نويسنده كتاب «نگاهي نو به فلسفه آموزش و پرورش» هدف از تأليف اين اثر را نماياندن ديدگاههاي تربيتي قديم و جديد با تمركز بر آراي فيلسوفان مسلمان و مقايسه آنها با نظرات انديشمندان غربي برشمرد.\
وي اين اثر را ويژه تدريس در دانشگاه برشمرد و گفت: هدف از تأليف اين اثر، نماياندن ديدگاههاي تربيتي قديم و جديد است، به گونهاي كه ذهن دانشجويان در حد مطلوب با اين موضوع آشنا شود.
استاد دانشگاه آزاد ادامه داد: كتاب «نگاهي نو به فلسفه آموزش و پرورش» ابتدا تعاريفي از فلسفه ارايه ميدهد و اهداف، مسايل و مكاتب آن را در زمينه آموزش و پرورش بيان ميكند و سپس همين توضيحات را درباره تعليم و تربيت ارايه ميدهد.
حبيبي ادامه داد: از ميان ايدئولوژيهاي آموزش و پرورش ميتوان به مكتب آرمانگرايي كه به پندارگرايي، ذهنگرايي و ايدهآليسم نيز معروف است، اشاره كرد كه در حدود چهارصد سال پيش از ميلاد مسيح مطرح شد و در قرون هفده و هجده ميلادي از سوي هگل و دكارت ادامه يافت تا به صورت امروزياش رسيد.
وي افزود: اين ديدگاه بيشتر از سوي فيلسوفان اسلامي پي گرفته شد و انديشمنداني نظير فارابي، غزالي و ملاصدرا از نظريهپردازان آن به شمار ميآيند. البته اين مكتب در گذشتههاي دورتر هواداراني نظير «افلاطون» در يونان، «بودا» در هند، «كنفسيوس» در چين، «كانت» و «هگل» در آلمان و «مونتني» در فرانسه داشت.
نويسنده كتاب «سير تحول آراي فلسفي» به ديگر مكاتب آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: يكي ديگر از ديدگاهها طبيعتگرايي يا ناتوراليسم به طلايهداري «ژانژاك روسو» و «ديدرو» در فرانسه تعلق دارد. واقعگرايي نيز از ديگر مكتبهاي آموزش و پرورش است كه كوشيدهام بررسي اين نحله فكري را از يونان و با واكاوي انديشههاي ارسطو آغاز كنم. ابوعلي سينا نيز به عنوان فيلسوف مسلمان براي اين بخش برگزيده شده است.
حبيبي عملگرايي و وجودگرايي را از ديگر مكاتب فلسفي تعليم و تربيت برشمرد كه در سدههاي اخير مورد توجه متفكران قرار گرفت.
چاپ نخست كتاب «نگاهي نو به فلسفه آموزش و پرورش» از سوي انتشارات آواينور منتشر شده است.
نظر شما