یکشنبه ۶ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
«دست در آغوش سکوت» منتشر شد

«دست در آغوش سکوت» دهمین مجموعه شعر سید علی اصغر صائم‌ کاشانی، توسط نشر شانی منتشر و روانه بازار نشر شد. اشعار این مجموعه در قالب سپید و نیمایی سروده شده‌اند./

صائم کاشانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره این مجموعه شعر گفت: حدود 114 قطعه شعر در قالب سپید و نیمایی که بخش اعظم آن‌ها پیش از انقلاب سروده شده‌اند، در چهار بخش در این کتاب گنجانده شده اند.

وی این کتاب را به اصرار دانشجویانش در کلاس‌های انجمن ادبی سخن کاشان منتشر کرده و گردآوری این سروده‌ها را دخترش، مریم سادات صائم کاشانی انجام داده است.

صائم کاشانی به عنوان‌ بخش‌های این مجموعه اشاره و تصریح کرد: بخش نخست با عنوان «دل بهاره‌ها» سروده‌های مرتبط با موضوع بهار را پوشش می‌دهد. «دل اشاره‌ها» عنوان بخش دوم این مجموعه است و شامل سروده‌های اجتماعی و عاطفی می‌شود. در بخش سوم با عنوان «دل شراره‌ها» سروده‌های آیینی در مدح حضرت رسول اکرم(ص)، امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و شهدای انقلاب گنجانده شده است. بخش آخر از مجموعه عنوان «دل ستاره‌ها» را دارد و سروده‌هایی در قالب نیمایی را شامل می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارزیابی‌اش از زبان و جریان شعر امروز اظهار داشت: پیش از انقلاب شعر مقوله‌ای کلیشه‌ای با مضامین و قالب‌های کلیشه‌ای بود. اما پس از انقلاب مانند نوآوری‌هایی که بعد از انقلاب مشروطه در شعر فارسی صورت گرفت شاهد نوآوری‌های بسیاری در این زمینه بوده ایم.

این شاعر از دهخدا، پروین اعتصامی، شهریار، فرخی یزدی و میرزاده عشقی به عنوان شاعران نوآور عصر مشروطه یاد کرد و توضیح داد: همانند انقلاب مشروطه پس از انقلاب اسلامی زبان شعر تغییر کرد و شاهد رواج نوآوری‌های بسیاری در زبان شعر بودیم. شاعران به ویژه شاعران جوان در زبان شعر انقلابی پدید آوردند. زبان آن را دگرگون ساختند و به اوج رساندند.

وی در پایان با تاکید بر این امر که هنوز نوآوری در زبان شعر به تکامل نرسیده، افزود: خوشبختانه نوآوری در زبان مسیرش را طی می‌کند و به زودی شاهد به کمال رسیدن نوآوری‌های زبانی در شعر خواهیم بود؛ چراکه در زمان حال، نوآوری درزبان شعر، شیوه و طرز تفکر بسیاری از شاعران جوان است. 

عنوان این مجموعه شعر برگرفته از عنوان یکی از سروده‌های کتاب در صفحه 56 آن است.

سید علی‌اصغر صائم کاشانی از غزل‌سرایان، شاعران و نویسندگان معاصر و متولد اول دی ۱۳۳۱ در شهر کاشان است. وی از سال سوم ابتدایی به سرودن شعر روی آورد.

این شاعر بیش از 23 سال است که مسوولیت انجمن فرهنگی ادبی سخن کاشان را بر عهده دارد و در کلاس‌های این انجمن به تدریس مشغول است.

از جمله آثار منتشر شده صائم کاشانی می‌توان به مجموعه شعرهای «فصل‌ها و یادها»، «بهار سخن»، «شکار ستاره‌»، «شکوفه‌های انقلاب»(سروده‌های انقلابی)، «بلور اشک»، «دیوان عشق»، «مینای سخن»، «خورشید سخن»، «آهنگ پای گل» و «فروغستان عشق»(شعر آیینی) اشاره کرد.

دیگر آثار او شامل «عرفان در شعر شهریار»، «فعلی در رباعیات حکیم بابا افضل کاشانی»، «گاه‌نامه سخن»(شماره یک و دو)، «خ‍ورش‍ید س‍رایان»‌(یا شاعران‌ ع‍اش‍ورایی‌ کاشان‌ "در گ‍ذشتگان‌") ‌و «خانه‌ دوست‌ ک‍ج‍اس‍ت‌؟» (سهراب‌ سپهری‌ در خاطره‌ها، دستچین‌ اش‍عار س‍ه‍راب‌، ه‍ش‍ت‌ ک‍ت‍اب‌ در ت‍رازوی‌ ن‍ق‍د)‬‏‫ می‌شود.

صائم کاشانی همچنین نگارش مقدمه و تصحیح آثاری چون «دیوان ملاجعفر فیض کاشانی»، «دیوان نجیب کاشانی»، «دی‍وان‌ ن‍اص‍ری‌ ک‍اشانی»، «دیوان‌ فهیمی‌ آران‍ی‌» (ش‍ام‍ل‌ غ‍زل‌ها، ق‍ص‍اید، ترانه‌ها و اب‍ی‍ات‌)، «میخانه جای من»( سروده رحمت الله رعیت»، «با کاروان عشق» (بیدل بیدگلی)، «برگ در پاییز»، «جای پای عشق» (احسان الله صانعی کاشانی)، «گل‌هایی از بوستان ادب»( گردآوری شعر معاصر و گذشته به کوشش ابوالقاسم صفاریان)، «‌فروغ‌ اح‍سان» ‌(م‍حمود ق‍اسم‌پور)، «دیوان فتوت کرمانشاهی»، «مینای مهشید» (مهشید تجلیان)، «مثنوی ساقی عشاق» (مدح حضرت ابوالفضل عباس(ع) سروده ریاضی‌یزدی)، «تو شعر نابی با ردیفی از تبسم»(محسن سلطانی) و «ف‍ری‍اد س‍ک‍وت» ‌(ل‍ی‍لا وح‍ی‍دی) را بر عهده داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط