دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۶
"بيروت 39" به پايان رسيد

جشنواره ادبي چهار روزه نويسندگان جوان عرب كه با مشاركت جشنواره ادبي بريتانيايي «هي» و «بيروت؛ پايتخت كتاب جهان در سال 2009» در بيروت برگزار شد، ديروز به كار خود خاتمه داد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از ديلي استار، 39 نويسنده زير 39 سال از همه كشورهاي عربي به بيروت آمدند و جشن بيروت 39 را در كافه‌هاي ادبي، كتابخانه‌ها و دانشگاه‌هاي پايتخت لبنان جشن گرفتند.
 
در اين جشنواره كه از 18-15 آوريل (29-26 فروردين) برپا شد،  نويسندگان جشن امسال را در قالب جلسات نقد و گفتگو و ديدار با كتابخوانان و علاقه‌مندان به نويسندگان جوان عرب برپا كردند.

اين نويسندگان از بين 450 نامزد از 14 كشور عربي انتخاب شده‌ بودند. 

براي مشاركت نويسندگان نوجوان دبيرستاني در اين جشنواره نيز، برنامه‌اي تحت عنوان «بيروت 19» در دانشگاه آمريكايي بيروت برگزار شد. در اين برنامه نويسندگاني از بيروت 39 به عنوان گردانندگان نشست حضور داشتند. 

«عبدالقادر بن علي» نويسنده مراكشي منتخب بيروت 39 مي‌گويد: «خواندن اثري از نويسنده‌اي ناآشنا درباره مكاني بيگانه و ناآشنا كه حس برقراري ارتباط فرهنگي را ايجاد مي كند، بسيار لذتبخش است». او كه در هلند بزرگ شده اعتقاد دارد ادبيات عرب در آن زمان بسيار ناآشنا و ناملموس جلوه مي‌كرد. اما از زمان شعله‌ور شدن جنگ اول خليج فارس در سال 1991 به اين سو، اخبار ادبيات دنياي عرب به خانه‌هاي همه مردم دنيا راه پيدا كرده است.
 
«رندا جرار» نويسنده مصري-فلسطيني كه در آمريكا و كويت بزرگ شده نيز چون بسياري از نويسندگان مهاجر، چشم به هويت ناشناخته دوخته است. او مي‌گويد: «بخشي از تاريخ خانواده‌ام، زندگي در جاهايي بود كه ما در حقيقت اهل آنجا نبوديم و بخش اعظم داستان‌هاي من نيز بر روي مفهوم پيچيده هويت تمركز يافته است».
 
اعتبار عنوان «بيروت؛ پايتخت كتاب جهان در سال 2009» روز 22 آوريل به پايان مي‌رسد. در سال 2008 شهر بيروت از سوي سازمان يونسكو به اين عنوان مفتخر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها