چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۰
زندگاني چهارده معصوم(ع) در نگاه فريقين

چاپ نخست کتاب «حيات پاكان (داستان‌هايي از زندگي معصومان عليهم‌السلام)» اثر مهدي محدثي براي نوجوانان نوشته و از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انسان موجودي است كه همواره براي زندگي نياز به الگو دارد. هر كسي از چيزي يا كسي الگو مي‌گيرد و آن را چون چراغي، فرا راه زندگي خود قرار مي‌دهد. نوجوانان و جوانان نيز از اين قاعده مستثنا نيستند؛ چه بسا انتخاب الگوي مثبت مي‌تواند آنان را به آينده‌اي روشن رهنمون سازد يا انتخاب الگويي نادرست و منفي، آنان را به ورطه هلاكت و تباهي بكشاند.

سراسر زندگي امامان معصوم(عليهم‌السلام) اعم از صحبت، عملكرد و سكوتشان، براي صاحبان بصيرت، درس و آموزش است. هر معصوم در دوره‌اي خاص زندگي مي‌كرد و در شرايط زماني و مكاني خاصي نيز قرار مي‌گرفت. مشكلات و سختي‌ها برايشان مهم نبود و آنها را از ادامه راه باز نمي‌داشت. مهم، حفظ دين پيامبر بزرگوار اسلام(ص) و دستاوردهاي آن بود كه با هزاران خون دل به دست آمده بود. يكي همچون امام حسن(ع) تن به صلحي تحميلي مي‌دهد كه صلح او، خود فلسفه‌اي پيچيده دارد و در اين نوشتار مجال پرداختن به آن نيست. خلاصه مطلب آن كه مصلحت امت اسلام در كار بوده و آن حضرت با در نظر گرفتن اوضاع سياسي و اجتماعي آن روزگار، صلح را بر جنگ مقدم دانسته بود. ديگري چون امام حسين(ع) با فداكردن خود و 72 تن از ياران وفادارش، نهال اسلام را ـ‌كه در حال خشكيدن بود‌ـ آبياري مي‌كند و حاضر مي‌شود سرش بالاي نيزه برود، اما اسلام را سربلند ببيند.

از سويي، امام سجاد(ع) با يادآوري حوادث عاشورا و نگارش دعاهاي پرمضمونش ـ‌كه امروزه به صورت كتاب صحيفه سجاديه در دسترس ماست‌ـ ياد و خاطره شهداي كربلا را زنده نگه مي‌دارد و راه زندگي را به شيعيان مي‌نماياند. به همين ترتيب، پيشوايان ما پرچم اسلام را دست به دست منتقل مي‌كردند تا شيعه، امروزه در سايه‌سار حكومتي اسلامي، از جايگاهي والا برخوردار باشد.

محبت به خاندان پيامبر(ص) و شناخت امامان معصوم(ع) سرمايه‌اي عظيمي است كه نسل امروز ما را با معارف ديني و ارزش‌هاي اخلاقي پيوند مي‌دهد. شناخت اين اسوه‌هاي پاكي و فضيلت، از راه داستان‌هايي از زندگي آنان آسان‌تر و دلنشين‌تر است و براي نوجوانان پرجاذبه‌تر، لذا حيات پاكان، گامي در مسير معرفي اين چهره‌هاي بافضيلت است.

در اين مجموعه‌، از زندگاني چهاره معصوم(ع) و از لابه‌لاي كتاب‌هاي معتبر شيعه و سني، الگوهاي مناسبي به شكل داستان براي آينده‌سازان اين مرز و بوم ارايه شده است. در اين نوشتار نتيجه‌گيري به خواننده واگذار شده تا با تدبر و تامل، به اخلاق، رفتار و نقشي كه هريك از معصومان(ع) در ارشاد و هدايت افراد بشر داشته‌اند، برسد. 

اين مجموعه پيش از اين در پنج جلد به همت «موسسه بوستان كتاب» چاپ و منتشر شده و به چاپ‌هاي متعددي رسيده بود، اما با توجه به اين‌ك ه داستان‌هاي چهارده معصوم(ع) به صورت يك‌جا نيز مخاطبان خاص خود را دارد، اين پنج جلد با هم ادغام و در يك جلد به چاپ رسيده است.

ناشر اين اثر درباره كتاب حاضر مي‌نويسد: «مهم‌ترين عامل سعادت‌مندي در مسير پرفراز و نشيب زندگي، شناخت "راه صحيح" است؛ و گام نهادن در بيراهه سبب گمراهي و تباهي است. اما شناخت "راه" از "بيراهه" چگونه ممكن است؟
گفتار و كردار پيشوايان معصوم ما، پرفروغ‌ترين چراغي است كه فرا راه انسان‌ها برافروخته شده و با پيروي از آنان، رسيدن به منزل مقصود حتمي است.
مجموعه "حيات پاكان" در بردارنده فرازهايي از سيره چهارده معصوم(ع) و به شكل داستان براي نوجوانان نوشته شده است.»
              
چاپ نخست کتاب «حيات پاكان (داستان‌هايي از زندگي معصومان عليهم‌السلام)» درشمارگان 1500 نسخه، 420 صفحه و بهای 82000 ریال راهی بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط