازار نشر مي‌شود. اين كتاب به تبيين نظريات اين انديشمند اسلامي درباره ولايت فقيه مي‌پردازد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب(ايبنا)، آيت‌الله آقارضا مدني كاشاني از فقهاي بزرگ معاصر به شمار مي‌آمد كه پايه‌هاي نظريه ولايت فقيه خود را همزمان با انتشار مجله دوم از كتاب «كشف‌الحقايق» در ماه محرم 1373 هجري قمري تحت سوال هفتاد و چهارم درباره لزوم پيروي زمامداران از فقها بناد نهاد.

وي سال‌هاي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي به سال 1355 در كتاب «براهين‌الحج الفقهاء و الحجج» در مساله‌ 379 به سبك معمول فقهاي پيشين و همچنين با استفاده از دليل عقلي درباره ولايت فقيه بحث كرده و با دلايل فقهي اين موضوع را اثبات رسانده است.

اين نوشتار كه حاصل تحقيق دكتر مفرح‌زاده به شمار مي‌آيد به بررسي نظريه اين انديشمند اسلامي مي‌پردازد و در آن از كتاب «براهين الحجج الفقهاء و الحجج» و «كشف‌الحقايق» استفاده شده و بخش‌هايي نيز به اختصار در اين اثر گنجانده شده‌اند. 

مرحوم آقارضا مدني كاشاني، فرزند آيت‌الله ملاّ عبد‌الرّسول مدنى، از علماي بزرگ معاصر، چهارشنبه 23محرم‌الحرام سال1321 هجري قمري در شهر كاشان در خانواده‌اي روحاني متولد شد و جمعه 24 ذي‌الحجه سال 1412 هجري قمري مطابق با پنجم تيرماه سال 1371 هجري شمسي دار فاني را وداع گفت.
 
از آيت‌الله مدني‌كاشاني تأليفات فراواني در زمينه‌هاي گوناگون بر جاي مانده است كه آثاري مانند آيينه دل(مجموعه شعر)، كتاب‌الخلافه، فروغ فقاهت(زندگي‌نامه آيت‌الله آقارضا مدني كاشاني)، براهين‌الحج للفقهاء و الحجج، رساله انصافيه و كتاب القصاص للفقهاء و الخواص، برخي از اين تاليفات به شمار مي‌روند.

كتاب «ولايت فقيه» را انتشارات مرسل در صد و بيست صفحه با شمارگان 2000 نسخه و بهاي 20000 ريال همزمان با هجدهمين سالگرد در گذشت آيت‌الله مدني‌كاشاني در روز پنجم تيرماه منتشر مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط