سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۵
محقق‌داماد از «الهيات محيط زيست» مي‌گويد

گروه فلسفه و كلام پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي براي تبيين زواياي اين مبحث، نشست تخصصي «الهيات محيط زيست» را با حضور آيت‌الله سيدمصطفي محقق‌داماد برگزار مي‌كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، یکی‌ از چالش‌های‌ پیش‌ روی‌ ادیان،‌ چگونگی‌ روبه‌رو شدن‌ با بحران‌ زیست‌محیطی‌ است‌ که‌ عده‌اي دليل بروز آن را ماتریالیسم‌ بی‌حد و مرز، عرفی‌ شدن‌ و صنعتی‌ شدن‌ لجام‌‌گسیخته‌ در جوامع‌ امروزی‌ مي‌دانند. برخي نيز معتقدند جدا کردن‌ دین‌ از زندگی،‌ یکی‌ از علل‌ عمده‌ این‌ معضل‌ است. 

فلسفه‌ طبيعت‌ به معناي‌ انديشيدن‌ انسان‌ در پديده‌ها‌ي‌ جهان‌ و بهره‌مندي‌ او از اين‌ معرفت‌ در رفع‌ نيازهاي‌ روحي‌ از رهگذر درك‌ جمال‌ و زيبايي است‌. تاريخ اين فلسفه به‌ صدها سال‌ پيش‌ از افلاطون‌ و ارسطو بازمي‌گردد. مطالعه‌ در تاريخ‌ فكر بشري‌ نشان‌ مي‌دهد انديشه‌ حكمت‌ طبيعي،‌ سرچشمه‌هايي‌ از فرهنگ‌هاي‌ كهن‌ ايران‌، سومر، مصر، هند و چين‌ داشته‌ است‌.
 
معرفت‌هاي‌ باستاني‌ شرق‌ درباره جهان‌شناسي‌، اندك‌ اندك‌ از راه‌ مراوده ميان‌ بازرگانان‌ و مسافران‌ و جنگاوران‌ شرقي‌ و غربي‌ به‌ فرهنگ‌ يوناني‌ راه يافت و مدت‌ها در بستري‌ جديدبا عنوان‌ «فلسفه‌ طبيعي‌» جريان‌ يافت‌ و رنگ‌ يوناني‌ به خود گرفت‌. 

فلسفه‌ طبيعت‌ توسط‌ «هراكليت»‌ به گونه‌اي‌ وسيع‌تر و غني‌تر از وحدت‌ مادي‌ جهان‌ پي‌گيري‌ شد. جهان‌بيني‌ وي‌ بر دو ركن‌ اصلي‌ استوار است: «آتش‌ جوهر اصلي‌ هستي‌ است‌، چون‌ بي‌شكل‌ است‌ و ثبات‌ و سكون‌ ندارد و با ذات‌ متغير و متحرك‌ جهان‌ هم‌نوايي‌ دارد» و ديگر اين كه «جهان‌ سرشار از عناصر متضاد است‌ و همه‌ چيز در جهان‌ با ضد خود كه‌ لازمه‌ آن‌ است،‌ همراه‌ و همواره‌ با آن‌ در ستيز است‌.»

 در نشست «الهيات محيط زيست» كه با حضور اعضای هيأت علمی پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي برگزار می‌شود، ابتدا آيت‌‌الله سيدمصطفی محقق داماد، نويسنده و عضو هيأت علمی دانشگاه شهيد بهشتی به سخنرانی مي‌پردازد و درباره پيش‌فرض‌ها و مبادی متافيزيكی و اسلامی محيط زيست نظريه‌پردازی مي‌كند و در ادامه نظريه‌ ارايه شده توسط اعضای هيأت علمی نقد مي‌شود و در نهايت نظريه‌پرداز به نقدها و سؤال‌های مطرح شده، پاسخ مي‌گويد. 

مصطفي محقق‌داماد علوم‌ ديني‌ را نزد استادان‌ بزرگ‌ حوزه‌‌ علميه‌ قم‌ فراگرفت‌ و علاوه‌ بر آن‌ در دانشگاه‌ تهران‌ به‌ تحصيل‌ حقوق‌ و فلسفه‌‌ اسلامي‌ پرداخت‌ و به‌ اخذ درجه‌ فوق‌ ليسانس‌ در هر دو رشته‌ نايل‌ شد. او مطالعه‌ و تحصيل‌ در رشته‌ حقوق‌ را پي‌ گرفت‌ و از دانشگاه‌ «لوون»‌ بروكسل‌ درجه‌‌ دكترا دريافت‌ كرد. محقق‌داماد در حال حاضر عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي و استاد كرسي حقوق است.

از آثاري كه تاكنون از وي منتشر شده است، مي‌توان به دوره‌‌ «اصول‌ فقه»‌ در سه‌ جلد به‌ زبان‌ فارسي‌، «قواعد» در دو جلد، «حقوق‌ خانواده‌»، «تحليل‌ فقهي‌ وصيت‌»، «تحليل‌ فقهي‌ اخذ به‌ شفعه‌»‌ و «تحليل‌ فقهي‌ احتكار» اشاره كرد. 

اين نشست چهارشنبه، دوم دی‌ماه، از ساعت 13:30 تا 15:30 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نشاني بزرگراه كردستان، خيابان 64 غربی برگزار می‌شود. شركت براي محققان و دانشجويان در اين نشست آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط