یکشنبه ۶ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
«مهندسی نظام عقلانیت در پژوهش‌های دینی»

نویسنده و پژوهشگر حوزه دین از تدوین کتابی با عنوان «مهندسی نظام عقلانیت در پژوهش‌های دینی» خبر داد و گفت: این اثر با نگاهی نقادانه، اصطلاحات خاص فلسفه رایج نسبت به مباحث دینی را می‌کاورد و می‌کوشد راه‌کارهای نوینی را در قالب مهندسی‌های دینی برای پژوهش و گفتمان در این حوزه ارایه دهد.

سید محمد حسن مومنی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان داشت: این کتاب نگاه‌های فلسفی در حوزه دین را با تکیه بر مبانی عقل و وحی نقد مي‌کند.

وی با بیان این که در نگاه فلسفی، فلسفه با عقل برابر انگاشته می‌شود، توضیح داد: این اثر حوزه‌های عقل را گسترده‌تر از فلسفه رایج می‌داند و می‌گوید آنچه ما به عنوان یک انسان موظف به رعایت آنیم، این است که در حوزه دین، نگاهی عقلانی داشته باشیم.

نویسنده کتاب «از این صبح روشن» نتیجه این نوع نگرش را در چند حوزه بررسی کرد و گفت: لزوما نگاه فلسفی، نگاه عقلی نیست، بلکه دستاوردهای فلسفی در پاره‌ای از موارد یا اغلب آنها وفادار به مبانی عقلی نیستند و اين موضوع از نتایج این رویکرد به شمار می‌رود. 

وی این مساله که «دین عقلانی است و در پژوهش‌های دینی باید به عقل اهمیت داد و در چارچوب عقلانیت حرکت کرد» را از مباحث اصلی این کتاب خواند و یادآور شد: منظور از مهندسی در دیدگاه‌های این کتاب، حرکت در چارچوبی معین همراه با ارایه روش‌ها، ضرورت‌ها، بایسته‌ها و ... برای بسترسازی پژوهش‌های دینی است. مهندسی‌های ارایه شده مرتبط با عقلانیت در حوزه پژوهش‌های دینی زیر مجموعه فلسفه‌های رایجی‌اند که با عنوان فلسفه اسلامی در سیستم آکادمیک(دانشگاهی) معرفی و تدریس می‌شوند.

مومنی با بیان این که این مهندسی، مهندسی کامل و بی عیبی نیست بلکه در بزنگاه‌ها و گلوگاه‌ها نه وفادار به عقلانیت است و نه وفادار به متن دین، گفت: بر این اساس و با وجود این آسیب‌شناسی نیاز بود تا مهندسی از عقلانیت در حوزه پژوهش دینی ارایه شود که آفات فلسفه‌های رایج را نداشته باشد، یعنی هم وفادار به متن دین باشد و هم از هنجارهای عقلانی خارج نشود. این کتاب می‌کوشد چنین مهندسی را ارایه دهد.

نویسنده حوزه دین تمامی علاقه‌مندان و منتقدان به فلسفه را مخاطبان اصلی این نوشتار خواند و گفت: بیش از ۸۰ درصد اقدامات تالیفی این اثر به پایان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تابستان سال آتی تدوین آن پایان یابد و انتشارات دلیل ما آن را به چاپ رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط