جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰
آمریکاستیزی در جهان کتاب شد

تفسيري از رخدادهاي پس از حادثه حمله به برج‌های بانک تجارت جهانی و موضع‌گيري روشنفکران در پي ايجاد تفكرات ضدآمريكايي در كتابي با عنوان «آمریکاستیزی در جهان اسلام» اثر «زیگرید فتح» با ترجمه حسن سعیدکلاهی و احمد تقی‌زاده منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سال 2001 پس از حادثه حمله به برج‌های بانک تجارت جهانی، بعضی از روشنفکران آمریکا در حکومت پذیرفتند که آمریکا در جهان منفور است، اما این نفرت را ناشی از سوء تفاهم و اشتباه دانستند! آنها به جای این که عذرخواهی کنند، طلبکار مردم جهان شدند و آنان را تلویحاً به ناسپاسی متهم کردند، گویی مردم ژاپن، شیلی و ... باید از آمریکا سپاسگزار باشند.

کتاب «آمریکاستیزی در جهان اسلام» نشان مي‌دهد که اکثر مسلمانان جهان و مردم کشورهای اسلامی از مداخله‌های آمریکا در کشورهای خود بیزارند و این بیزاری از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون شدت پیدا کرده است. در واقع نوشتار حاضر، حاصل نخستین بخش از برنامه Menarision 2010 است که توسط این موسسه انتشار یافته است.

بخش مقدمه کتاب توسط «زیگرید فتح» نوشته شده است. این بخش، نخست به تعریف و تبیین بحث ضد آمریکاگرایی می‌پردازد و در ادامه شاخص‌بندی ضد آمریکاگرایی را عنوان و آن را از دیدگاه «روبین استین» و «اسمیت» به چهار دسته واکنشی، ایدئولوژیکی، انقلابی و ابزاری تقسیم می‌کند. پس از مقدمه، نویسندگان دیگر بر مبنای چارچوب ضد آمریکاگرایی ارايه شده در مقدمه، به بررسی موردی کشورها می‌پردازند.

فصل نخست، به نگرش ضد آمریکاگرایی در مجموعه کشورهای مغرب عربی که شامل لیبی، تونس، الجزایر و مراکش‌اند، اختصاص مي‌يابد. فصل بعد مصر را به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور عربی به صورت جداگانه بررسی مي‌كند. فصل سوم تحت عنوان «سودان» نخست به سیاست‌های آمریکا در قبال این کشور توجه دارد و به این موضوع مي‌پردازد که ضد آمریکاگرایی در سودان بیشتر بعد ایدئولوژیکی و واکنش‌گرایی دارد.

گرایش‌های ضد آمریکاگرایی در عربستان سعودی، فصل چهارم اثر را تشكيل مي‌دهند. فصل پنجم به کشورهای عربی خلیج فارس توجه دارد. در فصل ششم کشور یمن بررسی می‌شود. عراق در دوران پیش از سقوط صدام، فصل بعد را رقم مي‌زند و دلایل رشد گرایش‌های ضد غربی و ضد آمریکایی در این دوران را مي‌جويد.

در فصل هشتم، اردن، لبنان و سوریه در چارچوب بلاد شام بررسی شده‌اند. فصل نهم به موضوع ایران مي‌پردازد. بحث درباره كشورهاي پاکستان، کشورهای جنوب صحرا، جنوب شرق آسیا با تمرکز بر اندونزی و مالزی، فصل‌هاي بعدي اين كتاب‌ به شمار مي‌آيند.

نویسندگان اين کتاب بر این باورند که تنها راه حل، تغییر در سیاست خارجی آمریکاست و مهم ترین مولفه آن دست‌ کشیدن از حمایت از رژیم صهیونیستی است. با این حال به نظر می‌رسد ایالت متحده راه درازی در تغییر نگرش مردم منطقه در پیش دارد و حوادث اخیر در منطقه نشان می‌دهد، سیاستمداران آمریکایی به دنبال تغییر نگرش خود نیستند و شاید در نهایت این الزامات منطقه باشد که بر ایالات متحده تحمیل می‌شود.

نخستين چاپ کتاب «آمریکاستیزی در جهان اسلام» را پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در 488 صفحه و بهاي 65000 ريال منتشر و روانه بازار نشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها